ارزش دلاری هر 20 قطعه ماهی تزئینی با یک بشکه نفت خام برابر است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ارزش دلاری هر 20 قطعه ماهی تزئینی با یک بشکه نفت خام برابر است /گ

چهار‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

ارزش دلاری هر 20 قطعه ماهی تزئینی با یک بشکه نفت خام برابر است
اگر بخواهیم می‌توانیم اقتصاد مقاومتی را از یک شعار و تبلیغات به مرحله عمل برسانیم که این مهم را شیلات استان مرکزی به اثبات رسانده است، می‌توانیم با اقتصاد مقاومتی به جای فروش نفت خام از تولیدات غیر نفتی ارز‌آوری کنیم.
در شرایطی که مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید موکد دارند و حتی آن را چه تحریم‌ها لغو شوند و چه باقی بمانند مهم می‌دانند، باید در همه عرصه‌ها همت و تلاش کنیم تا با تکیه بر توان و اقتصاد بدون نفت اقتصاد مقاومتی را محقق کرده و کشور را از نیاز به بیگانه نجات دهیم.

قطعاً در شرایط موجود اقتصادی کشور عملی کردن تمامی فرمایشات مقام معظم رهبری به خصوص در بحث اقتصاد مقاومتی می‌تواند راه‌گشای مشکلات کنونی بوده و حتی مسیر کشور را نیز می‌تواند به سمت و سوی استقلال اقتصادی سوق دهد، بنابراین دولتمردان، مدیران و برنامه‌ریزان کشور نباید منتظر نتیجه تحریم‌ها بمانند، چرا که محقق نشدن اقتصاد مقاومتی در شرایطی که تحریم‌ها لغو شوند، کشور را به سمت مصرف‌گرایی می‌برد و این همان چیزی است که دشمن می‌خواهد.

با حسن اکبری مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی که در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب تمام تلاش خود و همکاران را به کار گرفته و در این زمینه با وجود کمبود مالی و اعتباری کشور دست روی دست نگذاشته و از کم‌ترین امکانات بیشترین بهره‌بری را داشتند به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: سالانه چه میزان ماهی تزئینی و خوراکی در استان مرکزی تولید می‌شود؟

اکبری: از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه 4 میلیون و 580 هزار قطعه بچه ماهی سردآبی در 152 واحد پرورش ماهی، 15 میلیون بچه ماهی قزل‌آلا در 14 واحد، 70 هزار قطعه بچه ماهی گرم‌آبی در 20 استخر ذخیره کشاورزی و هشت میلیون و 300 هزار قطعه ماهی تزئینی در 30 واحد پرورش ماهی تزئینی در سطح استان رهاسازی شده است.

همچنین در این مدت 800 تن صید ماهی قزل‌آلا در واحدهای پرورش این ماهی صورت گرفته است.

فارس: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال میزان تولید ماهی در استان به چه میزان برسد؟

اکبری: با توجه به عملکرد واحدهای پرورش ماهی پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری 2 هزار و 100 تن ماهی قزل‌آلا، 70 تن ماهی کپور، 50 تن ماهی خاویار و 13 میلیون قطعه ماهی تزئینی تولید شود.

همچنین پیش‌بینی می‌شود 20 میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در واحدهای مربوطه تولید شود.

با توجه به این مهم به نظر می‌رسد بتوانیم عملکردی مشابه سال گذشته و تولیدی بالغ بر دو هزار و 490 تن را در سال جاری داشته باشیم.

این عملکرد در شرایطی صورت می‌گیرد که آبزی‌پروران از دریافت نقدینگی بی‌بهره هستند و استان علاوه بر خشکسالی با سو‌ء مدیریت در برخی از واحدهای پرورش ماهی روبرو است.

فارس: میزان صادرات ماهی در سال جاری به چه میزان بوده است؟

اکبری: 90 درصد صادرات رسمی ماهیان تزئینی کشور به استان مرکزی اختصاص دارد.

در شش ماه نخست سال جاری 155 هزار قطعه ماهی زینتی با اعتباری بالغ بر 312 هزار دلار از استان صادر شده که این میزان صادرات در مقایسه با شش ماه نخست سال گذشته از نظر تعداد 28 درصد و از نظر ارزش دلاری 13 درصدی رشد داشته است.

استان از ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش ماهی تزئینی برخوردار است که باید از آن به بهترین نحو استفاده شود.

در حال حاضر صادرات ماهی به کشورهای عراق، عمارت، افغانستان، کشورهای آسیای جنوبی و فرانسه در دستور کار قرار گرفته که با ایجاد بازار فروش و مشارکت بخش خصوصی وارد فاز اجرایی خواهد شد.

متأسفانه گاهی اوقات برخی از ضوابط مانع انجام امور شیلاتی می‌شود که ضروری است برخی از دستگاه‌های اجرایی مانند دامپزشکی تعامل خود را در این بخش افزایش دهند تا بتوانیم صادرات خود را که در هر هفته حدود هفت تا هشت هزار قطعه است، به 10 الی 15 هزار قطعه افزایش دهیم.

اگر این تعامل و مشارکت در سطح استان محقق شود، قطعاً میزان صادرات سالانه استان به 700 هزار قطعه ماهی خواهد رسید.

با توجه به تغییراتی که در قیمت نفت خام وجود دارد، بر اساس برآوردی که صورت گرفته ارزش دلاری هر 20 قطعه ماهی تزئینی که صادر می‌شود با ارزش دلاری یک بشکه نفت خام برابر است که این مهم نشان می‌دهد با فعالیت بیشتر در این بخش می‌توان در حوزه صادرات غیر نفتی گام‌های موثری برداشت.

فارس: جایگاه استان در تولید ماهی خاویار کشور چگونه است؟

اکبری: خوشبختانه فعالیت استان در پرورش ماهی خاویار مطلوب بوده است و در سال جاری میزان رهاسازی بچه ماهی خاویار در استان 30 درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 50 تن گوشت ماهی خاویاری وارد بازار شود.

استان مرکزی 7.5 درصد از تولید و پرورش ماهی خاویار را به خود اختصاص داده است که می‌کوشیم سومین مرکز پرورش ماهی خاویار استان را تا اواسط سال آینده در شهرستان تفرش راه‌اندازی کنیم.

همچنین احداث یک مرکز تکثیر 200 هزار قطعه‌ای در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم بچه ماهی‌های مورد نیاز استان را تأمین کنیم.

فارس: دولت چه تسهیلاتی را برای آبزی‌پروران در نظر گرفته است؟

اکبری: با مساعدت دولت تدبیر و امید تسهیلات کم‌بهره با سه درصد سود به متقاضیان احداث واحدهای پرورش ماهی در قالب مشارکت مردم روستا پرداخت می‌شود.

این مهم با جدیت در سطح استان دنبال می‌شود تا بتوان با استفاده از منابع آبی سطحی به ویژه قنات‌ها برای توسعه و ساخت و ساز این واحدها در روستاها اقدام کرد.

در راستای این طرح شهرهای دلیجان، محلات، ساوه، خمین، فراهان و اراک مورد بازدید قرار گرفته‌اند که در آینده نزدیک نیز بازدیدهای میدانی از شش شهرستان دیگر صورت خواهد گرفت تا با شناسایی ظرفیت‌های آبزی‌پروری با استفاده از قنوات مراکز پرورش ماهی را در کنار روستاها احداث کنیم.

فارس: در سال جاری چه تسهیلاتی به آبزی‌پروران استان اعطا شده است؟

اکبری: در سال جاری اگر چه تسهیلاتی که به این سازمان ابلاغ شد پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی استان نبود، اما توانستیم با مساعدت معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهار میلیارد و 850 میلیون تومان طرح را به بانک‌های استان معرفی کنیم که منتظر گزارش جذب این اعتبارات از سوی بانک‌های عامل هستیم.

اگر اعتبارات بیشتری به استان تخصیص داده شود قطعاً طرح‌های بیشتری به بانک‌های عامل ارجاع داده خواهد شد.

فارس: نیاز سرمایه‌ای شیلات استان چه میزان است؟

اکبری: استان مرکزی به 20 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه‌ای برای پرونده‌های در دست اجرا و 10 میلیارد تومان برای نقدینگی نیاز دارد که سازمان جهاد کشاورزی استان می‌کوشد سهم مناسبی را از اعتبارات فنی و اعتباری سازمان شیلات دریافت کند.

استان مرکزی در نخستین مرحله تخصیص اعتبارات، 25 درصد از تخصیص سهم فنی و اعتباری کشور را به خود اختصاص داده که منتظر هستیم اعتبارات فنی و اعتباری شیلات کشور به استان ابلاغ و تخصیص داده شود تا بتوانیم در راستای توسعه مکانیزاسیون و بهبود روش‌های حمل و نقل آبزیان حرکت کنیم.

فارس: در زمینه استفاده از سدهای خاکی غیر قابل شرب برای پرورش ماهی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

اکبری: بخشی از فعالیت‌های توسعه آبزی‌پروری را به سمت سدهای خاکی غیر قابل شرب سوق داده‌ایم که در سال جاری قفس‌های سد هندودر را پس از دو سال تعطیلی مجدداً راه‌اندازی کرده‌ایم.

همچنین نصب قفس در سد فرنق شهرستان خمین با همکاری جهاد نصر و کسب موافقت امور آب با ظرفیت تولید 80 تن در سال پیگیری خواهد شد.

استان مرکزی بیش از یک هزار و 500 واحد گلخانه‌ای فعال دارد که نیمی از این گلخانه‌ها از استخر جداگانه با 85 هزار متر مربع سطح آبی برخوردار هستند که امیدواریم با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان شیلات و معاونت باغبانی بتوانیم ماهی تیلاپیا را در این استخرها پرورش دهیم.

انتظار می‌رود بتوانیم با دریافت مجوزها به صورت پایلوت پرورش ماهی تیلاپیا را در استخرهای گلخانه‌ای استان مرکزی در کشور اجرا کنیم.

فارس: عملکرد استان مرکزی در ایجاد مراکز تفرجگاهی شیلاتی چگونه بوده است؟

اکبری: عملکرد استان مرکزی در ایجاد مراکز تفرجگاهی شیلاتی بسیار مطلوب بوده و در گروه استان‌های شاخص در سطح کشور قرار گرفته‌ایم و در حال حاضر دو مرکز تفرجگاهی شیلاتی در اراک فعال هستند که علاوه بر پرورش به عرضه ماهی، طبخ و فرآوری مشغول هستند.

این دو مرکز یک هزار و 400 تن از تولیدات آبزی استان را خریداری می‌کنند.

سومین مرکز تفرجگاهی استان با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در شهرستان دلیجان در دست احداث است که تا فروردین ماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

فارس: شیلات استان چه برنامه‌هایی را برای شرایط پساتحریم تدوین کرده است؟

اکبری: استان مرکزی از شرایط گلخانه‌ای مناسبی برخوردار است و در شرایط پساتحریم با جدیت کشت توأم کپور و محصولات گلخانه‌ای به ویژه صیفی‌جات، پرورش ماهی تیلاپیا، پرورش ماهی در قفس و تکثیر ماهی تزئینی را دنبال خواهیم کرد.

تلاش می‌کنیم پرورش ماهی تزئینی را به عنوان شغل خانگی در روستاها معرفی کنیم و همان‌طور که مشخص است تولید هر 25 هزار قطعه ماهی تزئینی به مثابه ایجاد یک شغل است که با ایجاد این شغل 15 میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت خواهد شد و فرد متقاضی می‌تواند ماهانه 800 هزار تومان درآمد برای خود ایجاد کند.

فارس: سرانه مصرف ماهی در استان مرکزی چه میزان است؟

اکبری: در سال 74 و همزمان با تاسیس سازمان جهاد کشاورزی سرانه مصرف ماهی در استان مرکزی 200 گرم بود که در حال حاضر این سرانه به 7.8 دهم کیلوگرم ارتقا پیدا کرده است و بیشترین سرانه مصرف در شهرستان محلات با 8.8 دهم کیلوگرم و کم‌ترین سرانه مصرف به شهرستان خنداب با 6.5 کیلوگرم اختصاص دارد.

سازمان جهاد کشاورزی و شیلات استان مرکزی می‌کوشد تا پایان برنامه ششم توسعه سرانه مصرف ماهی و آبزیان در استان مرکزی را به 12 کیلوگرم افزایش دهد.

فارس: وضعیت مراکز پرورش ماهی در شهرستان‌های استان چگونه است؟

اکبری: هم‌اکنون در 12 شهرستان استان مراکز پرورش ماهی فعال هستند و شهرهای اراک، شازند، کمیجان، خمین، خنداب، فراهان و دلیجان رتبه‌های بالاتری را نسبت به دیگر شهرستان‌ها در حوزه پرورش ماهی به خود اختصاص داده‌اند.

در پنج شهرستان مرکز پرورش ماهی تزئینی وجود دارد و همچنین شهرستان‌های ساوه و تفرش قطب پرورش ماهی گرم‌آبی، اراک و شازند قطب تولید قزل‌آلا و اراک، محلات و ساوه قطب تولید ماهی تزئینی هستند.

فارس: اولویت‌ها و شاخص‌های شیلاتی استان مرکزی در سال جاری چیست؟

اکبری: راه‌اندازی ایستگاه ملی تحقیقات ماهیان تزئینی در شهرستان محلات، پیگیری تکمیل احداث اولین کارخانه خوراک آبزیان در اراک با پیشرفت فیزیکی 85 درصد و ظرفیت تولید پنج هزار تن در سال، پیگیری و تکمیل احداث کارخانه کنسرو ماهی در ظروف قابل انعطاف برای اولین بار در کشور با 60 درصد پیشرفت فیزیکی با مشارکت کشور فرانسه، پیگیری صدور پروانه تاسیس مزرعه 250 تنی پرورش ماهی قزل‌آلا در روستای فرنق خمین، احداث و بهره‌برداری از دو مرکز تفرجگاهی شیلاتی در اراک و دلیجان، پیگیری ساخت بزرگ‌ترین مزرعه پرورش ماهی خاویاری استان به ظرفیت 30 تن در شهرستان تفرش با 50 درصد پیشرفت فیزیکی، راه‌اندازی کارخانه تولید آکواریوم در شهرستان محلات، وجود مرکز تولید بچه ماهی قزل‌آلای عاری از جرم در شهرستان شازند با ظرفیت هفت میلیون قطعه در سال، انجام دو طرح الگویی پرورش ماهی کپور در استخرهای گلخانه‌ای، انجام مطالعه ارزیابی زیست محیطی پرورش ماهی تیلاپیا در استان و... از مهم‌ترین اولویت‌ها و شاخص‌های شیلاتی استان مرکزی است

منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید