پرورش زیر زمینی ماهی! /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرورش زیر زمینی ماهی! /گ

سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۱ بازدید

پرورش زیر زمینی ماهی!

روزنامه آوای خراسان جنوبی روز سه شنبه مطلبی با عنوان « پرورش زیرزمینی ماهی! » به قلم رحیم زاده گزارشگر خود در شماره 3421 چاپ و منتشر کرد.

اکواریوم های خانگی در منازل ماشین زده امروزی نمادی از طبیعت و میل مردم به برخورداری از زیبایی های طبیعت است.
ماهیان مختلف آب شیرین و شور علاوه بر کمک به اعصاب برای تزیین و زیبایی هرچه بیشتر خانه های آپارتمانی امروزی کاربرد پیدا کرده اند و این روزها در خانه های زیادی آکواریوم های ماهی به چشم می خورد کاربردی که اگر به عنوان منبعی درآمد زا به آن توجه شود قابلیت خوبی برای رونق اقتصادی استان خواهد بود.

امروزه اغلب فروشگاه های ماهیان تزیینی خود اقدام به تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در زیرزمینی های خود نموده اند.
در عبور از پله های تند یکی از این فروشگاه ها محوطه 6 متری تعداد زیادی اتاقک های شیشه ای روی هم چیده شده است گرما و نم زیاد محیط امانمان نمی دهد، صاحب مغازه از انواع ماهی هایی می گوید که در این فضای کم پرورش داده و از مشکلات بسیار کمبود تسهیلات و هزینه های بالای پرورش ماهی های آب شیرین می گوید انواع ماهیان آب شیرین شامل اسکار، فلاور، تایگر، اوراتوس، سیچلاید، گرین فیش، پرت فیش، پنکوسی شکاری، آنجل، نایف، آروانا و جوئل فیش، گرین تیلور... است که قیمت این ماهیان نیز از 5 هزار تومان تا 200 هزار تومان و بالاتر متغیر است.
** تولید کنندگان داخلی در صورت حمایت مسئولان توانایی تأمین نیاز استان را دارند
جعفرپور از تولیدکنندگان ماهی زینتی در بیرجند با تأکید بر توجه به تولید ماهیان زینتی در کنار حمایت از تولیدکنندگان، یکی از مشکلات جدی در این عرصه را واردات ماهی های زینتی از خارج استان دانسته و می گوید:
اگر به تولید کنندگان داخلی بها داده شود و این افراد مورد حمایت قرار گیرند توانایی تأمین نیاز استان را دارند.
وی که خود بیش از 35 گونه انواع ماهیان زینتی را پرورش می دهد، می گوید: دلیل کمبود فضا پرورش گونه های مختلف ماهیان به صورت دوره ای است و درحال حاضر اغلب تولیدکنندگان و فروشندگان به صورت خانگی نسبت به پرورش انواع ماهی زینتی فعالیت می کنند.
جعفرپور با اشاره به نرخ تسهیلات واگذاری برای پرورش ماهیان زینتی در شهرستان می گوید: متأسفانه به دلیل نرخ بالای این تسهیلات و با توجه به افزایش هزینه ها و بالا بودن قیمت نهاده ها دریافت این تسهیلات با توجه به نبود بازار مطمئن برای پرورش دهندگان به صرفه نیست.
** نبود اتحادیه تولید کنندگان ماهیان زینتی
دیگر پرورش دهنده ماهیان زینتی از مشکلات این کار به نبود اتحادیه تولید کنندگان ماهیان زینتی اشاره کرده و می گوید: اغلب پرورش دهندگان در برخورد با بعضی مسایل کاری دچار مشکل شده و اطلاعات لازم را از سایر استان ها به دست می آورند.
وی با تأکید بر راه اندازی اتحادیه در جهت رشد این صنعت می گوید: به نظر می رسد با راه اندازی شهرک ماهیان زینتی و تجمیع آبزی پرورها در این شهرک، نیز بسیاری از مشکلات تولید کنندگان برطرف شده و اجرای طرح های بزرگ به صرفه است.
این پرورش دهنده ماهی زینتی ادامه می دهد: در صورت حمایت سازمان جهاد کشاورزی از پرورش دهندگان ماهیان زینتی و بازاریابی و صادرات ماهیان تولید شده به سایر شهرستان ها و استان تولیدکنندگان جرأت هزینه کرد و تولید انبوه را پیدا می کنند.
** پرورش ماهیان زینتی سرمایه گذاری مناسبی در شهرستان است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیرجند در گفتگو با آوا می گوید: شهرستان بیرجند با دارا بودن 5/57 درصد واحدهای تولید ماهیان زینتی رتبه اول را در بین شهرستان های استان دارد.
محمدی از برگزاری اولین کارگاه ملی توسعه آبزی پروری در مناطق خشک با نگرشی بر کشت اکواپونیک با حضور کارشناسان سازمان شیلات کشور و مدیران امور شیلات آبزیان استان های غیر ساحلی کشور خبر داده و اضافه می کند: با عنایت به اینکه پرورش ماهیان زینتی به عنوان یکی از گروه های رایج در کشت اکواپونیک (ترکیبی از پرورش ماهی و گیاه) مطرح است و باتوجه به افزایش کشت گلخانه ای، پتانسیل سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه در شهرستان مهیا است.
به اعتقاد وی در سال گذشته پیگیری های متعددی از سوی این مدیریت و مدیریت شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان برای ساماندهی و صدور مجوزهای فعالیت این واحدها (پرورش ماهیان زینتی) که بیشتر آنها سنتی و در داخل بافت شهری فعالیت می نمایند انجام شده است که با توجه به فعالیت این بخش هم سویی دیگر دستگاه های ذیربط از جمله حفاظت محیط زیست و دامپزشکی در این راستا تأثیر گذار خواهد بود.
** پیش بینی تولید بیش از 760 هزار قطعه انواع ماهی های زینتی در بیرجند
محمدی درباره ارایه تسهیلات بانکی ادامه می دهد: پرداخت تسهیلات به این واحدها توسط بانک های عامل به ویژه به واحدهای سنتی، که از نظر حجم اعتباری نیز نیازمند مبالغ کم هستند، در توسعه این بخش راهگشا خواهد بود.
وی با اشاره به وجود 2 واحد صنعتی و 14 واحد واحد سنتی پرورش ماهیان زینتی در شهرستان بیرجند پیش بینی می کند: از این تعداد واحد در سال جاری تولیدی بالغ بر 760 هزار قطعه انواع ماهی های زینتی تولید شود.
** افزایش 300درصدی اعتبارات در بخش شیلات شهرستان در سال جاری
وی توجه به داده آماری استخرهای دو منظوره ذخیره آب کشاورزی و برنامه ریزی جهت توسعه کمی آنها در سال آینده را از دیگر برنامه های این مدیریت در بخش آبزی پروری دانسته و خاطرنشان می کند: افزایش 300 درصدی اعتبارات در بخش شیلات شهرستان در سال جاری نسبت به اعتبار مصوب در سال گذشته از دیگر کارهای انجام شده بوده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیرجند با اشاره به قول مساعد مدیرکل آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران در حاشیه برگزاری کارگاه ملی توسعه آبزی پروری در مناطق خشک مبنی بر تأمین 150 هزار قطعه بچه ماهی گرم آبی استان یادآور می شود: در صورت لزوم پس از 3 سال توزیع نشدن بچه ماهی بین فعالان این بخش در ابتدای سال آینده نسبت به توزیع بچه ماهی گرم آبی در شهرستان نیز اقدام خواهد شد.
وی از جمله برنامه های مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان ها در حمایت از دارندگان استخرهای ذخیره آب کشاورزی به صورت دو منظوره و استمرار بهره مندی آنها از تسهیلات شیلات و آبزیان استان به صدور مجوز پرورش ماهی به صورت رایگان در این استخرها با حداکثر تولید 5 تن در هر دوره اشاره می کند.
** مجوز پرورش 25 باب از مجموع 61 باب استخر دو منظوره شناسایی شده در شهرستان در دست صدور است
محمدی در ادامه به انجام بازدیدهای کارشناسی در این خصوص و صدور چندین مجوز پرورش ماهی گرم آبی و سردابی می گوید: در حال حاضر نیز مجوز پرورش 25 باب از مجموع 61 باب استخر دو منظوره شناسایی شده در شهرستان در دست صدور است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان بیرجند از نظر سدها و آب بندها بعد از طبس رتبه دوم را داراست، می گوید: این عامل و وجود تسهیلات بانکی پرورش ماهی در قفس برای فعالان این بخش از سوی دیگر زمینه مناسبی برای تولید ماهی با استفاده ظرفیت ها ایجاد نموده است، که هم جنبه تولید داشته و هم زمینه ساز توسعه صید تفریحی (ورزشی)در این منابع آبی است و علاقه مندان در این خصوص می توانند برای کسب آگاهی بیشتر به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه نمایند

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید