ظرفيت توليد ماهيان زينتي در هرمزگان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ظرفيت توليد ماهيان زينتي در هرمزگان /گ

چهار‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

ظرفيت توليد ماهيان زينتي در هرمزگان
خلیج فارس با بیش از 237 هزار کیلومتر مربع وسعت بزرگترین آکواریوم طبیعی جهان محسوب می شود
این خلیج زیبا بزرگترین پناهگاه موجودات دریایی بویژه ماهیان زینتی است.
زیباترین ماهیان آب شور دنیا در خلیج فارس فراوان یافت می شود.
به اعتقاد کارشناسان، خلیج فارس زیستگاه بیش از 250 گونه از ماهیان زینتی است که تعداد اندکی از آن شناسایی شده است.
مسئول آزمایشگاه ماهی شناسی بخش ارزیابی و بیولوژی ذخایر آبزیان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان می گوید: براساس تحقیقات صورت گرفته در جزایر لارک و کیش،تاکنون صد و 15 گونه ماهی زینتی در آبهای خلیج فارس شناسایی شده است.
بهزادی می افزاید : ماهیان زینتی که در آبسنگ های مرجانی زندگی می کنند و از گونه های سطح زی هستند، ذخایر فراوان تری در خلیج فارس دارند.
بیشترین گونه های ماهیان زینتی دوشیزه و ملوان ماهیان است.
وی می گوید:دلقک ماهیان ، طوطی ماهیان و جراح ماهیان که با مرجانها و شقایق ها همزیستی دارند فراوانی کمتر اما اهمیت اکولوژیکی بیشتری دارند.
امپراطور ماهی، از ماهیهای تزئینی نادر در دنیاست که در آبهای خلیج فارس زیست می کند.
معاون صید اداره کل شیلات هرمزگان می گوید: پارسال ده هزار قطعه ماهیان زینتی صید شده است.
بارانی می افزاید: از ابتدای سال تاکنون نیز هفت هزار و 600 قطعه از این ماهیان در آبهای هرمزگان صید شده است.
وی می گوید: جزیره هنگام،لارک ،فارو،بنی فارو از صیدگاه های مهم ماهیان زینتی است.
ماهیان زینتی با روش غواصی در زیر آب صید می شوند.
اما این ماهیان زینتی که زینت بخش آکواریوم های سراسر کشور است مانند دیگر آبزیان خلیج فارس در معرض تهدیدند.

مسئول آزمایشگاه ماهی شناسی بخش ارزیابی و بیولوژی ذخایر آبزیان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان می گوید: برداشت های غیر قانونی ، صید قاچاق و تخریب زیستگاهها به علت آشنا نبودن با روش های صید از عوامل موثر بر کاهش جمعیت ماهیان زینتی است.
بهزادی افزود: دستیابی به بیو تکنیک تکثیر و پرورش گونه های زینتی و اشتغالزایی از اهداف مطالعات کارشناسان پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان است.
ایستگاه تحقیقات شیلاتی نرمتنان خلیج فارس یکی از مهمترین مراکزی است که در کنار تولید و تکثیر صدف های دریایی ماهیان زینتی را در شهرستان بندرلنگه تولید می کند.
رئیس مرکز نرمتنان خلیج فارس می گوید: هزار و 500 قطعه ماهی تزئینی در مرکز تحقیقات شیلاتی نرمتنان خلیج فارس در بندرلنگه تولید شد.
ارگنجی می افزاید: این ماهیان تزئینی از نوع شقایق ماهیان) دلقک ماهی)است که تکثیر و تولید آن از خرداد ماه امسال درکارگاه عمل آوری انجام شده است.
شقایق ماهیان ، ماهیان تزئینی آب شور است که ارزش و اهمیت اقتصادی بالایی دارد.
وی می گوید:برای تولید این ماهیها ده میلیون تومان از اعتبارات استانی هزینه شده است.
رئیس مرکز تحقیقات شیلاتی نرمتنان خلیج فارس در بندرلنگه می افزاید: تاکنون سه گونه از این ماهی بنامهای اِسلاریس، تومیتو و کِلارکی در این مرکز پرورش داده شده است.
ارگنجی می گوید: ارزش مولد این ماهی تزئینی 500 تا 800 هزار تومان است.
رئیس اداره توسعه ماهیان دریایی اداره کل شیلات هرمزگان می گوید: وجود منابع غنی آب شور و شیرین و آب و هوای مناسب ظرفیت تولید ماهیان زینتی در هرمزگان را بیشتر کرده است.
دریایی می افزاید: هرمزگان ظرفیت تولید بیش از ده میلیون قطعه ماهی تزیینی در سال را دارد که هم اکنون 600 هزار قطعه در 3 واحد پرورش تولید می شود.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در این بخش موجب دستیابی به این ظرفیت می شود می گوید: مجوز بهره برداری از 2 واحد با ظرفیت تولید 400 هزار قطعه ماهی زینتی نیز صادر شده است.
رئیس اداره توسعه ماهیان دریایی اداره کل شیلات هرمزگان با اشاره به بازارپسندی این ماهیان می افزاید:ماهیان زینتی آب شور و آب شیرین به کشورهای حوزه خلیج فارس،ترکیه و آسیای میانه صادر می شود.
آنچه مسلم است با توجه به ظرفیت موجود در هرمزگان و بازارپسندی همیشگی در زمینه ماهیان زینتی لزوم سرمایه گذاری بیشتر در این بخش و تشویق بیشتر مسئولان به حمایت از سرمایه گذاران ضروری است

منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید