ماهی تیلاپیا ، تهدیدی برای آبزیان منطقه /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ماهی تیلاپیا ، تهدیدی برای آبزیان منطقه /گ

یک‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

ماهی تیلاپیا ، تهدیدی برای آبزیان منطقه
ماهی تیلاپیا ، تهدیدی برای آبزیان آبادان، خرمشهر و شادگان است
تکثیر این گونه درهورهای منطقه تا حدی پیش رفته که حتی به استخرها و مراکز آبزی پروری راه پیدا کرده و موجب کاهش راندمان تولید و افت پرورش کپور ماهی‌ها شده است.

ماهی تیلاپیا گونه ای مهاجم است ، که بحرانی جدی در زیستگاه‌های طبیعی آبزیان در آبادان ، خرمشهر و تالاب شادگان بوجود آورده است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در این باره گفت : تیلاپیا گونه مهاجمی است که جزو صد گونه مهاجم دنیا محسوب می‌شود. این گونه برای اولین بار برای انجام تحقیقات توسط کشور ترکیه وارد آب‌های آن‌ها شد و به آب‌های آزاد رخنه پیدا کرد و به تدریج وارد دجله و فرات شده و از این طریق به آب‌های خوزستان راه پیدا کرده و در حال حاضر به 90 درصد آب‌های ما به ویژه در آبادان و خرمشهر و تالاب شادگان هجوم آورده است .

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: تیلاپیا ارزش اقتصادی کمی دارد . این ماهی اکنون وارد تالاب شادگان شده و تهدیدی جدی است. نگرانی جدیی که ما از این گونه داریم غالب شدن آن در تالاب‌ها است زیرا حجم زیادی از گونه‌های بومی ما در تالاب‌ها هستند.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز در این باره اولین گفت : نخستین بار یک قطعه از این گونه ماهی در شهریور ماه سال ۱۳۹۰ توسط محققان در رودخانه کارون، پایین تر از منطقه دارخوین (نزدیک خرمشهر) و هنگام نمونه برداری از رودخانه بدست آمد که بعد از بیومتری و زیست سنجی مربوطه و کسب اطمینان از شناسایی آن، موضوع طی یک نامه رسمی به مدیر کل وقت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اعلام گردید.

جاسم مرمضی افزود: بعد از آن مکررا این ماهی در آبهای استان ملاحظه گردید تا اینکه متأسفانه حضور آن به وفور در هور شادگان آشکار گردید به طوری که این ماهی صید اصلی صیادان محلی را تشکیل داده و تحت عنوان «شانک هور» با قیمت بسیار نازلی در بازارهای محلی عرضه می شود.

وی افزود : بیم آن می رود با غالب شدن این گونه در تالاب شادگان و ورود آن به تالاب هورالعظیم / خسارات سنگینی بر این منابع و ذخایر آبزیان با ارزش آنها وارد شود.

مرمضی همچنین در این باره می گوید: به جرأت می توان گفت که تالابهای خوزستان و بیش از همه دو تالاب هورالعظیم و شادگان، غیر از تالابهای جنوب عراق نظیری در خاورمیانه ندارند. این دو تالاب علاوه بر ظرفیت های زیست محیطی متنوع و بزرگشان/ از بعد شیلاتی نیز دارای اهمیتی فراوان هستند .

هومان خاکپور سخنگوی دبیرخانه گروه هم‌اندیشی سازمان‌های غیردولتی تالابی کشور /قدرت بالای گسترش در تمامی آب‌های شیرین تا شور، ایجاد بیماری برای سایر گونه‌های آبزی و تأثیر در نرخ جمعیت آن‌ها را از دیگر تبعات اکولوژیکی ورود این‌گونه مهاجم به اکوسیستم‌های آبی و دریایی منطقه بر شمرد و گفت : فارغ از تبعات اکولوژیکی، ورود ماهی تیلاپیا با تأثیر بر تولید و تکثیر آبزیان بومی و تولید گوشت نامطلوب / در طولانی مدت به علت ازدست رفتن مشاغل و معیشت‌های بومی تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

به گفته کارشناسان ماهی تیلاپیا همه چیز خوار است و با سرعت رشد بالایی که دارد می تواند تهدیدی جدی برای محیط زسیت تالاب بین المللی شادگان و همه رودخانه های منطقه و استان خوزستان باشد ، لذا باید برای مهار این تهدی زیست محیطی تدبیری عاجل اندیشید در غیر اینصورت گونه های بسیار با ارزشی از ماهی های بومی منطقه رو به نابودی خواهند رفت

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه خود را بیان کنید