دلفیناریوم آبروریزی فرهنگی است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

دلفیناریوم آبروریزی فرهنگی است /گ

سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

دلفیناریوم آبروریزی فرهنگی است

طرح پارک دلفین‌ها در اصفهان در دست بررسی است." این پیامی است که در کانال تلگرامی ندا واشیانی، عضو شورای شهر اصفهان در روزهای اخیر منتشر شده است و در تکمیل آن عنوان شده "برای بهره برداری کامل این پروژه 130 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

این پیام در حالی از سوی یکی از اعضای شورای شهر اصفهان منتشر شده است که در مرداد ماه سال جاری فعالان محیط زیست اصفهان، در نامه‌ای خطاب به شهردار احداث دلفیناریوم را مشارکت در نسل کشی دلفین‌ها اعلام کرده بودند.

در بخشی از این نامه آمده بود "هر سال، بیش از 20 هزار دلفین و نهنگ در تایجی ژاپن برای اجرای نمایش در دلفیناریوم‌ها زنده گیری می‌شود که بسیاری از آن‌ها در مراحل شکار، نگهداری و انتقال می‌میرند.

غیر ممکن است که یک دلفین بتواند زندگی مناسبی را در اسارت سپری کند و اینها تنها بخشی از ظلمی است که در پس پرده دلفیناریوم‌ها به این موجودات بی پناه تحمیل می‌شود و اصفهان، پایتخت فرهنگی کشور آرامگاه ضامن آهو قصد دارد در این نسل کشی شریک شود."

"مخالفیم" این پاسخ مدیرکل محیط زیست اصفهان به ماجرای ساخت دلفیناریوم است که به رسانه‌ها گفته است " ما با ساخت این مکان تفریحی، مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم؛ چرا که اعتقاد داریم نباید برای مفرح شدن ما فضایی زجرآور برای حیوانات ایجاد شود."

با این حال به نظر می‌رسد برخلاف سکوت شهرداری پس از اعلام این خبر ساخت دلفیناریوم همچنان در دستور کار است و قرار نیست متوقف شود. سابقه حیوان آزای شهرداری اصفهان به ساخت دلفیناریوم محدود نمی‌شود این نهاد شهری پیش از این بارها به دلیل شرایط نگهداری نامناسب حیوانات در باغ وحش صفه و باغ پرندگان مورد نقد قرار گرفته است. باغ خزندگان شهرداری نیز شرایط مطلوبی ندارد.

در همین راستا، سپهر سلیمی، فعال زیست محیطی که پیش از این بارها به ساخت دلفیناریوم در اصفهان اعتراض کرده است به خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان گفت: ارسال دلفین به دلفیناریوم ها قاچاق حیات وحش و از نظر زیست محیطی با مشکلات متعددی روبرو است.

وی ادامه داد: دلفین‌ها حیوانات فوق العاده باهوش و باشعوری هستند. آن‌ها دارای خانواده‌اند و حتی امواج صوتی که این حیوانات برای برقراری ارتباط با یکدیگر ارسال می‌کنند در هر خانواده با خانواده دیگر متفاوت است. دلفیناریوم ها تنها این آبزیان را افسرده می‌کنند و نمایش‌هایی که از این حیوانات می‌بینیم دروغی بیش نیست.

این فعال زیست محیطی گفت: دلفین‌ها را با داروهای ضد استرس در دلفیناریوم نگهداری می‌کنند و همه این اتفاقات برای شادی انسان‌ها رخ می‌دهد و این یک بی فرهنگی است. دلفیناریوم در تمام دنیا سمبل حیوان آزاری است.

سلیمی اضافه کرد: چرا اصفهان با وجود هزاران نوع گردشگری می‌خواهد به واسطه دلفیناریوم گردشگر جذب کند؟ گفته شده 130 میلیارد تومان برای این مهم در نظر گرفته شده است. این درحالی است که در همین زمان در پایین دست رودخانه کشاورزانی هستند که به واسطه نداشتن آب با مشکلات مالی مواجه هستند. این‌ها تضادهای علنی برای اصفهان ایجاد می‌کند. با 130 میلیارد تومان چندین کار و اشتغال پایدار می‌تواند ایجاد کرد؟

وی ادامه داد: داشتن دلفیناریوم در یک شهر توهم پر آبی ایجاد می‌کند و مردم فکر می‌کنند که آب دارند. ایجاد آب نماها، دلفیناریوم و آکواریوم‌ها در اصفهان با وجود تلاش برای انتقال بحران آبی قطعاً در رویه زندگی مردم تغییری ایجاد نمی‌کند چرا که آن‌ها تصور می‌کنند آب هست.

این فعال محیط زیست افزود: از طرف دیگر می گویند دلفیناریوم می‌تواند خشونت را کاهش دهد. چه کسی گفته دلفیناریوم می‌تواند خشونت را کاهش دهد؟ آیا در تهران دلفیناریوم باعث کاهش خشونت شده است؟ بلیط دلفیناریوم ها در کشور ما بین 50 تا 60 هزار تومان است. آیا یک خانواده متوسط می‌توانند از دلفیناریوم استفاده کنند؟ اگر راست می گویید به جای ساخت دلفیناریوم 100 میز پینگ پنگ و چند زمین فوتبال رایگان در اختیار مردم قرار دهید.

سلیمی تصریح کرد: شهری که یک سالن موسیقی و سینمای درست و حسابی ندارد چرا به سمت ساخت دلفیناریوم حرکت می‌کند؟ در حالی که دلفیناریوم های دنیا در حال تعطیلی هستند و استقبال از آن‌ها هر روز کم می‌شود آیا اصفهان فرهنگی باید بازار فروش و قاچاق صنعت دلفین شود؟

وی اظهار کرد: دلفیناریوم جهان نمای دوم خواهد بود. وقتی 16 سمن اصفهان با ساخت‌ دلفیناریوم مخالف می‌کنند، چرا بودجه کلان شهری که می‌تواند هزاران عائده برای اصفهان داشته باشد به این سمت می‌رود؟

این فعال محیط زیست اضافه کرد: برای احداث چنین مکان‌هایی دو مجوز احداث و بهره برداری باید ازاداره کل محیط زیست اخذ شود، اما در باغ وحش، باغ پرندگان و باغ خزندگان اصفهان، مدیریت شهری ابتدا باغ‌های خود را احداث کرد و محیط زیست را در عمل انجام شده قرار داد و بعد به دنبال مجوز بهره برداری رفت. در موضوع آکواریوم نیز همین اتفاق رخ خواهد داد. دلفیناریوم با 130 میلیارد تومان احداث می‌شود و بعد از آن محیط زیست در عمل انجام شده قرار می‌گیرد؛ چه کسی جرأت می‌کند بگوید به 130 میلیارد تومان هزینه مجوز نمی‌دهد؟

سلیمی خاطر نشان کرد: شهردار اصفهان با دوچرخه تردد می‌کند، عکس او هنگام جمع آوری زباله منتشر می‌شود بنابراین وقتی 16 سمن محیط زیستی با اجرای یک پروژه مخالفت می‌کنند جا دارد جلوی پروژه را بگیرد؛ به نظر می‌رسد ادامه دار بودن این داستان عجیب است.

وی تصریح کرد: فعالان محیط زیست آمادگی دارند ثابت کنند که دلفیناریوم برای اصفهان هیچ عایدی ندارد و فقط آبروریزی فرهنگی است. مدیران باید بدانند اصفهان مثل شهرهای تازه به دوران رسیده نیست اینجا پایتخت فرهنگ و تمدن جهان اسلام است

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید