صیادان گیلانی گرفتار در تور مشکلات بیمه‌ای /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

صیادان گیلانی گرفتار در تور مشکلات بیمه‌ای /گ

یک‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

صیادان گیلانی گرفتار در تور مشکلات بیمه‌ای
بیستم مهرماه آغاز فصل صید ماهیان استخوانی از دریای خزر است، فصلی که در آن صیادان گیلانی، این مردان دریا دل با قامتی خسته تن به دریا می زنند و تا 15 فروردین سال بعد با پهن کردن تور در دریای خزر به کسب روزی حلال می پردازند.
صیادان گیلانی امسال هم درحالی دل به دریا زدند که علاوه بر تحمل سرما، باد، باران، طوفان و سنگینی تورها، مشکلاتی چون فصلی بودن و اعمال نشدن قوانین بیمه صیادی، کاهش صید ماهیان استخوانی و... را بردوش می کشند و در شرایطی هر روز تورهای خود را در دریا پهن می‌کنند که خود در تور مشکلات بیمه‌ای گرفتار هستند و مشکلات بیمه‌ای بار سنگینی است که سالهاست برشانه‌های صیادان سنگینی می‌کند و قامتشان را خم کرده است.

در طول حدود300 کیلومتر نوار ساحلی استان گیلان از آستارا تا چابکسر 4 هزار صیاد در قالب 52 پره صیادی مشغول به فعالیت هستند، در واقع صیادی یکی از مشاغل مهم در گیلان محسوب می‌شود، زیرا صیادی در گیلان دارای تاریخچه بسیار قدیمی است و این شغل از دیرباز در این استان رواج داشته است و کودکان این استان از همان سالهای کودکی در رودخانه‌های کوچک و بزرگ این استان یاد می‌گیرد که چگونه ماهی صید کنند و رویای تبدیل شدن به صیادی بزرگ با رویاهای کودکانه این کودکان بزرگ وبزرگتر می‌شود، اما شاید در دهه‌های اخیر کمتر کودکی را می‌توان یافت که آرزوی صیاد شدن داشته باشد، زیرا در حال حاضر ‌فرزندان صیادان از اینکه بگویند که شغل پدرشان صیادی استف به شدت خجالت می‌کشند، چون سالهاست که صیادان درآمد خوبی ندارند و با سختی به گذران زندگی خود می‌پردازند و به قول خودشان دریا با آنان قهر کرده است.

مدیر کل شیلات گیلان در خصوص مشکلات بیمه‌ای صیادان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: در حال حاضر 52 تعاونی صید پره درگیلان فعال است که در هر کدام از این تعاونی‌ها بطور میانگین 80 تا 120 صیاد مشغول بکارند و حدود 2 هزارو 500نفر از 4 هزارصیاد فعال در گیلان بیمه هستند.

اسحق شعبانی افزود: تنها 10درصد از تعاونی‌های صید پره گیلان، صیادان خود را درطول سال بیمه می‌کنند و بقیه تعاونی‌ها، به علت بالابودن هزینه بیمه، درآمد کم و هزینه‌های بالای صید فقط 6 ماه از سال صیادان را بیمه می‌کنند و بسیاری نیز توان پرداخت حق بیمه ندارند و برخی صیادان هم به دلیل سن بالا تمایلی به بیمه شدن ندارند.

وی هزینه پرداخت حق بیمه برای هر صیاد را ماهانه حدود 200 هزار تومان عنوان کرد و گفت: براساس مصوبه سال 87 دولت وقت، مقرر شده بود حق بیمه پرداختی صیادان از27 درصد به 17 درصد کاهش یابد ‌و 10درصد هزینه بیمه آنان از محل درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تامین و پرداخت شود که این امر با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات متعدد شیلات تاکنون محقق نشده است.

اما مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های پره صیادی گیلان و نائب رییس اتحادیه صیادان کشور در خصوص مشکلات بیمه‌ای صیادان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا گفت: براساس مصوبه دولت صیادانی که از سال 88 به عضویت تعاونی‌های صید پره درآمده‌اند، مشمول کاهش10درصدی حق بیمه هستند، این در حالی است که به علت اجرای طرح تعدیل تعاونی‌های صید پره در گیلان، از سال 88 نه تنها هیچ صیادی در تعاونی‌های صید مشغول به کار نشده است، بلکه تعدادی از این صیادان هم با دریافت 20تا 25 میلیون تومان، کارت صیادی خود را تحویل داده و تعاونی‌هایشان تعدیل شده است.

یونس رمضانی افزود: اتحادیه صیادان کشور برای پیگیری بیمه صیادان تاکنون نشست‌های متعددی با مسئولان سازمان تامین اجتماعی و شیلات برگزار کرده و با وجودآنکه دولت شغل صیادانی را در زمره مشاغل سخت و زیان آور قرار داده است اما به دلیل فصلی بودن بیمه ‌صیادان که تنها 6ماه از سال بیمه هستند، برای آنان مشکلاتی در خصوص بیمه وجود دارد.

وی بابیان اینکه با پایان یافتن فصل صید در 6 ماهی که صیادان به علت زادآوری ماهیان بیکارند، باید بیمه بیکاری دریافت کنند، متذکر شد: اتحادیه صیادان کشور پیگیر بیمه بیکاری و لحاظ کردن ‌قانون سختی کار برای صیادان است.

به گزارش ایسنا، آنگونه که پیداست صیادان هنوز در تور مشکلات بیمه‌ای گرفتارند و درحال سپری کردن فصل دیگری از صید هستند، صیادانی که 6 ماه سال ازخانواده‌هایشان دورند و با همه خطراتی که دریا دارد پا به دریا می‌گذارند، بازهم باید همچنان با گذشت بیش از 5 سال از مصوبه حمایتی دولت، دل به دریا بزنند و منتظر بمانند تا شاید پیگیری‌های مسئولان به نتیجه برسد

منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید