پرورش انواع گونه هاي آبزيان در آذربايجان غربي /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرورش انواع گونه هاي آبزيان در آذربايجان غربي /گ

یک‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

پرورش انواع گونه هاي آبزيان در آذربايجان غربي
آذربایجان‌غربی به دلیل بهره مندی از منابع آبی مطمئن در رودخانه‌ها و دریاچه‌ پشت سدها از ظرفیت بسیار خوبی برای تولید انواع آبزیان برخوردار است ظرفیتی که می تواند زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
در حال حاضر آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشور در تولید ماهیان سرد آبی و گرم آبی در بین استان‌های غیر ساحلی کشور را دارد. صنعت شیلات و آبزی پروری آذربایجان غربی با پانصدوچهل وهفت مرکز و مزرعه پرورش آبزی از بخش های مستعد کشاورزی است و بیش از دوهزار نفر در بخش پرورش و تولید انواع آبزیان فعالیت می کنند.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: طی یکسال گذشته در سی و هفت مرکز و مزرعه تکثیر آبزیان، سی میلیون قطعه بچه ماهی سردابی، سی و یک میلیون قطعه تخم چشم زده قزل آلا، سه میلیون قطعه بچه ماهی زینتی و هفت میلیون قطعه بچه ماهی گرمابی تولید شده است.
شیرولیلو افزود: پیش بینی می شود امسال سه هزار و ششصد تن انواع ماهیان از دریاچه پشت سد ارس صید شود که این میزان از صید، علاوه بر تامین نیاز استان به استان های گیلان، مازندران، گلستان و کرمانشاه نیز صادر می شود.
از سایر گونه های آبزیان، میگوی آب شیرین و یا شا ه میگو است که در دریاچه پشت سد ارس پرورش می یابد، بطوریکه این دریاچه به عنوان بزرگترین مرکز پرورش این گونه ارزشمند شیلاتی محسوب می شود.
کارشناسان معتقدند، میگوی آب شیرین به دلیل دارا بودن ارزش غذایی بالا، ارزش افزوده و بازار مناسب در دنیا از اهمیت اقتصادی و تجاری ویژه ای برخوردار است.
طبق گفته مسئولان شیلات پیش بینی می شود امسال شصت تن شاه میگو توسط چهار شرکت بهره‌بردار استحصال و شاه میگوهای صید شده بعد از عمل‌آوری و بسته‌بندی به صورت زنده به کشورهای اروپایی صادر شود.
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه شاه میگو مختص منابع آبی آذربایجان غربی است گفت: شاه میگوی تولیدی در استان به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا و ارمنستان صادر می‌شود و میزان ارزآوری هر کیلو شاه میگو بین ده تا سیزده دلار است.
در حال حاضر آذربایجان غربی از تنوع ویژه ای در تولید آبزیان برخوردار است و شامل چهار گونه ماهیان گرمابی، ماهی قزل آلا و بیش از ده گونه بومی از جمله ماهی سوف و ماش است که ارزش اقتصادی بالایی دارد.
صنعت شیلات آذربایجان غربی با وجود برخورداری از ظرفیت های مناسب برای افزایش تولید آبزیان، با مشکلات اساسی از جمله بهره وری پایین، هزینه های بالای تولید و اشباع بازار مصرف در فصل صید روبرو است.
آقای خدمتی از مزرعه داران پرورش ماهی آذربایجان غربی می گوید: متاسفانه بازار عرضه و مصرف ماهی رونق چندانی ندارد و ضروری است که ماهی جزء سبد غذایی خانوارها محسوب شود.
یکی دیگر از پرورش دهندگان ماهی در ارومیه، خشکسالی و کمبود منابع آب، بازاریابی محصولات با توجه به فسادپذیر بودن تولیدات و پایین بودن مصرف سرانه آبزیان را از مشکلات پیش روی صنعت شیلات آذربایجان غربی دانسته است.
کارشناسان معتقدند ترویج فرهنگ مصرف آبزیان، ایجاد بازارچه های جدید در نقاط مختلف استان و نیز جذب سرمایه گذار می تواند موجب رونق هر چه بیشتر صنعت شیلات در آذربایجان غربی شود.
در حال حاضر ظرفیت و استعداد پرورش آبزیان در تمامی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی وجود دارد و مطالعات مربوط به شناسایی مناطق مستعد آبزی پروری در هفت شهرستان چایپاره، پلدشت، سردشت، سلماس، تکاب، ارومیه و شاهین دژ در استان به اتمام رسیده است.
آذربایجان غربی جزء هفده استان غیر ساحلی و برتر کشور در تولید انواع آبزیان است
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید