مشکلات صید و صیادی در جنوب غرب کشور /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

مشکلات صید و صیادی در جنوب غرب کشور /گ

سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۳ بازدید

مشکلات صید و صیادی در جنوب غرب کشور
صیادان در جنوب غرب کشور با مشکلات فراوانی روبرو هستند.
حدود ده هزار صیاد با بیش از یکهزار و چهل فروند لنج و قایق موتوری صیادی در آبادان، خرمشهر، اروندکنار و چوئبده به شغل صید و صیادی فعالیت دارند.

عمده صید این صیادان، صید دریایی و ماهیان شوریده، حلوا سفید،میگو، شانک، هامور، سنگ سر و بیاح که در صیدگاههای عمده در دریا شامل خور موسی، بوسیف و بحرکان انجام می شود.

فعاليت‌هاي شيلاتی در استان خوزستان فقط در شهرستان‌هاي خرمشهر، آبادان، ماهشهر و شادگان انجام مي‌شود .

حسن هلالات رییس اداره شیلات آبادان گفت: افزون بر سیصد و پنجاه و چهار فروند لنج و بیش از ششصد و بیست قایق موتوری صیادی در منطقه آبادان به امر صید و صیادی فعالیت دارند و ماهانه بیش از پنج هزار صیاد به دریا سفر می کنند

وی افزود: در سال گذشته بیش از پنجاه و دو هزار تن انواع آبزی به ارزش دو میلیون و پانصد و سه هزار دلار انواع ماهیان صادراتی صید و به کشورهای کویت، عربستان و کشور حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

با این حال با وجود اینکه صید و صیادی شغل اصلی بومیان زیادی را تشکیل می دهد اما صیادان با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

احمد علی‌پناه رییس شیلات خرمشهر نیز با بیان اینکه در حدود سه هزار صیاد با صد و هشتاد فروند شناور لنج و چهار صد و چهل قایق صیادی در این شهرستان به امر صید اشتغال دارند نبود جایگاه عرضه سوخت را از عمده مشکلات صیادان خرمشهری برشمرد و گفت: صیادان مجبورند برای سوخت گیری شناورهای خود به شهرهای مجاور سفر کنند.

احمد جابري يکي ازاين صيادان گفت: از مشکلات ما صیادان، مجوزهایی است که برای رفتن به دریا باید انها را دریافت کنیم.

وی افزود: وجود این مجوزها از جمله مجوز صيد چهل و پنج روزه یا چهار ماهه و پروانه صیادی در آبهاي دور، باعث شده زمان زیادی از وقت خود را صرف تهیه و تمدید این مجوزها کنیم.

علي نصاري يکي ديگر از صيادان گفت: زمانی را که قرار است برای تهیه و تمدید این مجوزها صرف کنیم می توانیم صرف صید و صیادی کرده و ماهیان بیشتری را صید کنیم. امروز یکی از مجوزها را تمدید می کنیم و فردا اعتبار مجوز دیگر تمام می شود و این روند در طول سال ادامه دارد.

صیادان از مسئولان خواستند به این موضوع رسیدگی کرده و زمان تمدید این مجوزها را افزایش دهند.

دکتر سعدون زاده نماینده مردم آبادان گفت: باید ترتیبی اتخاذ شود که یا تعداد مجوزهای صیادی کاهش یابد و یا مدت زمان آنها در هنگام تمدید مجدد افزایش داد تا شاهد کاهش این مشکلات باشیم.

حسن زاده معاونت صید و صیادی خوزستان این مجوزها را شامل پروانه بهره برداری و گواهی ایمنی (یکساله ) کارت صیادی ویژه تردد در اروند رود( یکساله ) کارت ملوانی و گواهینامه شایستگی (پنج ساله ) برشمرد و گفت/ این مجوزها برای فعالیت در آبهای کشورمان ضروری است و مدت یک سال برای اعتبار یک مجوز مدت کمی نیست و اعتراض صیادان به این موضوع به جا نیست.

وی صید چهل و پنج روزه و یا چهارماهه را به صورت فصلی برای صید برخی ماهیان از جمله صبور اعلام کرد و گفت / اخذ این مجوزها برای ورود به دریا ضروری است و صیادان فصلی هم باید تابع مقررات امنیتی و شیلاتی باشند.

کارشناسان منطقه می گویند: یکی از مواردی که می‌تواند زمینه اشتغال مناسب را در شهرستان به وجود آورد صید و صیادی است اما متاسفانه در این راستا موانع و محدودیت‌های زیادی برای صیادان منطقه وجود دارد.به عنوان نمونه در حالیکه به صیادان ما تکلیف می شود قبل از غروب آفتاب به صید خود پایان دهند اما صیادان عراقی به صورت شبانه روزی، بی رویه و خارج از قاعده به کار صید و صیادی مشغولند .

کارشناسان همچنین: عدم اعطای مجوز صید موقت، به بیکاران توانمند در زمینه صیادی را یکی دیگر از این محدودیتها اعلام کردند و افزودند، صیادانی که در منطقه مشغول به کارند از ده تا پانزده سال گذشته مجوزهای خود را اخذ کرده اند و مجوزهای جدید صیادی به متقاضیان داده نمی شود.

عبدالله کعبی مشاور رییس سازمان منطقه ازاد اروند در این زمینه گفت: با وجود آنکه صیادان مناطق مختلف،آزادانه مشغول انجام صید و امرار معاش هستند متاسفانه در آبادان و خرمشهر به دلیل عدم هماهنگی میان بخش‌های مختلف، ازجمله بنادر، شیلات و محیط زیست صیادان با موانع عدیده‌ای مواجه شده‌اند.

وی گفت:اگر برخی موانع ریز و کوچک که منجر به بروز مشکلاتی می‌شوند رفع شود قطعاً شاهد تحولات خوبی در آبادان خواهیم بود.

رییس شیلات آبادان: عدم اعطای مجوزهای جدید را اشباع ظرفیت صید و صیادی از نظر تعداد صیادان و لزوم حفظ ذخائر محدود دریا عنوان کرد و با اشاره به مشکل نبود جایگاه های سوخت شناورها در منطقه گفت، در حال حاضر شناورها از طریق جایگاههای سیار سوختگیری می کنند اما دو جایگاه ساحلی سوخت در بنادر چوئبده و اروندکنار با نود درصد پیشرفت در حال ساخت است که با بهره برداری از آنها مشکل بزرگ صیادان این منطقه حل می شود.

وی گفت اسکله آبادان به دلیل کوچک بودن ظرفیت ساخت یک جایگاه سوخت را ندارد و صیادان از جایگاه ساحلی پالایشگاه استفاده می کنند.

بدون شک ، آبادان از جمله مناطق مستعد در زمینه صیادی است که در صورت توجه می‌توان شاهد تبدیل آن به یکی از مراکز عمده پرورش و صدور ماهی در منطقه بود اما باید به‌منظور توسعه و ترویج این بخش در جهت بهبود وضعیت صیادان گامهای گسترده ای برداشته شود

منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید