امکان بیمه مزارع پرمخاطره در کشور وجود ندارد! /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

امکان بیمه مزارع پرمخاطره در کشور وجود ندارد! /گ

دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

امکان بیمه مزارع پرمخاطره در کشور وجود ندارد!
امکان پوشش مزارع پرمخاطره در کشور برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی وجود ندارد و این امر مشکلاتی را برای بهره‌برداران بخش کشاورزی به وجود آورده است؛ نمونه‌ای که اخیراً در خصوص مزرعه پرورش ماهی دماوند شاهد آن بودیم
مزرعه پرورش ماهی روستای رودافشان، مردادماه امسال بر اثر وقوع سیلاب در روستاهای شرق شهرستان دماوند، خسارتی بالغ‌بر 7 میلیارد تومان را متحمل شد و در سراشیبی توقف تولید قرار گرفت.
در این زمینه، پس از اطلاع یافتن از خسارت‌ بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی استان تهران، گزارشی با عنوان «بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی استان تهران؛ در سراشیبی توقف تولید» در تاریخ 27 مهرماه سال‌جاری بر روی خروجی خبرگزاری فارس انتشار یافت
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دماوند گفته بود: مزرعه پرورش ماهی رودافشان در حالی که 500 تن ماهی قزل‌آلای 500 گرمی برای فروش داشت، با وقوع سیل تمام استخرهایش پر از گل‌ولای شد و ماهیان آن تلف شدند.

محمدتقی عباسی‌نسیمی در این گفت‌وگو، خسارت 7 میلیارد تومانی مزرعه پرورش ماهی رودافشان دماوند را به علت بیمه نبودن غیرقابل جبران دانست و افزود: مدیر این مزرعه پیگیر بیمه کردن آن از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی بوده که متأسفانه به علت برخی از مشکلات این کار صورت نپذیرفته است.

وی در آخر برخی از مشکلات را مانع از بیمه کردن این مزرعه توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی برشمرده دانسته بود.

*خسارت‌های سنگین؛ عامل بیمه نشدن مزرعه پرورش ماهی رودافشان

در این بین، پای صندوق بیمه کشاورزی به میان آمد و برای کسب اطلاعات بیشتر از بزرگ‌ترین تولیدکننده پرورش ماهی در استان تهران سراغ محمد وفایی، مدیر تولید مزرعه پرورش ماهی رودافشان شهرستان دماوند رفتیم.

وفایی خاطرنشان کرد: صندوق بیمه کشاورزان، مزرعه پرورش ماهی را به دلیل تلفات سنگینی که داشته، از سال 1391 تاکنون بیمه نکرده است.

وی ادامه داد: مزرعه پرورش ماهی دماوند در سال 1389، حدود 30 میلیون تومان خسارت و در سال 1391 نیز به علت گرما و کمبود آب، 100 تن تلفات داشت و تمام این موضوعات باعث شد تا صندوق بیمه کشاورزی، این مزرعه را بیمه نکند
*پیگیری گزارش فارس توسط صندوق بیمه کشاورزی ایران

به گزارش فارس، برای کسب اطلاعات بیشتر دنبال مسئولان صندوق بیمه کشاورزی رفتیم که در گزارشی قبلی موفق به ارتباط با آنها نشدیم؛ اما پس از انتشار گزارش، روابط عمومی و بین‌الملل صندوق بیمه کشاورزی ایران با ما ارتباط برقرار کرد.

در این زمینه در نشستی با مدیر روابط عمومی و کارشناس اداره‌کل بیمه دام، طیور و آبزیان صندوق بیمه کشاورزی ایران، مسائل مختلف بیمه آبزیان و همچنین چرایی علت بیمه نشدن مزرعه پرورش ماهی رودافشان دماوند را مورد پیگیری و بررسی قرار داد.

*مدیریت ریسک دولت‌های مترقی در مواجهه با حوادث قهری - طبیعی

مدیر روابط عمومی و بین‌الملل صندوق بیمه کشاورزی در این نشست با اشاره به اهمیت بیمه کشاورزی اظهار کرد: تولید در بخش کشاورزی، همواره با خسارت‌های بی‌شمار و گوناگونی همچون سرما، یخ‌بندان و خشکسالی همراه است.

رامین امینی‌زارع افزود: رویکرد دولت‌های مترقی در مواجهه با حوادث قهری - طبیعی که میزان و کیفیت محصولات کشاورزی یا به سخن دیگر، تأمین غذا و امنیت غذایی را به مخاطره می‌افکند، مدیریت ریسک به حساب می‌آید که خود دارای ابعاد گوناگونی است.

وی اضافه کرد: از جمله اقداماتی که می‌توان در حوزه مدیریت ریسک به آنها اشاره کرد، طرح‌های مختلف کاهندگی خسارات یا کاهش اثرات زیان‌بار آنها، اصلاح مکان‌یابی اولیه مزارع تولیدی، رعایت الزامات توپوگرافی و کلیماتولوژیک تولید، جایگزینی ارقام و گونه‌های مناسب و متناسب دامی و گیاهی، مهندسی ژنتیک و مانند آن است.
*153 فعالیت زیرپوشش صندوق بیمه کشاورزی

مدیر روابط عمومی و بین‌الملل صندوق بیمه کشاورزی تصریح کرد: در بخش مدیریت فنی ریسک، سیاست‌گذاران بخش کشاورزی، خود تولیدکنندگان، دانشگاه‌ها و ارکان پژوهشی کشور همه مسئولیت دارند؛ در این میان، رسانه ملی و دیگر رسانه‌های جمعی نیز می‌توانند در فرهنگ‌سازی بیمه‌ای نقش شایان توجهی ایفا کنند.

امینی‌زارع بیان کرد: در بخش مدیریت مالی و اقتصادی ریسک، نظام بیمه کشاورزی به عنوان یک سازوکار نظام‌مند دارای جایگاه ویژه‌ای است؛ به گونه‌ای که امکان پیش‌بینی حجم خسارت‌ها و منابع مالی مورد نیاز را از طریق محاسبات بیمه‌ای و تعیین تعرفه‌های بیمه‌ای و به‌کارگیری بهینه یارانه در قالب حق بیمه سهم دولت در اختیار دارد.

وی اضافه کرد: به طور کلی، یک سامانه بیمه‌ای آنگاه می‌تواند در سپهر اقتصادی کشور بدرخشد و نقش حمایت نظام‌مند خود را به خوبی ایفا کند که از منابع پایدار مالی و به هنگام برخوردار باشد.

مدیر روابط عمومی و بین‌الملل صندوق بیمه کشاورزی تصریح کرد: اینک صندوق بیمه کشاورزی ایران، تعداد 153 فعالیت را در زیر بخش‌های منابع طبیعی، زراعت، باغبانی، دام‌پروری و آبزی‌پروری را زیرپوشش حمایتی خود دارد و از این حیث، در شمار کشورهای نخست جهان به شمار می‌آید
*اجرای 11 طرح بیمه‌ای در بخش پرورش

کارشناس اداره‌کل بیمه دام، طیور و آبزیان صندوق بیمه کشاورزی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه صندوق بیمه کشاورزی اقدامات خود را در حمایت از آبزی‌پروری از سال 1375 با اجرای طرح بیمه ماهی‌های سردابی شامل قزل‌آلای رنگین‌کمان آغاز کرد، اظهار کرد: طرح بیمه ماهیان گرمابی در همان سال 1375 و با ادامه مراحل مطالعاتی طرح بیمه میگو نیز در سال 1377 به طرح‌های این صندوق اضافه شد.

قاسم مشرقی افزود: اکنون با پیشنهادهای فعالان سایر بخش‌ها و تقاضایی که در زمینه‌های پرورشی وجود داشت، 11 طرح بیمه‌ای در اجرای صندوق بیمه کشاورزی قرار دارد.

وی ادامه داد: از جمله جدیدترین این طرح‌ها که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و وزیر جهاد کشاورزی نیز بوده، طرح پرورش در قفس است که به مرحله پوشش بیمه‌ای درآورده‌ایم و به استان‌های کشور برای استفاده پرورش‌دهندگان ابلاغ شده است.
*خشکسالی، بارندگی‌های بی‌موقع و بیماری؛ 3 عامل دردسرساز

کارشناس اداره‌کل بیمه دام، طیور و آبزیان صندوق بیمه کشاورزی در خصوص بیمه پرورش آبزیان گفت: خشکسالی‌ها و بارندگی‌های بی‌موقع و خارج از فصل‌هایی که باید پیش‌بینی می‌شد، خسارت‌های زیادی را به پرورش‌دهندگان وارد کرد و همچنین بیماری‌ها نیز بی‌تأثیر نبود.

مشرقی اضافه کرد: این سه عامل، خسارت‌های سنگینی به پرورش‌دهندگان وارد کرد که خوشبختانه هر سه عامل زیرپوشش بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی قرار دارند و این صندوق تاکنون بخشی از خسارت‌هایی که در بخش آبزیان اتفاق افتاده را پرداخت غرامت کرده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش آبزیان خطرهای قهری - طبیعی به‌علاوه بیماری‌ها وجود دارد، تصریح کرد: به طور کلی، اکثر بیماری‌هایی که در سه بخش میگو، سردابی و گرمابی وجود داشته را زیرپوشش بیمه‌ای قرار داده‌ایم.

*دقت کافی در مکان‌یابی مزرعه پرورش ماهی

کارشناس اداره‌کل بیمه دام، طیور و آبزیان صندوق بیمه کشاورزی درباره شناسایی عوامل جدید برای پوشش بیمه‌ای نیز بیان کرد: عوامل جدید از طریق سازمان شیلات به ما اعلام می‌شود و اگر قابلیت بیمه‌ای و لحاظ اصول بیمه‌ای داشته باشند، آنها را زیرپوشش خود قرار می‌دهیم.

مشرقی در ادامه با اشاره به پرورش ماهیان سردابی، بر دقت و توجه در مکان‌یابی موقعیت این نوع مزارع تأکید کرد و افزود: همان‌طوری که انسان‌ها برای تنفس به هوا احتیاج دارند، ماهیان نیز بدون آب نمی‌توانند به خوبی پرورش پیدا کنند.

وی گفت: بر اساس اصولی که از طریق سازمان شیلات اعلام شده، برای هر یک تن ماهی سردابی به 10 لیتر بر ثانیه آب نیاز است و این از پیش‌شرط‌های این کار به شمار می‌رود.
*پروانه مزرعه رودافشان در سال‌های پرآبی صادر شده است

کارشناس اداره‌کل بیمه دام، طیور و آبزیان صندوق بیمه کشاورزی تصریح کرد: در این زمینه، ممکن است که کسانی از دستگاه‌های هوادهی و لوازم کمکی استفاده کنند و بتوانند میزان تولید خود را افزایش دهند؛ اما مطمئناً تولید بدون مخاطره و پایدار با 10 لیتر آب بر ثانیه برای یک تن ماهی امکان‌پذیر است.

مشرقی با بیان اینکه صدور پروانه بهره‌برداری بعضی از مزارع پرورش ماهی از جمله امید رودافشان مربوط به سال‌های پرآبی بوده که می‌توانسته آب مزارع را به خوبی بدون کاهش تولید تأمین کند، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته خشکسالی‌های زیادی وجود داشت و این باعث می‌شود تا این نوع مزارع نتوانند تولید خود را پایدار نگه دارند.

وی اضافه کرد: وقتی آب کافی برای پرورش ماهیان وجود نداشته باشد، مشکلات زیادی به وجود می‌آید که پرورش‌دهندگان به ناچار به لوازم کمکی روی می‌آورند که از طریق برق فعالیت می‌کند که این مهم نیز ممکن است مخاطراتی به همراه داشته باشد.

*پرداخت 524 میلیون تومان غرامت به مزرعه پرورش ماهی رودافشان

کارشناس اداره‌کل بیمه دام، طیور و آبزیان صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به مزرعه پرورش ماهی امید رودافشان شهرستان دماوند که به عنوان بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی در استان تهران محسوب می‌شود، اظهار کرد: این مزرعه در هفت دوره‌ای که زیرپوشش بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی قرار داشت، خسارت‌های متوالی داشت که این صندوق، بیش از 524 میلیون تومان به آن غرامت پرداخت کرده است؛ تمام خسارت‌‌ها ناشی از کمبود آب کافی در زمان‌های خشکسالی بوده است.

مشرقی ادامه داد: در مناطقی که خشکسالی اتفاق می‌افتد، پرورش‌دهندگان تراکم تولید خود را کاهش می‌دهند و این حداقل‌ اقدام علمی و منطقی است که باید آنها برای جلوگیری از خسارت‌ها انجام دهند؛ اما مزرعه پرورش ماهی رودافشان با همان تولید زمان پرآبی به تولید خود ادامه داد.

وی تصریح کرد: بعد از آخرین پرداخت غرامت به مزرعه پرورش ماهی رودافشان به آن اعلام کردیم با توجه به خسارت‌های متوالی، ادامه مسیر برای ما ممکن نیست؛ اما به آن مجموعه پیشنهاد دادیم که از طریق سازمان شیلات پروانه بهره‌برداری خود را اصلاح کنند.
*مزرعه پرورش رودافشان پروانه خود را اصلاح کند

کارشناس اداره‌کل بیمه دام، طیور و آبزیان صندوق بیمه کشاورزی اضافه کرد: اصول بیمه‌ای بر اساس سطح مفیدی به حساب می‌آید که در پروانه بهره‌برداری قید شده است و قرار بود تا آنها پروانه خود را اصلاح کنند که این کار صورت نگرفت.

مشرقی تصریح کرد: سازمان شیلات نیز طی نامه‌ای به مزرعه پرورش ماهی رودافشان اعلام کرده بود که با توجه به خشکسالی و کاهش دبی آب، باید ظرفیت لحظه‌ای خود را کاهش دهد؛ اما متأسفانه آنها با همان ظرفیت در سال‌های خوب و پرآب به تولید خود ادامه دادند.

وی با بیان اینکه این موضوع باعث می‌شود تا در مواقع بحرانی ظرفیت بالا را مجموعه نتواند تحمل کند و خسارت‌هایی به وجود بیاید، افزود: در بخش ماهیان سردابی تاکنون 1.4 برابر هزینه‌ای که از پرورش‌دهندگان برای حق بیمه دریافت شده، غرامت به آنها پرداخت کرده‌ایم؛ یعنی ما یک تومان گرفتیم، 14 ریال پرداخت کردیم.

*امکان بیمه مزارع پرمخاطره وجود ندارد

کارشناس اداره‌کل بیمه دام، طیور و آبزیان صندوق بیمه کشاورزی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که مخاطره ما در بخش آبزیان بسیار زیاد است؛ نسبت خسارت علمی در جهان، نزدیک یک است، یعنی باید طوری تعادل را بین حق بیمه و پرداخت غرامت برقرار کنیم که بتوانیم همان‌قدر که هزینه می‌گیریم، همان‌قدر نیز پرداخت کنیم.

مشرقی با اشاره به اینکه ادامه کار با مزارع پرورش آبزیانی که خیلی پرمخاطره هستند، امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: در این خصوص، ضررهای زیادی وجود دارد که نمی‌توانیم به سایر پرورش‌دهندگان خدمات‌رسانی کنیم.

وی بیان کرد: در آخرین مکاتباتی که با مدیر مزرع پرورش ماهی امید رودافشان داشتیم، قرار شد اگر آنها توانستند پروانه بهره‌برداری خود را اصلاح کنند یا حتی تولید لحظه‌ای را کاهش دهند، ما این آمادگی را داریم که آنها را بیمه کنیم؛ مطمئناً این مزرعه اصلاحاتی که نه تنها مورد نیاز ما، بلکه مورد تأیید کارشناسان شیلات است را انجام دهد، پوشش بیمه‌ای آن انجام می‌شوند
*آمادگی برای پوشش مزرعه ماهی رودافشان در صورت اصلاح

کارشناس اداره‌کل بیمه دام، طیور و آبزیان صندوق بیمه کشاورزی اضافه کرد: از امروز آمادگی داریم که اگر مزرعه پرورش ماهی رودافشان تراکم تولید خود را کاهش دهند، به طور جدی و ویژه توانی برای پوشش بیمه‌ای این مزرعه خواهیم گذاشت.

مشرقی در خصوص خسارت هفت میلیارد تومانی مزرعه پرورش ماهی رودافشان در وقوع سیل اخیر، ضمن ابراز تأسف و ناخرسندی گفت: با توجه به اینکه بیمه‌نامه آنها تمام شده بود و قراردادی فی‌مابین وجود نداشت، امکان جبران این خسارت وجود ندارد؛ البته سازمان مدیریت بحران نیز تا جایی که اطلاع داریم، حمایت‌ها را به بیمه موکول کرده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم مدیریت بهتری در مزرعه پرورش ماهی رودافشان صورت گیرد، تصریح کرد: ما در کشور مزارعی داریم که با آب باکیفیت‌ مطلوب‌تری چنین تولیدی را انجام نمی‌دهند؛ از سوی دیگر معمولاً در مهرماه به دلیل بارش بارندگی‌ها، آب این مزرعه گل‌آلود می‌شود که این خود رشد ماهیان را کاهش می‌دهد.

*پرورش‌دهندگان دقت و صندوق بیمه آگاه‌سازی کند

به گزارش فارس، بنابراین با توجه به اینکه در بعضی فصول شاهد بارش‌های ناگهانی باران و رگبار هستیم و گاهی این شرایط جوی منجر به جاری شدن سیلاب می‌شود، پرورش‌دهندگان باید موارد احتمالی و اقدامات لازم را برای جلوگیری از آسیب‌ها و خسارت‌ها انجام دهند.

در این خصوص، لازم است تا پرورش‌دهندگان آبزی برای حفاظت از تولید خود همواره نکات ایمنی و علمی را مد نظر قرار دهند تا زحمات چند ماهه آنها طی یک شب تلف نشود.

همچنین با توجه به پرمخاطره بودن تولید بخش آبزیان در کشور، صندوق بیمه کشاورزی ایران باید با تقویت و افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی از شرایط موجود برای پرورش‌دهندگان، از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کند.
*همدلی برای جلوگیری از توقف مزرعه بزرگ پرورش ماهی در استان تهران

در برهه کنونی تولید گوشت با وجود تورمی که وجود دارد و نیز اقتصاد مقاومتی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار دارد، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد؛ چراکه ضرر بزرگ‌ترین پرورش ماهی استان تهران آسیب زیادی به اقتصاد این استان خواهد زد.

در این زمینه، سازمان شیلات ایران نیز می‌تواند با تقویت نظارت‌ها و بازرسی‌ها و برگزاری دور‌ه‌های آموزشی برای پرورش‌دهندگان از مواردی که می‌تواند به آنها و دیگر مسائل خسارت وارد شود، جلوگیری کند.

به هر تقدیر، در سال همدلی و همزبانی و با توجه به مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد، ضروری است تا حمایت‌های لازم از بخش خصوصی و تولیدکنندگان نیز انجام شود و امیدواریم با اقدامات آتی مزرعه پرورش ماهی رودافشان دماوند شاهد عرضه با کیفیت و مطلوب‌تری از این مزرعه در بازار استان تهران و کشور باشیم
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید