تلاش ايران براي احياي صنعت خاويار /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تلاش ايران براي احياي صنعت خاويار /گ

جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

تلاش ايران براي احياي صنعت خاويار
اسوشیتدپرس در گزارشی از گلدشت به قلم علی اکبر دارینی نوشت:
در سواحل دریای خزر، یک طرح بلندپروازانه برای تولید یک غذای لذیذ گرانقیمت که با کاهش تحریم ها می تواند اقتصاد ایران را تقویت کند، در جریان است
خاویار ایران که زمانی بزرگ ترین صادرکننده این غذای لوکس در جهان بود، در سال 2000 بیش از 40 تن تخم ماهی خاویار فروخت.
به علت کاهش ذخایر این ماهی و تحریم های اقتصادی اعمال شده توسط قدرت های جهان در واکنش به برنامه هسته ای ایران، صادرات این کشور پارسال به یک تن کاهش یافت.
پس از آن که ایران تابستان امسال به توافقی تاریخی برای محدود کردن برنامه هسته ای خود در ازای لغو تحریم ها از جمله تحریم خاویار دست یافت، برخی در این کشور هم اکنون روی احیای صادرات این محصول خاص، حساب کرده اند.
اسحاق اسلامی، مدیر مزرعه پروش ماهی خاویار قره برون در روستای ساحلی گلدشت اعلام کرد: «ما امیدوار هستیم در نتیجه تعامل دولت ایران با جهان، مسیر برای ما به منصور صادرات محصولات خود به خارج و آوردن درآمدهای ارزی، باز شود. مهم نیست به کجا صادر کنیم، آمریکا یا اروپا».
این مزرعه و دو مرکز همجوار در حال پرورش نیم میلیون ماهی کوچک خاویار در سال هستند و حوضچه های خود را با آب دریای خزر، پر می کنند.
اسلامی در سال 2005 این پروژه 100 میلیون دلاری را آغاز کرد ولی دست کم 12 سال طول کشید تا ماهی خاویار بالغ شود و خاویار تولید کند.
حدود 110 هزار از این ماهی ها، از گونه بلوگا است که تخم های باارزش طوسی-نقره ای تولید می کنند که گرانقیمت ترین خاویار در جهان است.
هدف این مزرعه پروش ماهی، صادرات 30 تن خاویار نمک‌زده و دو هزار تن گوشت ماهی خاویار ظرف سه سال است.
اسلامی انتظار دارد برمبنای قیمت متوسط سه هزار دلار (حدود یک هزار و 360 پوند) برای هر کیلو خاویار، 90 میلیون دلار در سال درآمد داشته باشد.
آمریکا، اروپا و ژاپن به طور سنتی بزرگ ترین بازارهای صادرات ایران بوده اند.
اسلامی گفت: «درآمدهای ارزی سالانه پیش بینی شده ما در سال 2018 برابر با ارزش دو روز صادرات نفت خام ایران خواهد بود».
ایران، عضو اوپک، در حال حاضر حدود یک میلیون بشکه نفت در روز صادر می کند.
این در حالی است که نفت خام آمریکا کمتر از 42 دلار در هر بشکه معامله می شود.
تولید خاویار مطابق با طرح دولت ایران برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفت خام و دستیابی به طیف وسیع تری از صادرات است.
در چارچوب موافقتنامه هسته ای، تحریم های تجاری و بانکی اعمال شده ضد برنامه هسته ای ایران لغو خواهد شد و آمریکا واردات برخی از کالاهای ایرانی از جمله فرش، پسته و خاویار را که در سال 2010 متوقف شد، از سر خواهد گرفت.
دیگر تحریم های آمریکا که ارتباطی با برنامه هسته ای ایران نداشت، پابرجا خواهد ماند.
ناصر اوکتایی، تحلیلگر، اعلام کرد: «لغو تحریم ها، به ویژه محدودیت های بانکی، صادرات خاویار را تسهیل خواهد کرد و به این صنعت در ایران کمک خواهد کرد رشد کند».
وی افزود: «مشخص است آمریکا یکی از بزرگ ترین واردکنندگان خاویار در جهان است، صادرات خاویار ایران به آمریکا، اگر محقق شود، خون تازه ای به این صنعت تزریق خواهد کرد و ارز به شدت مورد نیاز را وارد خواهد کرد».
مزرعه 80 هزار متر مربعی قره برون یکی از سه تاسیسات تحت مدیریت اسلامی برای پرورش ماهی خاویار است که به علت صید بی رویه، آلودگی و تخریب مکان های تخم‌ریزی، تهدید می شود.
این عوامل به کاهش شدید ذخایر ماهی خاویار در دریای خزر، که منبع 90 درصد خاویار جهان است، منجر شد.
در بحبوحه نگرانیها در این خصوص که گونه بلوگا با انقراض مواجه است، یک ممنوعیت جهانی موقت در زمینه ماهی خاویار وحشی در سال 2001 اعمال شد.
صادرات خاویار هم اکنون تابع سهمیه هایی است و پنج کشور حاشیه ای دریای خزر موافقت کرده اند ممنوعیت ماهیگیری به منظور فراهم کردن امکان پر شدن مجدد ذخایر خاویار وحشی را تمدید کنند.
این مزرعه در گلدشت، در 310 کیلومتری (190 مایلی) کیلومتری شمال تهران واقع شده است.
حسن حبیب نژاد مدیر کل شیلات استان می گوید این تاسیسات حدود 200 فرصت شغلی ایجاد کرده است.
وی افزود: «ما امیدوار هستیم این مکان به پایتخت خاویار جهان تبدیل شود».
اسلامی طرح های بزرگ تری برای مزرعه پرورش ماهی خود دارد.
وی می گوید: «به علاوه صادرات گوشت ماهی خاویار و تخمک، ما همچنین روغن و لوازم آرایش تولید خواهیم کرد. چرم خوبی نیز از پوست ماهی خاویار به دست می آید. می توان از روده اش نیز بخیه درست کرد. هیچ چیزی هدر نمی رود. ما همچنین قصد داریم تاسیسات خود را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کنیم تا مشتریان بتوانند خاویار باارزش و دیگر محصولات را خریداری کنند».
چندین مزرعه کوچک پرورش ماهی خاویار از جمله یک مرکز در یک شهر بیابانی در مرکز ایران و یک مرکز دیگر در قم، پایتخت مذهبی این کشور، در سال های اخیر در سراسر ایران ظاهر شده اند به این امید که سهمی از روند پیش بینی شده احیای خاویار را به دست بیاورند.
محمدتقی برخورداری، مزرعه دار در قم که حوضچه های خود را با آب شور چاه پر کرده است، می گوید: «بانک ها به من وام ندادند و حتی مقامات، مخالف پرورش ماهی خاویار در کویر بودند (ولی) این کار گرفت. اگر شما اراده و عزم راسخ داشته باشید، هیچ چیز غیرممکن نیست».
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید