تولیدات شیلات دزفول در برنامه ششم توسعه به پنج تن می رسد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تولیدات شیلات دزفول در برنامه ششم توسعه به پنج تن می رسد /گ

چهار‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

تولیدات شیلات دزفول در برنامه ششم توسعه به پنج تن می رسد
مدیرکل شیلات استان خوزستان گفت: مطابق با برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که تاپایان سال ۹۹ تولیدات شیلاتی دزفول از دو هزار تن به پنج هزار تن برسد
نبی الله خون میرزایی ظهر امروز در حاشیه راه اندازی اولین اداره مستقل شیلات خوزستان در شهرستان دزفول اظهار کرد: در حال حاضر در تمام کشور سالانه ۵۴۷ هزار تن صید و آبزی پروری داریم که ۳۷۲ هزار تن مربوط به آبزی پروری و مابقی مربوط به صید است. وی با بیان اینکه استان خوزستان با ۴۷ هزار تن صید سالانه در رتبه چهارم کشور است، افزود: در تولید ماهیان گرمابی با ۴۸ هزار تن تولید سالانه و در حوزه آبزی پروری با ۶۰ هزار تن در رتبه دوم کشوری قرار داریم، ضمن اینکه در پرورش میگو نیز با هزار و ۳۵۰ تن تولید رتبه سوم کشوری را داریم

مدیرکل شیلات خوزستان یادآور شد: به طور کلی تمام فعالیت های شیلاتی خوزستان در رتبه چهارم کشوری قرار دارد.

خون میرزایی در خصوص برنامه های شیلات خوزستان برای دزفول، عنوان کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید شیلاتی شهرستان دزفول در طول سال ۲ هزار تن است اما در برنامه ششم توسعه پیش بینی کرده ایم که تا پایان سال ۹۹ تولید ماهیان گرمابی دزفول را به ۲ هزار تن، برداشت از منابع آب های داخلی به ۲ هزار تن، ماهیان خاویاری به ۸۰۰ تن و پرورش درقفس در دریاچه سد دز را به ۲۰۰ تن افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: بنابراین در این برنامه پنج ساله پیش بینی شده که تاپایان سال ۹۹ تولیدات شیلاتی دزفول از دو هزار تن به پنج هزار تن برسد.

رهاسازی ۱.۵ میلیون بچه ماهی در سد دز

مدیرکل شیلات خوزستان یکی از برنامه های مصوب سازمان شیلات و اداره کل شیلات استان را رهاسازی بچه ماهی در منابع آب های داخلی در فصول مشخصی از سال برشمرد و گفت: این برنامه هرسال در سدهای استان اجرا می شود که در سال جاری نیز ۱.۵ میلیون قطعه بچه ماهی تولیدی توسط اداره کل شیلات خوزستان در دریاچه سد دز رها سازی شد.

خون میرزایی در ادامه با بیان اینکه تولید ماهیان خاویاری در خوزستان یک کار نوپا است، افزود: کمتر از یک دهه از تولیدات خاویار استان می گذرد و دراین سال ها مزارع پرورش ما که کارهای خود را به صورت پایلوت انجام می دادند نتایج بسیار خوبی گرفته اند که نشان دهنده پتانسیل خوزستان در زمینه پرورش ماهیان خاویاری است.

دزفول قطب تولید ماهیان خاویاری خوزستان است

وی تصریح کرد: شهرستان های شمال غرب استان با بهره مندی از رودخانه هایی مانند دز و کارون به پتانسیل تثبیت شده ای در این زمینه تبدیل شده اند. بنابراین شهرستان های دزفول، شوش و اندیمشک با مرکزیت دزفول به عنوان قطب تولید ماهیان خاویاری استان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته اند، بنابراین بیشترین قسمت از برنامه افزایش تولید ماهیان خاویاری خوزستان در این قسمت از استان اجرا خواهد شد.

مدیرکل شیلات استان خوزستان تولید خاویار استان در سال گذشته را یکصد تن عنوان کرد و گفت: اما درسال جاری قطعا میزان تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویار در استان افزایش خواهد یافت، هرچند تولید خاویار کار بسیار زمان بری است اما در دستور کار اصلی شیلات خوزستان است.

کاهش ۱۵ درصدی تولید میگوی خوزستان به خاطر بیماری سفیدک

خون میرزایی همچنین در خصوص بیماری سفیدک که در سالیان اخیر گریبانگیر میگوها شده، اظهار کرد: متأسفانه این بیماری سفیدک در تمام جهان بومی شده و حدود ۱۵ درصد تولیدات استان مارا کاهش داده است در حالی که در سایر استان ها همانند بوشهر این خسارت به ۴۰ درصد نیز رسیده بود.

وی افزود: خوشبختانه استان خوزستان با برخورداری از مزارع مکانیزه و مدیریت های درست توانسته تجربه موفقی از بیماری در کنار تولید میگو را داشته باشد ودر مدت های اخیر نیز رکوردهای بی سابقه ای به دست آورد.

مدیرکل شیلات خوزستان تصریح کرد: مزارع پرورش میگویی که در این زمینه آسیب دیدند بایداقدامات بهداشتی لازم را دراین زمینه رعایت کنند ضمن اینکه کمینه تخصصی میگو تحت نظر ستاد توسعه شیلات استان نیز تمهیدات و برنامه های فنی و پیشگیرانه کننده زیادی را به میگو پروران پیشنهاد داده است و اکنون در مرحله پاکسازی هستیم تا درسال های آینده شاهد کمترین آسیب در زمینه میگو باشیم

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید