مشکلات معیشتی و تورخالی صیادان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

مشکلات معیشتی و تورخالی صیادان /گ

یک‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۶ بازدید

مشکلات معیشتی و تورخالی صیادان
صیادی از مشاغل سخت مردمان ساحل نشین کشورمان است که مدتی است دیگر مقرون به صرفه نیست چرا که معیشت صیادان با تعطیل شدن صیادی و نبود چتر حمایتی دولت شرایط را به گونه ای رقم زده است که تور صیادان خالی است.
روح الله فرقانی فدافن: صیادی یکی از مشاغل اصلی مردمان ساحل نشین در شمال و جنوب ایرن است که مدتی است دیگر مقرون به صرفه نیست؛چرا که ذخایر دریا کاهش یافته و تلاش صیادان در هر بار صید،محصول کمتری دارد و از سوی دیگر صید تنها در۶ ماه سال ممکن است و فعالان این عرصه در نبود دیگرامکانات مرتبط با مشاغل خود 6 ماه دیگررا بیکارهستند.
نداشتن بیمه و صنایع تبدیلی مرتبط با صنعت شیلات،عدم پرداخت مطالبات صیادان از سوی دولت ،ورود پساب های صنعتی به دریا و نداشتن یک سیستم فاضلاب شهری پیشرفته،ممنوعیت صید در برخی از فصول سال دغدغه های همیشگی مردم ساحل نشین است که به شغل سخت صیادی مشغول بوده و هستند
درراستای چگونگی توجه به دغدغه های صیادی واحیای صنعت‌ شیلات کشورگفت وگویی با نمایندگان مردم در مجلس انجام داده ایم، که درذیل به آن می پردازیم:
پرورش آبزیان دریای خزر با حرکت لاک پشتی

از این رو عیسی امامی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با بیان اینکه پرورش ماهی شتاب چندانی ندارد، گفت: سیاست دولت دردریا باید جدی دنبال شود وبه گونه ای نباشد که بگویند حمایت می کنیم و بعد انجام نشود.

وجود خطر انقراض برخی آبزیان!

نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید توجه داشته باشیم تا با خطرانقراض ماهیان در دریا روبرو نشویم،افزود: به نظرمی رسد دولت به دلیل کمبود منابع دچارمشکل شده وباید به صیادانی که رزق و روزی آن ها با صیادی گره خورده،توجه داشت
صید وصیادی نیازمند کمیسیون ویژه درمجلس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تصریح کرد: ابزار مجلس قانون است وکمتر شاهد مطرح شدن ضعف قانونی درصیادی هستیم اما توسعه صید وصیادی نیازمند داشتن کمیسیون ویژه در مجلس است.

مشکلات صیادی ناشی از ضعف های اجرایی است
امامی با بیان اینکه در صید و صیادی شاهد ضعف های اجرایی هستیم،اظهارداشت:مشارکت بخش‌های خصوصی،شناسایی منابع سرمایه‌گذاری و رفع دغدغه‌های مالی صیادان می تواند شاهد نتایج مطلوب در عرصه صنعت صیادی و شیلات باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: علاوه بر دغدغه های صیادی همچنین شاهد چشم انتظاری توسعه سایت های پرورش میگو درشمال کشور هستیم که نیاز به توجه بیشتر و حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
عدم پرداخت مطالبات صیادان

همچنین مهرداد بائوج لاهوتی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه درحال حاضر شغل صیادی درسواحل دریای خزر تعطیل است،گفت:‌دولت در توافقی مقرر کرده بود که مطالبات صیادان مازندرانی وگیلانی را که معادل50 تا 60 میلیارد تومان است را پرداخت کند؛ولی این موضوع همچنان عملیاتی نشده است.

نماینده مردم لنگرود درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اخیرا مصوب شد که 30 میلیارد تومان ازاین مطالبات پرداخت شود، افزود: تعهدات رئیس جمهوردرسفر به گیلان محقق نشد واکنون صیادان وکشاورزانی که وام گرفته اند،توان پرداخت معوقات خود را ندارند و از طرفی اموالشان برای بدهی های بانکی جلب می شود
معیشت سخت صیادان با تعطیل شدن صیادی

عضوکمیسیون عمران مجلس،تصریح کرد:دولت صیادان را مجبور کرده که صیادی نکنند و این شغل الان تعطیل است. اکنون صیادان معیشت سختی دارند و بهتر است که دولت بدهی های معوقه خود به صیادان را پرداخت کند
صیادی از سخت ترین و کم سودترین شغل ها است

همچنین؛محمد حسین قربانی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه صیادی از سخت ترین و کم سودترین شغل ها است،گفت:درسال های گذشته به دلیل وجود ذخایر آبی فراوان در رودخانه ها و دریای خزر فضای خوبی برای کسب و کاردر صیادی بود ولی امروز حوزه های آبخیز دریای خزربه دلیل خشکسالی ها به شدت کاهش یافته واین امر در معیشت صیادان تاثیر گذاشته است


ورود پساب‌ها به رودخانه ها شغل صیادی را تحت تاثیر قرار داده است

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه ورود پساب های صنعتی به دریا از دیگر مشکلات صنعت شیلات است، افزود: آلوده شدن تالاب انزلی و برخی از رودخانه ها که ازمرکز رشت عبور می کنند باعث شده است تا صید و صیادی هم تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یابد.

بزرگترین آرزوی صیاد؛ بیمه شدن است!

این نماینده مردم در مجلس، تصریح کرد: تعلق نیافتن بیمه به صیادان از دیگر دغدغه فعالان شیلات است و از بزرگترین آرزوی صیادان است که باید تحقق یابد.
صیاد بهترین حافظ دریا است

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان، با اشاره به اینکه ذخایرآبزی دریای خزر باید ترمیم و مدیریت شود یادآور شد: صیاد بهترین حافظ دریا است و اگر به اینها اعتماد کنیم دیگر نیازی به حفاظت از دریا نیست خود صیادان می توانند دریا را حفاظت کنند.
صید سنتی یا صید صنعتی؟

منصور آرامی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه صید سنتی وصید صنعتی در شیلات باید مد نظر گرفته شود،گفت: درصیادی باید توجه داشت تا نوع صید ماهی،زمان و سهمیه بندی صید را باید مد نظرقرار داد تا صید و صیادی با مشکلات همراه نشود.

نبود مجوز صید و بروز مشکلات معیشتی صیادان

نماینده بندرعباس قشم ابوموسی حاجی آباد و خمیر درمجلس،افزود: مجوز صید از مشکلات اساسی درشیلات محسوب می شود وزمانی که اجازه صید داده نمی شود صیادان با مشکلات معیشتی روبرو می شوند و در این مواقع است که باید تسهیلاتی برای این افراد درنظرگرفت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:ازدیگر موضوعات مطرح شده در عرصه صیادی، صید با شناورهای جدید است که باز هم نیازمند ارایه تسهیلات به صیادان است تا در این صنعت به فعالیت های خود ادامه دهند.
ایجاد اسکله های جدید و صید با شناورهای مدرن

وی بابیان اینکه سهمیه تعاونی های صیادان باید افزایش یابد، ادامه داد: داشتن بیمه صیادی، پرورش انواع ماهی، خودکفایی شیلات و ایجاد اسکله از مواردی است که با رفع آن ها می توان دغدغه های صیادان راکاهش داد.

به گزارش خانه ملت؛ فرهنگ سازی درعرصه صید و آشنایی صیادان با فناوری های نوین، توجه به صنایع تبدیلی در شهرها و روستاها و برندسازی،گسترده شدن چتر حمایتی دولت از صید و صیادی، جلوگیری از ورود پساب ها به منابع آبزی و.. می تواند بارقه امیدی در صنعت شیلات وصیادان شهرهای ساحلی کشور ایجاد کرده و توسعه محوری اقتصاد مقاومتی که مد نظر مدیران و مسئولان کشوری است را فراهم سازد .
منبع: خانه ملت

دیدگاه خود را بیان کنید