آلوده شدن رودخانه مرکزی سرپلذهاب با فاضلاب /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آلوده شدن رودخانه مرکزی سرپلذهاب با فاضلاب /گ

سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۲ بازدید

آلوده شدن رودخانه مرکزی سرپلذهاب با فاضلاب

مشکلات رودخانه الوند شهرستان سرپلذهاب بیخ گوش مسئولین شهر روز به روز بیشتر می شود واین رودخانه که می تواند بعنوان یک فرصت گردشگری مورد استفاده قرارگیرد به محلی برای دفن زباله ها تبدیل شده است

رودخانه الوند به دلیل اینکه در مرکزیت شهرستان سرپلذهاب قرار دارد و از غرب به طرف شهرستان قصرشیرین جاری می شود ، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد اما متأسفانه مدتهاست که به محلی برای دفع فاضلاب شهری و زباله ها تبدیل شده است و این مهم در بخش عظیمی به عدم رعایت بهداشت محیط شهری توسط شهروندان باز می گردد

همسایگی رودخانه الوند با بازار میوه فروشان شهرستان سرپلذهاب و ریختن زباله های این بازار به رودخانه درکنار ورود فاضلاب شهری به الوند از جمله مسائلی هستند که لزوم ساماندهی وضعیت این رودخانه را بیش از پیش ضروری می سازد.

پاکسازی، لایه روبی و حفظ و حراست از حریم رودخانه از جمله مهمترین نکاتی است که باید لحاظ شود تا بتوان درزمینه زیبا سازی این رودخانه ، اقدامات مؤثری انجام داد.

مردم شهرستان سرپلذهاب از دیدگاههای خود در رابطه با ساماندهی رودخانه الوند اینگونه گفتند: با وجود آلودگیهای رودخانه و گذر آن از میان بافتهای مسکونی شهرستان بستر مناسبی در جهت بروز بیماریهای خطرناک برای ساکنین حاشیه این رودخانه می باشد لذا بایستی این مهم مد نظر مسئولین قرار گیرد.

شهبازی با اشاره به اینکه خود مردم هم در آلودگی بستر رودخانه الوند دخیل هستند، گفت: متأسفانه مردم شهرستان سرپلذهاب اعم از مغازه داران حاشیه رودخانه تا ساکنان این حواشی زباله های خانگی و مغازه خود را داخل بستر رودخانه می ریزند.

وی خاطر نشان شد: در بسیاری از شهرهای دیگر از یک کانال و آبگیر کوچک فضاهای زیبا جهت زیبا سازی محیط بهره گرفته می شود، حال آنکه با وجود فراوانی آب و منابع آبی خوب در سطح شهرستان سرپلذهاب و وجود رودخانه الوند ، این مهم نادیده گرفته شده است

این شهروند سرپلذهابی درادامه افزود: با ساماندهی رودخانه الوند در کنار همکاری و مساعدت مردم این شهرستان و رعایت بهداشت بستر رودخانه توسط خود شهروندان ، می توان از این رودخانه در جهت پرورش ماهی و زیر ساختهای مناسب امور کشاورزی بهره جست.

در ادامه به سراغ مسئولین مربوطه رفته و توضیحات و اقدامات آنها را نیز پیگیری نمودیم:

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرپلذهاب در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بازرسی و حفظ و حراست از محیط زیست از جمله وظایف اداره محیط زیست است و این مهم یکی از فاکتورهای اساسی در جهت اشاعه فرهنگ حمایت و صیانت از محیط زیست می باشد.

شهرام مظفری زاده اذعان کرد: به منظور حفظ و حراست از زیستگاه این رودخانه از مسئولین و متولیان امر درخواست لایه روبی و پاکسازی رودخانه را داریم.

وی اظهار داشت: رودخانه الوند از قابلیت و ظرفیت مناسبی به جهت پرورش انواع آبزیان برخوردار است لذا با رعایت نکات و بهداشت محیط زیست این رودخانه می توان بستر مناسب را ایجاد نمود.

رئیس اداره آبفای شهرستان سرپلذهاب در ادامه گفت: آنچه که در حیطه وظایف اداره آبفای شهرستان باشد ، در نظر گرفته شده است و تمام سعی ما بر اجرای وظایف بر اساس موازین قانونی است

حسین مرادی تصریح کرد: ساماندهی و لایه روبی رودخانه الوند براساس موازین و قوانین شهرداری برعهده شهرداری است و اداره آبفای شهرستان تنها مسئولیت نظارت را برعهده دارد.

شهردار سرپلذهاب نیز اظهار داشت: براساس قانون شهرداریها ، شهرداری تنها در مواردی حق دخل و تصرف دارد که برای آن تعریف شده باشد.

علیرضا قطره ای افزود: آنچه که در حوزه آبفا و آبهای ساحلی و رودخانه ای مطرح شده است ، در حیطه وظایف اداره آبفای شهرستان می باشد.

وی اذعان کرد: طی یکسال گذشته لایه روبی و پاکسازی بستر رودخانه الوند توسط شهرداری صورت گرفته است و در این بین بلافاصله از طریق محاکم قضایی ، شهرداری مورد بازخواست قرار گرفته است

شهردار سرپل زهاب با بیان اینکه هدف تنها حفظ محیط زیست و پاکسازی بستر رودخانه از زباله ها بوده ، خاطر نشان شد: متأسفانه مردم نیز در آلودگی دوباره بستر رودخانه سهیم هستند اما باز هم به منظور حفظ سلامت شهر و مردم ، شهرداری آمادگی خود را برای پاکسازی و لایه روبی رودخانه الوند اعلام می دارد و امید است که بار قضایی برای شهرداری به وجود نیاید.

در پایان نیز در محل فرمانداری شهرستان سرپلذهاب جلسه ای با حضور فرماندار و رؤسای ادارات محیط زیست ، آبفا و شهرداری سرپلذهاب برگزار شد و طی آن فرماندار شهرستان سرپلذهاب بر لزوم پاکسازی و لایه روبی رودخانه الوند تأکید داشت.

جهانبخش حیدری گفت: با توجه به قدمت و مرکزیت رودخانه الوند در سطح شهرستان سرپل زهاب و گذر این رودخانه از بافتهای مسکونی لذا می طلبد که سه اداره محیط زیست ، آبفا و شهرداری با همکاری و تعامل هر چه بیشتر اقدامات لازم را جهت پاکسازی و لایه روبی این رودخانه انجام دهند

در ادامه مصوب گردید که هر یک از سه اداره مربوطه با اعزام یک نماینده از سوی خود ، در اسرع وقت نسبت به لایه روبی و پاکسازی بستر رودخانه الوند اقدام نمایند.

اما نیاید فراموش کرد که فرهنگ تفکیک زباله و رعایت بهداشت محیط زیست از جمله نکاتی است که به هیچ مقام و مسئولی مربوط نمی شود و این مهم فقط و فقط بر عهده خود افراد جامعه می باشد

براستی اگر هر یک از شهروندان و ساکنان حواشی رودخانه الوند در حفظ و رعایت بهداشت این رودخانه که دارای قدمتی چندین ساله است، همت گذارند، شاهد جاری شدن آب زلال در زمین خشک این رودخانه خواهیم بود و نوای جوش و خروش آب این رودخانه به موسیقی شهر تبدیل شده و شفافیت آب آن زلالی دل ساکنان این شهرستان را ترسیم خواهد کرد و هر مسافر و گردشگری از دیدن آن لذت خواهد برد.

منبع : افکار نیوز

دیدگاه خود را بیان کنید