آبسنگ هاي مرجاني خليج فارس در حال نابودي /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آبسنگ هاي مرجاني خليج فارس در حال نابودي /گ

پنج‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۳ بازدید

آبسنگ هاي مرجاني خليج فارس در حال نابودي
آبسنگ های مرجانی خلیج فارس با بیش از 200میلیون سال قدمت، متنوع ترین و غنی ترین اکوسیستم دریایی محسوب می شوند
به طوری که 8 درصد آبسنگ های مرجانی دنیا در خلیج فارس قرار دارد که نشان از منحصر به فرد بودن اکوسیستم این منطقه دارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما،این آبسنگ ها مکانی برای تخم ریزی ودوران نوزادی آبزیان تجاری است.
به گفته کارشناس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان حدود 25 هزار گونه آبزی در آبسنگ های مرجانی زندگی می کنند.
حیدری می افزاید: این آبسنگ ها یک سفره غذایی ومحل تغذیه جانوران دریایی مهمی همچون لاک پشت های دریایی اند.
ماهی و میگو که نقش مهمی در سفره غذایی ایرانی ها هم دارد دوران نوزادی را در کنارآبسنگ های مرجانی خلیج فارس می گذرانند.
مرجان های خلیج فارس یکی از جاذبه های توریستی و همچنین منبع مهم پایش آب های آلوده هستند.
بهزادی یک محقق در زمینه تولید و بهره برداری از آبزیان می گوید: مرجان ها غیر از نقش زیست محیطی در درمان بیماری سرطان، پیوند اعضا، ساخت دندان مصنوعی نیز به کار می روند.
اما این اکوسیستم غنی دریایی در حال انقراض است. و نابودی آن ها می تواند منجربه ازبین رفتن گونه‌های مختلف جانوران دریایی شود وپیامدهای جبران ناپذیری را به اکوسیستم دریایی وارد کند.
میرشکارمدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: 44گونه آبسنگ های مرجانی در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با بیان اینکه تا کنون 10 در صد مرجانهای جهان بطورکامل تخریب ،30 در صد در معرض تهدید و تخریب شدید است، گفت:پیش بینی می شود با ادامه روند فعلی تا سال 2050، 60 درصد کل آبسنگهای مرجانی جهان تخریب شود.
به گفته وفادار ،14 گونه مرجان های خلیج فارس از 36 گونه در لیست قرمز قرار دارند.
وی می افزاید: بر اساس گزارشات تحقیقاتی بطور متوسط آبسنگ های مرجانی سالانه حدود 400میلیارد دلار کالا و خدمات در اختیار جوامع انسانی قرار می دهند.
تقریبا تمامی جزایر ایرانی با آبسنگ های مرجانی محاصره شده است که آبسنگ های حاشیه ای ساختار اصلی خطوط ساحلی ایران را تشکیل می دهد.
به گفته معاون تحقیقات پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در اطراف جزایر قشم،لارک و هرمز ،فارو و هندروابی صخره های مرجانی وجود دارد.
دهقانی می افزاید: آبسنگ های بخش شمالی جزیره لارک بطورکلی از بین رفته اند.
وی گل و لای و کدورت آب ناشی از ساخت و ساز اسکله و موج شکن را از مهمترین عوامل نابودی مرجان های خلیج فارس اعلام می کند.
حیدری کارشناس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان نیز برداشت بی رویه از مرجانها، لنگر اندازی قایق های صیادی، آلودگی آبهای ساحلی ،ورود فاضلابهای انسانی و پساب صنعتی،غواصی و فعالیت های گردشگری بدون ملاحظه مرجان ها وتردد شناورها را از دیگر عوامل تخریب آبسنگ های مرجانی در خلیج فارس بر می شمرد.
از سویی دیگر مرجان های خلیج فارس چند مدتی است دچار سفید شدگی و مرگ شده اند.
یک محقق در زمینه تولید و بهره برداری از آبزیان می گوید: وجود استرس منجر به ترک جلبک های همزیست مرجان ها شده است و موجب سفیدشدگی مرجان ها می شود.
این جلبک ها موادمغذی را برای مرجان ها تامین می کند.
بهزادی می افزاید:سفیدشدگی مرجان های خلیج فارس در دهه 70 و 80 در جزیره کیش و لارک نیز مشاهده شده بود.
اما اکنون سفیدشدگی در آبسنگ های اطراف قشم مشاهده شده است.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم می گوید: نتیجه تجزیه و تحلیل گزارش از وضعیت کنونی مرجان های قشم به مرکز پایش سلامت مرجان ها در دانشگاه کوینزلند استرالیا ارسال شده که خطر سفیدشدگی مرجان های این ناحیه به بیش از 70 درصد رسیده است.
داخته علت سفیدشدگی را تغییر دمای آب و گرمای خلیج فارس اعلام می کند.
طبق گزارش های جهانی پایش دمای زمین، امسال گرمترین نقطه زمین ، خلیج فارس بود.
اما حیدری کارشناس دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان می گوید: مقاومت مرجان های خلیج فارس در برابر گرما در جهان معروف است. به همین منظور علت اصلی سفیدشدگی مرجان ها در حال بررسی است.
مدیر کل دفتر زیست‌بوم‌هایی دریایی سازمان محیط زیست می گوید: این پدیده دو سال است که برای آبسنگ‌های مرجانی خلیج‌فارس رخ می‌دهد.
میرشکار می افزاید: به احتمال زیاد گرم شدن دمای آب عامل بروز این پدیده است، چرا که همزمان با گرم شدن آب ، سفید شدن مرجان‌ها در خلیج‌فارس رخ می دهد و دوباره با سردشدن هوا تعدادی از آنها احیا می شود.
غواصی کارشناس محیط‌زیست دریایی سازمان منطقه آزاد نیز می گوید: این جانوران دریایی رشد میلی‌متری دارند و صدها سال طول می‌کشد تا یک آبسنگ مرجانی تشکیل شود. برای همین حفاظت از آنها اهمیت زیادی دارد.
به همین منظور چند سالی است مطالعات برای بازسازی ذخایر آبسنگ های مرجانی در خلیج فارس در حال اجراست.
یک محقق در زمینه تولید و بهره برداری از آبزیان و محقق در زمینه آبسنگ های مرجانی می گوید: در مطالعات از جزیره لارک بهترین مناطق برای بازسازی به روش قلمه زنی در بخش شمال و غرب این جزیره تعیین شده است.
بهزادی می افزاید: اجرای این طرح نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
رییس اداره دریایی حفاظت محیط زیست هرمزگان هم می گوید: طرح ترمیم زیستگاههای مرجانی در جزیره هنگام نیزدر دست اجرا است.
عسکری می افزاید: در این طرح با همکاری یکی از سازمانهای مردم نهاد، مرجانهای آسیب دیده به مکانهای فنس کشی شده در دریا منتقل و پس از ترمیم و جوانه زدن به زیستگاههای طبیعی باز گردانده می شوند.
همچنین به منظور حفاظت از این آبسنگ ها در برابر برداشت بی رویه آن جریمه هر کیلو مرجان به 3 میلیون تومان ارتقا یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان می گوید:مدیریت گردشگری ،اجرای طرحهای مدیریت یکپارچه ساحلی ، نظارت و جلوگیری از لایروبی و لایریزی ، استفاده از بویه شناور، جلوگیری از تخلیه فاضلاب و پسابهای صنعتی و بهداشتی به دریا،جلوگیری از برداشت غیرمجاز مرجانها، نظارت بر عدم تخلیه آب توازن شناورها، آموزش جوامع بومی و ساحل نشینان در مناطق مرجانی از راهکارهای دیگر برای جلوگیری از انقراض مرجان های خلیج فارس است.
وفادار می افزاید: اجرای برنامه های مدیریت پسماند در مناطق ساحلی مجاور، پایش منظم اکوسیستم های مرجانی، ایجاد مناطق حفاظت شده ساحلی دریایی، ترمیم و بازسازی مرجانها ، مبارزه با برداشت غیر مجاز و قاچاق آبزیان زینتی از دیگر اقدامات اجراشده و در حال اجرا برای بقا و ادامه حیات مرجانها است.
به هرروی مرجان ها پایه و اساس چرخه زیستی در دریاها هستند، به طوری که نابودی آنها، نابودی تمام آبزیان دریاها و اقیانوس ها را به دنبال خواهد داشت
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید