تعدادی از تالاب های 11 گانه پلدختر خشک شد ند /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تعدادی از تالاب های 11 گانه پلدختر خشک شد ند /گ

چهار‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۳ بازدید

تعدادی از تالاب های 11 گانه پلدختر خشک شد ند
مدیر کل محیط زیست لرستان گفت: در استان لرستان تالاب های 11 گانه پلدختر ، که متاسفانه تعدادی از آنها به دلیل خشکسالی های پی در پی و بهره برداری های نامناسبی که در سال های گذشته در این تالاب ها شده منجر به خشک شدن آنها شده است
مهرداد فتحی بیرانوند در مراسم روز جهانی تالاب ها در پلدختر اظهار داشت: امسال با توجه به بارندگی خوبی که در استان داشتیم ، خوشبختانه مطالعاتی که انجام شده مقداری سطح آب ها افزایش یافته است اما به هر حال نیاز به کارهای زیر بنایی است.
وی افزود: تالاب ها هیچ جایگزینی ندارند من بارها و بارها گفته ام مطالعاتی که انجام شده ، متخصصان محیط زیست ،ارزش اکولوژیک یک هکتار تالاب 10 برابر جنگل ها و 200 برابر زمین های کشاورزی برآورد می کنند که این امر ضرورت حفظ و نگهداری تالاب ها را بیشتر برای ما مشخص می کند

مدیر کل محیط زیست استان با بیان این که روز جهانی تالاب ها 13 بهمن (دوم فوریه) است بیان کرد: با توجه به نقش تالاب ها که در حوزه اکوسیستم، می تواند ایفا کنند وبا عنایت به این که هم اکنون وضعیت ما در حوزه محیط زیست با توجه به مباحثی که در گذشته بوجود آمده یک وضعیت خوبی در سطح جهان نیست و به حالت بحران و هشدار رسیده است .
وی عنوان کرد: در کشور ما با توجه به وضعیتی که در ارتباط با وضعیت تغییرات آب و هوایی در رابطه با بحث خشکیدگی جنگل ها و خشکیدگی منابع آب و خشکسالی های پی در پی و مستمری که در چند سال اخیر به وجود آمده به همین دلیل امروزه اهمیت این موضوع بسیار بیشتر از گذشته برای ما مشهود مبرهن است .
فتحی بیرانوند گفت: بنابر این موضوع تالاب ها به عنوان روز جهانی تالاب ها به صورت سمبولیک است این موضوع باید در دستور کار دولتمردان در حوزه سیاست گذاری و همچنین کسانی که دل در گرو محیط زیست دارند همیشه انجام بگیرد .
وی تصریح کرد: موضوع تالاب ها امروز پر رنگ تر از سال گذشته دیده شده و برای این که این اهمیت را برای مسوولان و مدیران اجرایی استان و همچنین برای مردم مشخص و مشهود کنیم .
وی به وضعیت تالاب های استان لرستان اشاره کرد و خاطر نشان کرد: : در مناطق مختلف استان لرستان تالاب های خیلی خوبی وجود دارد که می تواند نقش بسیار خوب و موثری را در تغییرات اقلیمی و تاثیرات مثبت در حوزه محیط زیست برجای بگذارد .
فتحی بیرانوند اظهار داشت: در شهرستان پلدختر نزدیک به 18 هزار هکتار حوزه تالاب ها با احتساب خود تالاب ها و محیط اطراف آنها به عنوان شکار صید ممنوع معرفی شده و در حال پیگیری هستیم تا در سال های آینده به عنوان منطقه حفاظت شده مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست را دریافت کنیم .
مدیر کل محیط زیست استان لرستان گفت: امیدواریم تالاب های پلدختر مانند گذشته مانند نگینی در استان لرستان بدرخشند و نقش خود را در حوزه های مختلف از جمله بحث های اکوسیستم و گردشگری ، تغییرات اقلیمی و تاثیرات مثبتی که بر روی زندگی مردم استان و شهرستان دارد ایفا کند و آن جایگاه اصلی را خود را پیدا کنند .
فتحی بیرانوند اظهار داشت:مدتی است با همکاری بزرگان محلی و همچنین شورای اسلامی روستای ولی عصرپلدختر در حال رایزنی هستیم که با مشارکت مردم بتوان تالاب گری بلمک را که یکی از زیبا ترین تالاب ها در غرب کشور شناخته شده با توجه به جایگاهی که دارد از نظر منظر و هم از نظر زیستگاه پرندگان وهم از لحاظ تاثیرات مختلف می تواند داشته باشد با کمک مردم امسال شاهد احیای آن باشیم که در این رابطه حمایت های دولتی و مردمی برای کمک به محیط زیست لازم است.
وی افزود: تالاب های دیگر مانند "تنوردر" دورود و تالاب های" بیشه دالان" بروجرد به عنوان تالاب های نمونه در سطح استان مورد حمایت و تایید محیط زیست هستند ،.
مدیر کل محیط زیست استان لرستان بیان کرد: تالاب بیشه دالان هزار و 560 هکتار است که به واسطه تغییر کاربری های که در اطراف آن انجام شده هم اکنون حدود 913 هکتار از این تالاب ها باقیمانده که 80 هکتار آن در اختیار محیط زیست استان قرار دارد .
وی عنوان کرد: کاری که در تالاب پلدختر انجام شده در تالاب بیشه بروجرد و تنوردر دورود به کمک جوامع محلی و روستاییان و کشاورزان و کسانی که صاحب نسب هستند داریم رایزنی می کنیم تا بحث احیای این تالاب را انجام دهیم .
فتحی بیرانوند گفت: اقدامات خوب و اساسی در طی یکی ، دو سال اخیر در استان در رابطه با حوزه تالابی انجام شده اما این اقدامات کافی نیست.
وی تصریح کرد: اداره کل محیط زیست استان ،سال گذشته برای نخستین بار عملیات اجرایی پاسگاه حفاظت از پرندگان مهاجر و همچنین حوزه اکوسیستم و جلوگیری از تخریب اکوسیستم تالاب های پلدختر را با اعتباری بالغ بر 300 میلیون تومان سال آغاز کرده که در دور دو سفر دکتر ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ماه های آینده به استان لرستان این پاسگاه افتتاح و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت که راه اندازی این پاسگاه می تواند نقش بسیار مهمی در رابطه با بحث حفاظت در آن منطقه داشته باشد .
وی خاطر نشان کرد: امسال موضوع جانمایی و احداث پاسگاه تالاب بیشه دالان بروجرد با اعتبارات ملی انجام شده که در سال جاری و حداکثر در اوایل سال آینده پاسگاهی هم برای این تالاب داشته باشیم .
فتحی بیرانوند اظهار داشت: در سال گذشته برای نخستین بار مطالعه تعیین حقابه های زیست محیطی تالاب ها استان را انجام شده تا این پیش زمینه ای برای بحث تهیه طرح مدیریت زیست بومی تالاب در آینده باشد .
مدیر کل محیط زیست استان لرستان گفت: سال گذشته موضوع مطالعه نومو لوژیک تالاب های استان انجام شده امسال برای همه تالاب ها استان این بحث را در دستور کار داریم که بتوان مطالعات را انجام دهیم .
فتحی بیرانوند اظهار داشت: امسال موضوع گشت و کنترل در اطراف تالاب ها بسیار تشدید شده به طوری که عشایر مستقر در منطقه متوجه این موضوع شده اند .
وی افزود: خوشبختانه بحث شکارو صید ممنوع در تمام تالاب های استان کنترل شده و با توجه به این که تالاب های استان در مسیر کلیدر شمال به جنوب کره زمین قرار دارند و بخش زیادی از پرندگان مهاجر مدتی در اینجا زندگی می کنند ما این مکان را برای پرندگان مهاجر امن کردیم که بخشی از آن را مشاهده می کنید که پرندگان زیادی در تالاب های پلدختر اتراق و زندگی می کنند .
مدیر کل محیط زیست استان لرستان بیان کرد: برای نخستین بار در سال های گذشته بحث پایش زیستی منابع آبی کلیه تالاب های استان انجام شده ، تالاب ها با توجه به این که محدوده بسته ای هستند و آلودگی می تواند تاثیر منفی در حوزه اکوسیستمی و زندگی آبزیان تالاب ها از جمله ماهیان و مابقی آبزیان و همچنین پرندگانی که به نوعی مهاجرت می کنند می توانند داشته باشند .
وی عنوان کرد: چهار فاکتور شیمیایی ، فیزیکی مورد سنجش قرار دادیم که اگر بحث آلودگی داشته باشند بتوان آن را کنترل کنیم ، خوشبختانه با تمهیداتی که اندیشیده شده است بر اساس سرشماری که اخیرا در دی ماه انجام گرفته 70 درصد بیشتر از سنوات گذشته مهاجرت پرندگان را به این تالاب ها در سطح استان صورت گرفته که نویدی برای ایجاد محل امنی برای پرندگان مهاجر است .
فتحی بیرانوند گفت: امیدواریم با اقدامات بیشتری که انجام می شود بتوان به عنوان منابع اصلی در سال های آینده شاهد مهاجرت بیشتر پرندگان به این منطقه باشیم.
وی تصریح کرد: همچنن سال گذشته ، موضوع تثبیت واریزه ها و گاوبیون بندی که برای جلوگیری از فرسایش و رسوباتی که یکی از تهدیدات اصلی تالاب ها محسوب می شود در اطراف خیلی از تالاب ها از جمله دریاچه گهرو تالاب های پلدختر با اعتبارات استانی و ملی انجام شده است
وی خاطر نشان کرد: با توجه به این که تالاب ها در یک نقطه جغرافیایی قرار دارند و می تواند فرسایش واین موضوعات تهدیدی برای آنها باشد بتوان آن را مدیریت کرد.
فتحی بیرانوند اظهار داشت: موضوع تالاب ها یک بحث بسیار مهم و با اهمیتی است که امیدواریم با یک کار فرهنگی و همت جمعی پتانسیل های محیط زیست استان از جمله تالاب ها را به مردم بومی محلی بشناسانیم و برنامه هایی را در تشکل ها دنبال می کنند که آموزش کلی برای جوامع اطراف تالاب و مناطقی که به نوعی از لحاظ اکوسیستمی حساس و شکننده هستند شروع کنیم.تا آنها قدر این پتانسیل را بدانند .
در پایان از 15 نفز از فعالان زیست محیطی و کارخانجاتی مانند آریا گچ و آهک هیدراته شهرستان پلدختر تجلیل شد .
این مراسم باحضور مدیر کل محیط زیست استان ، فرماندار پلدختر ، جمعی از مسوولان شهرستان و فعالان زیست محیطی و تشکل های مردمی روز سه شنبه در تالاب های ولی عصر پلدختر برگزار شد

منبع : خبر آنلاین

دیدگاه خود را بیان کنید