از پرورش ماهي در حوضچه خانگي تا توليد سالانه ۷۰۰ هزار قطعه ماهي كپور /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

از پرورش ماهي در حوضچه خانگي تا توليد سالانه ۷۰۰ هزار قطعه ماهي كپور /گ

یک‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۶ بازدید

از پرورش ماهي در حوضچه خانگي تا توليد سالانه ۷۰۰ هزار قطعه ماهي كپور
محمد بهمن فارغ التحصيل رشته شيلات است كه به جاي پشت ميز نشيني، در عرصه توليد ماهي مشغول به كار شده است. او كار خود را فقط با ۱۲۰ هزار تومان در يك حوضچه خانگي آغاز کرد و حالا سالانه ۷۰۰ هزار قطعه ماهي کپور پرورش می دهد.
به نقل از بسیج سازندگی، حدود 20 درصد از مجموع پروتئين حيواني مورد نياز انسان از ماهي تأمين مي شود و تقريبا يك سوم مردم جهان بيشترين پروتئين مصرفي خود را از ماهي بدست مي آورند. ماهي هاي گرم آبي يكي از مهمترين منابع تأمين پروتئين است. سالانه حدود 140 هزار تن ماهي گرمابي در ايران توليد مي‌شود. سرانه مصرف ماهي در كشور حدود 8 كيلوگرم است كه يك سوم متوسط سرانه جهاني آن است. ماهي كپور به دليل ارزش غذايي بالا و نيز برخورداري از بازار صادراتي مناسب از جمله عرصه هايي است كه از منظر اقتصاد مقاومتي و امنيت غذايي موضوعيت دارد. خبرنگار ما در همين زمينه با يكي از توليد كنندگان موفق ماهي كپور در كشور گفت و گو كرده است. محمد بهمن كه فارغ التحصيل رشته شيلات است كار پرورش ماهي را از حياط منزل پدري اش شروع كرد و حالا سالانه 700 هزار قطعه ماهي كپور پرورش مي دهد
توليد با سرمايه 120 هزار توماني در حوضچه خانگي
او درباره نحوه ورودش به عرصه پرورش ماهي مي گويد: "زماني كه در رشته شيلات تحصيل مي كردم، متوجه شدم كه اين رشته دانشگاهي به شدت از فقدان واحدهاي عملي و تجربي مفيد و موثر رنج مي برد. همان موقع فهميدم اگر تجربه عملي كار توليد ماهي را نداشته باشم، به صرف داشتن مدرك كارشناسي آينده شغلي درخشاني در انتظارم نخواهد بود. در نتيجه تصميم گرفتم همزمان با تحصيل هر طور شده كار پرورش ماهي را آغاز كنم."
محمد بهمن مي افزايد: "از آنجايي كه پولي براي خريد يا اجاره زمين و استخر ماهي نداشتم، در حياط منزل با صرف هزينه 120 هزارتوماني يك حوضچه كوچك با ظرفيت 2 هزار قطعه ماهي احداث و كار پرورش ماهي را آغاز كردم. حدود يك سال مشغول همين كار بودم و توليدات اين حوضچه در حد خودش درآمد قابل توجهي نيز برايم در پي داشت اما مهمتر از آن اعتباري بود كه در منطقه برايم ايجاد كرد."
اعتبار كه آمد، سرمايه گذار هم پيدا شد
اين فعال اقتصادي معتقد است كه كسب اعتبار در درجه اول مهمتر از رسيدن به سود است. او در اين باره اظهار مي كند: "موفقيت من در پرورش ماهي به صورت خانگي توجه سرمايه گذاران و نهادهايي را كه از توليد حمايت مي كنند، جلب كرد و چند نفر براي سرمايه گذاري اعلام آمادگي كردند. علاوه بر آن بسيج سازندگي هم وقتي از موفقيت پرورش خانگي ماهي با خبر شد، 20 ميليون تومان وام به من اختصاص داد و توانستم اولين استخر ماهي را تاسيس كنم. به مرور كار توسعه پيدا كرد و سرمايه گذاري ها افزايش يافت به گونه اي كه هم اكنون 14 كارگاه توليد ماهي در استان هاي تهران، قم، كرج و بابلسر داريم و براي حداقل 40 نفر اشتغالزايي صورت گرفته است."
توليد تجهيزات آبزي پروري
محمد بهمن استخرهاي توليد ماهي را به همراه تعدادي از همكلاسي هايش اداره مي كند. آن ها توانسته اند تمام دستگاه هاي لازم براي توليد صنعتي و مدرن ماهي گرمابي را خودشان توليد كنند و با اداره علمي استخرها ضمن حفظ كيفيت ماهي، نرخ رشد آن ها را افزايش داده اند.
او در اين باره خاطرنشان مي كند: "صد در صد تجهيزات آبزي پروري مورد نيازمان را خودمان توليد مي كنيم و از اين جهت در هزينه ها بسيار صرفه جويي مي شود. ما از سامانه پرورش فوق متراكم استفاده مي كنيم. در سامانه پرورش سنتي رشد ماهي ها از دماي محيط، نور خورشيد و ... تبعيت مي كند اما در روش مدرن تنظيم همه عوامل از جمله دماي محيط، ميزان نور و كيفيت آب به طور كامل در اختيار اداره كنندگان استخر است و در نتيجه سرعت رشد ماهي ها به شدت افزايش مي يابد."
توليد 700 هزار قطعه ماهي كپور
محمد بهمن مي افزايد: "ما توانستيم دستگاه هاي حذف ذرات معلق، حذف مواد ميكروني و پروتئين ها، دستگاه هواده و دستگاه اكسيژن ساز را خودمان بسازيم. در طول روز اگر لازم باشد مي توانيم ده ها بار آب را تصفيه كنيم. بر اساس نظر سازمان شيلات اگر تلفات استخرها بين 10 تا 15 درصد باشد، وضعيت استخر استاندارد است. اما تلفات استخرهاي ما همواره كمتر از 5 درصد است كه نتيجه بكارگيري اصول علمي در اداره استخر است."
اين فعال اقتصادي درباره سودآوري پرورش ماهي كپور در كشور مي گويد: "بازار ماهي در كشور وضعيت خوبي دارد و محصول روي دست توليد كننده نمي ماند. در حال حاضر 700 هزار قطعه ماهي كپور در اختيار دارم كه در صورت فروش پيش بيني مي كنم بين 350 تا 400 ميليون تومان سودآوري خالص داشته باشد."
بيشتر فارغ التحصيلا شيلات وارد عرصه توليد نمي شوند
محمد بهمن معتقد است كه رشته دانشگاهي شيلات در كشور در حال حاضر براي تربيت پرورش دهندگان موفق با چالش مواجه است. او در اين باره مي گويد: "من در دانشگاه دريانوردي چابهار شيلات خواندم. وقتي ما وارد دانشگاه شديم، 4 نسل قبل از ما در رشته شيلات از اين دانشگاه فارغ التحصيل شده بودند. نتيجه يك تحقيق از فارغ التحصيلان رشه شيلات دانشگاه دريانوردي نشان داد كه هيچ كدام از آن ها پس از اتمام تحصيلات وارد فعاليت توليد ماهي نشده بودند."
اين كارشناس شيلات در عين حال برخوردار نبودن فارغ التحصيلان از پشت كار را عامل اصلي بلااستفاده ماندن دانش آن ها مي داند و مي گويد: "فارغ التحصيلان شيلات بايد با صبر و پشتكار، خاك كار توليد را بخورند. بدون شك در آغاز كار با مشكلات زيادي روبرو هستند اما اگر تا رسيدن به يك موفقيت ابتدايي صبر پيشه كنند، مي توانند براي خود اعتبار و آبرو و سپس سود و درآمد بيافرينند."
محمد بهمن درباره وضعيت سياست هاي اقتصاد مقاومتي در عرصه شيلات خاطرنشان مي كند: "از زماني كه رهبر انقلاب سياست هاي اقتصاد مقاومتي را ابلاغ كردند زمان زيادي مي گذرد اما در عرصه شيلات با هيچ تغييري در سياست ها براي حمايت از توليد كنندگان مواجه نيستيم. اين در حالي است كه عرصه توليد ماهي با امنيت غذايي و سلامت مردم ارتباطي تنگاتنگ دارد."
منبع: شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید