بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی استان تهران؛ در سراشیبی توقف تولید /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی استان تهران؛ در سراشیبی توقف تولید /گ

سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی استان تهران؛ در سراشیبی توقف تولید
بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی استان تهران با بهانه‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سراشیبی توقف تولید قرار دارد.
شهرستان دماوند، تابستان امسال را با سیلاب‌های زیادی سپری کرد؛ سیلاب‌هایی که خسارت‌های 14 میلیارد تومانی به جاده‌ها، مزارع باغی و کشاورزی، منازل مسکونی و... در روستاهای بخش مرکزی این شهرستان وارد کرد.
روستاهای شهرستان دماوند، شدیدترین سیلاب را در روز 20 مردادماه امسال تجربه کردند که بر اثر بارش مستمر باران، هشت روستا زیر آب رفت و قریب به 14 ساعت، مسیرهای این روستاها مسدود بود و یک نفر نیز جان خود را در این حادثه از دست داد.
پس از گذشت بیش از دو ماه از وقوع سیلاب در روستاهای شرق استان تهران، گزارش شد که در اثر همین سیلاب به بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی استان تهران در روستای رودافشان خسارت سنگینی وارد شده است و در پی آن گلایه از کوتاهی برخی دستگاه‌ها نیز اوج گرفت.

اکنون بزرگ‌ترین مرکز تأمین‌کننده ماهی استان تهران در معرض توقف تولید قرار دارد و اگر امروز فکری به حال این مرکز نشود، استان تهران و شهرستان دماوند در بخش اقتصادی ضرر بسیار زیادی خواهد دید
لزوم حمایت‌های ویژه برای بازگشت دوباره

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در این ارتباط به خبرنگار فارس می‌گوید: یکی از بزرگ‌ترین مزرعه‌های پرورش ماهی استان تهران در نزدیکی رودخانه رودافشان دچار خسارت سنگینی شد و نیازمند حمایت‌های ویژه برای بازگشت دوباره به پرورش آبزیان است.

محمدتقی عباسی‌نسیمی ادامه داد: مزرعه پرورش ماهی رودافشان ظرفیت پرورش یک هزار تن ماهی را دارد و این مزرعه یکی از واحدهای نمونه پرورش ماهی در استان تهران به حساب می‌آید؛ ولی اکنون دچار بسیاری از مشکلات شده است.

وی بیان کرد: روز قبل از وقوع سیل، شبکه دامپزشکی و جهاد کشاورزی، مزرعه پرورش ماهی دماوند را مورد بازرسی و بازدید قرار دادند؛ در حالی که این مزرعه 500 تن ماهی قزل‌آلای 500 گرمی برای فروش داشت و با وقوع سیل تمام استخرها پر از گل و لای شده و ماهیان آن تلف شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دماوند تأکید کرد: متاسفانه خسارت شدیدی به مزرعه پرورش ماهی دماوند وارد شده است که به علت بیمه نبودن این خسارت قابل جبران نیست؛ از سوی دیگر، مدیر این مزرعه پیگیر بیمه کردن آن از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی بود که متأسفانه به علت برخی از مشکلات این کار صورت نپذیرفت.

جبران بخشی از خسارت‌ها؛ شاید

عباسی‌نسیمی تصریح کرد: امیدواریم از طریق ستاد حوادث غیرمترقبه بتوانیم بخشی از خسارات به وجود آمده را جبران کنیم و فرمانداری دماوند با تسریع این کار کمکی در سرپا نگه داشتن مزرعه پرورش ماهی انجام دهد.

وی خسارت واردآمده به مزرعه پرورش ماهی دماوند را بالغ بر 7 میلیارد تومان بیان کرد و گفت: این مزرعه توانسته بود فرصت‌های شغلی خوبی ایجاد کند و بسیاری از واحد‌های فروش آبزیان از این مزرعه تغذیه می‌کردند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دماوند با اشاره به اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی وظیفه بیمه مزرعه پرورش ماهی دماوند را داشت، اضافه کرد: پیگیری‌های لازم در خصوص بیمه شدن این مزرعه صورت پذیرفت که برخی از مشکلات مانع بیمه شدن این مزرعه از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی شد.

عباسی‌نسیمی گفت: بزرگ‌ترین مرکز پرورش ماهی استان تهران را داریم از دست می‌دهیم و نیازمند کمک از ستادهای مرتبط هستیم تا بتوانیم همچنان بزرگ‌ترین و نمونه‌ترین مزرعه پرورش ماهی استان را حفظ کنیم.
بهانه‌های متفاوت برای بیمه نکردن مزرعه پرورش ماهی دماوند

در همین راستا، مدیر تولید مزرعه پرورش ماهی دماوند با اشاره به اینکه صندوق بیمه کشاورزان با بهانه‌های متفاوت مزرعه پرورش ماهی دماوند را بیمه نکرده است، اظهار داشت: صندوق بیمه کشاورزان با بیان اینکه این مزرعه تلفات سنگینی داشته است، از سال 91 این مزرعه را بیمه نکرد.

محمد وفایی ادامه داد: مزرعه پرورش ماهی دماوند در سال 89، حدود 30 میلیون تومان خسارت داشت و در سال 91 نیز به علت گرما و کمبود آب، 100 تن تلفات داشتیم که تمام این موضوعات باعث شد، صندوق بیمه کشاورزان ما را بیمه نکند ولی اگر در سال 91 با 100 تن تلفات مواجه بودیم، برابر آن یک هزار تن تولید داشتیم که آن خسارت تنها 10 درصد از کل تولیدات ما بوده است.

وی تصریح کرد: تولید ماهی کل استان تهران در حدود سه هزار تن است که یک هزار تن آن را ما تولید می‌کنیم؛ یعنی یک سوم تولید کل استان تهران را بر عهده داریم و متأسفانه صندوق بیمه کشاورزی هیچ اقدامی در این ارتباط انجام نداده است.

نبود کارشناسان آگاه‌ در صندوق بیمه کشاورزی

مدیر تولید مرکز پرورش ماهی دماوند به نبود کارشناسان آگاه‌ در صندوق بیمه کشاورز اشاره کرد و گفت: مزرعه پرورش ماهی دماوند با استفاده از فن‌آوری‌های روز دنیا و تمام دستگاه‌های موردنیاز در حال تولید ماهی و عرضه آن به بازار است.

وفایی تصریح کرد: از آنجایی که نرخ ماهی به نسبت سایر فرآورده‌های گوشتی گران‌تر است، صندوق بیمه محصولات کشاورزی با بهانه‌های متفاوت از بیمه کردن ما شانه خالی کرد.

وی تأکید کرد: ماهی‌ها در استخرهای چهار متری که ظرفیت نگهداری 30 تا 40 تن ماهی را دارند، نگهداری می‌شوند و پرورش آن با دانش روز دنیا همراه است.

مدیر تولید مرکز پرورش ماهی دماوند به اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از حوادث اشاره کرد و گفت: از آنجای که مزرعه پرورش ماهی دماوند در منطقه سیل‌خیزی قرار دارد، با اقدامات لازم همچون رسوب‌گذاری و سدبندی و خسارت‌های ناشی از وقوع خسارت را به حداقل رساندیم؛ اما سیل 22 مرداد ماه غیرقابل پیش‌بینی بود و در صورت پیش‌بینی هم توان هیچ کاری وجود نداشت.

وفایی گفت: صندوق بیمه کشاورزی دماوند در پاسخ به کارشناسان این صندوق در تهران گفته است این مزرعه باید تنها 170 تن ماهی را نگهداری کند؛ ولی 300 تن ماهی داشته و این در حالی است که این مزرعه توان نگهداری کامل ماهی‌ها را بدون هیچ‌گونه مشکلی دارد.

وی افزود: مزرعه پرورش ماهی دماوند با همه مشکلاتش در حال فعالیت است و یک مزرعه توانمند در تولید ماهی است و هیچ‌گونه مشکلی ندارد
*سئوالاتی در انتظار پاسخ ...

به گزارش فارس، اینک باید دید آیا صندوق بیمه محصولات کشاورزی به جای اینکه از این واحد تولید و پرورش ماهی حمایت کند و انگیزه لازم را در جهت افزایش تولیدات دهد، باید آن را از ادامه راه پررونق خود باز دارد؟

مزرعه پرورش ماهی دماوند، یکی از بزرگ‌ترین و ممتازترین واحدهای تولیدی در استان تهران محسوب می‌شود که با ظرفیت‌های بالای خود در حال فعالیت است.

در برهه کنونی، آیا محدود شدن و عدم جبران خسارت این واحد تولیدی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است و خروج از تحریم‌ها که تولیدکنندگان را با مشکلات بسیار زیادی همراه کرده، مورد هدف مسئولان مربوطه و بیمه‌‌کنندگان قرار خواهد گرفت؟

امروز تولیدکنندگانی نظیر مزرعه پرورش ماهی رودافشان با هر سختی و مشکلی که پیش‌رویشان بوده، توانسته‌اند اشتغال‌زایی کرده و فرآورده‌های گوشتی خوبی تولید کند.

در این بین، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت بیمه نشدن بزرگ‌ترین مرکز پرورش ماهی استان تهران با صندوق بیمه محصولات کشاورزی تماس گرفته شد که موفق به ارتباط با آنها نشدیم و امیدواریم در روزهای آینده شاهد پاسخ مسئولان صندوق بیمه محصولات کشاورزی به این موضوع باشیم.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید