شیلات مازندران /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

شیلات مازندران /گ

چهار‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

شیلات مازندران

تولید ماهی به روش پرورش در قفس به‌عنوان راهکار جدید در تحقق مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌رود که استان مازندران با توجه در اختیار داشتن بیشترین نوار ساحلی دریای خزر از موقعیت قابل توجهی برخوردار است.

ماهی را می‌توان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ماده‌های غذایی مفید دانست که به‌صورت گسترده در تمام جهان و به‌خصوص ایران یافت می‌شود.

کشور ما به‌دلیل بهره‌مندی از دو دریای بزرگ در شمال و جنوب و همچنین پرورش ماهی در سطح شهرها و روستاهای مختلف از تولید و پرورش آن متناسب با نیاز کشور و حتی صادرات نیز برخوردار است، مردم کشور ما می‌توانند به‌آسانی به ماهی دسترسی پیدا کنند و از خاصیت‌های غذایی آن بهره‌مند شوند.

ماهی به‌عنوان غذایی سالم و سرشار از پروتئین بوده و سهم قابل توجهی در تأمین نیازهای غذایی مردم کشورمان دارد که در بیشتر سال و به‌ویژه فصل زمستان بر سر سفره‌های مردم قرار می‌گیرد.

*رتبه نخست استان مازندران در تولید ماهیان پرورشی

استان مازندران با توجه به برخورداری از دریای خزر یکی از استان‌های نخست کشور در بخش تولید آبزی‌پروری به‌شمار می‌رود که سالانه سهم قابل توجهی در تولید ماهی و صادرات آن به کشورهای همسایه دارد.

این روزها تولید ماهی به‌صورت پرورشی به دانش و تکنولوژی روز دنیا گره خورده‌است و متخصصان این حوزه بر آن سعی دارند با بهره‌گیری از دانش روز به تولید ماهیان پرورشی در سطح دریاها و آب‌بندها بپردازند.

پرورش ماهی در قفس به‌عنوان یک روش نوین در تولید ماهی به‌شمار می‌رود که در دهه‌های اخیر مورد توجه اغلب کشورهای فعال در زمینه آبزی‌پروری قرار گرفته‌است.

*توسعه آبزی‌پروری رویکرد جدید شیلات در مازندران

سرپرست شیلات استان مازندران به خبرنگار فارس، گفت: ماهی به‌عنوان غذایی سالم و سرشار از پروتئین بوده و تمام تلاش متخصصان این حوزه افزایش استفاده از سرانه مصرف ماهی در سبد خانوارها است.

حسین‌علی رستمی رویکرد شیلات استان مازندران را توسعه آبزی‌پروری دانست و اظهار کرد: مازندران در بخش تولید آبزی‌پروری رتبه نخست کشور را دارد.

*تولید 20 درصد آبزیان کشور در مازندران

وی با بیان اینکه حدود 20 درصد تولیدات آبزی‌پروری کشور در مازندران انجام می‌شود، افزود: در بحث پرورش ماهی باید با دانش و تکنولوژی روز دنیا استفاده کرد تا بتوانیم راندمان تولید در استان را افزایش دهیم.

سرپرست شیلات مازندران با بیان اینکه در سفر معاون رئیس‌جمهور به مازندران مصوب شد، 6 بندر حمایت از پرورش ماهی در قفس در سطح استان ایجاد شود، اضافه کرد: در حال حاضر مطالعات اولیه انجام شده‌است و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده با شروع فعالیت بنادر اقدامات دیگر در این باره انجام شود.

*تعداد قفس ماهیان پرورشی به عدد 60 می‌رسد

این مسئول از وجود 20 قفس پرورش ماهی در مازندران خبر داد و گفت: 40 قفس نیز در حال نصب است که با نصب این تعداد تا پایان امسال تعداد قفس ماهیان پرورشی به 60 عدد می‌رسد.

رستمی با اشاره به پیش‌بینی تولید 75 هزار تن ماهی پرورشی در سطح استان، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 7 هزار تن ماهیان گرم‌آبی به کشور عراق صادر شده‌است.

*تولید 2 برابری گوشت و تخم خاویار در مازندران

وی با بیان اینکه میزان تولید استان در بحث گوشت و تخم خاویار نسبت به سال گذشته دوبرابر افزایش یافت، افزود: برای نخستین‌بار تولید تخم خاویار پرورشی به 830 کیلوگرم و گوشت خاویار به 650 تن در سطح استان رسیده‌است.

سرپرست شیلات مازندران گفت: پیش‌بینی شده‌است تا پایان برنامه ششم توسعه میزان تولید ماهیان خاویار پرورشی به 100 تن در سطح استان برسد.

*انعقاد تفاهم‌نامه با فرانسوی‌ها برای اصلاح نژاد قزل‌آلا

همچنین معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، متوسط سرانه مصرف ماهی در کشور را 9 کیلوگرم اعلام کرد و افزود: متوسط مصرف سرانه مصرف ماهی در دنیا 19 کیلوگرم است و برنامه‌ریزی ما این است در برنامه ششم توسعه سرانه مصرف ماهی در کشور را به 14 کیلوگرم افزایش دهیم.

حسین‌علی عبدالحی از انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌های فرانسوی برای سرمایه‌گذاری در بخش اصلاح نژاد قزل‌آلا خبر داد و گفت: در حال حاضر این تفاهم‌نامه در سفر رئیس‌جمهور به پاریس توسط وزیر جهاد کشاورزی در مرحله تبادل نظر قرار دارد.

*فعالیت 50 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور

وی با بیان اینکه 50 مزرعه فعال پرورش ماهیان خاویاری در سطح کشور فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه صید ماهیان خاویاری در سطح دریا ممنوع شده‌است سعی می‌کنیم خاویار را از طریق پرورشی ترویج دهیم.

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات کشور با اشاره به اینکه در سال گذشته 3 هزار و 700 تن ماهی در کشور تولید شد، ادامه داد: ماهیان گرم‌آبی 60 درصد، ماهیان قزل‌آلا 38 درصد و سایر آبزیان بقیه میزان تولید را به ‌خود اختصاص دادند.

این مسئول از اجرای سه طرح بزرگ آبزی‌پروری در کشور خبر داد و بیان کرد: با اجرای این طرح‌ها 6 هزار تن ماهی خاویاری در کشور تولید می‌شود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سهم استان مازندران 5 هزار تن است.

*پیش‌بینی تولید 200 هزار تن ماهی پرورشی در قفس

عبدالحی با تأکید بر اینکه تولید ماهیان خاویاری باید به 10 هزار تن افزایش یابد، تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی تولید حدود 200 هزار تن پرورش ماهی در قفس پیش‌بینی شده‌است که برای تولید این نوع ماهیان از شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال آینده رشد چشمگیری در حوزه پرورش آبزیان در قفس خواهیم داشت، افزود: در حال حاضر برای تولید 3 هزار تن پرورش ماهی در قفس موافقت اصولی صادر شده‌است.

به گزارش فارس، تولید ماهی به روش‌های نوین آن هم با تکنولوژی روز دنیا یعنی پرورش در قفس به‌عنوان راهکار جدید در تحقق مولفه‌های اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌رود که استان مازندران با توجه در اختیار داشتن بیشترین نوار ساحلی نسبت به دیگر استان‌های همجوار دریای خزر از موقعیت قابل توجهی برخوردار است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید