۴۰ کشور؛ مقصد خاویار ایران /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

۴۰ کشور؛ مقصد خاویار ایران /گ

یک‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

۴۰ کشور؛ مقصد خاویار ایران
درآمد کل صادرات کشور در سال گذشته از حوزه آبزیان ۳۰۰ میلیون دلار بوده است و از این مقدار۷۰۰ هزار دلار مربوط به صادرات خاویار بوده است؛ محصولی که با افزایش ارتباطات ایران با سایر کشورها میزان صادرات آن نیز افزایش یافته است
تخم ماهیان خاویاری و از گرانترین غذاهای جهان است. دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان بیش از ۹۰ درصد خاویار جهان را تأمین می‌کند. فیل‌ماهی، تاس‌ماهی روسی یا چالباش، تاس‌ماهی ایرانی یا قره‌برون، ماهی شیب و ماهی ازون‌برون یا سوروگا، گونه‌های اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر هستند. در ایران کرانه‌های شرقی دریای خزر بویژه سواحل بندر ترکمن (از خلیج حسنقلی تا میانکاله) مهم‌ترین محل صید ماهیان خاویاری می‌باشد که به تنهایی نیمی از خاویار ایران در آنجا استحصال می‌شود. ۹۳ درصد از ذخایر ماهیان خاویاری جهان در دریای خزر موجود است و مدیریت حفظ و تکثیر و رها سازی ماهیان خاویاری دریای خزر نیز با ایران است. ایران سالانه در حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون بچه ماهی خاویاری از گونه قره برون را در دریا رها می‌سازد
کشورمان از آنجا که یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده خاویار به جهان است برنامهخ ریزی های ویژه ای را برای افزایش صادرات این محصول در شرایطی که ارتباط ایران با سایر کشورها بیش از گذشته شده است در دستور کار خود قرار داده است. در همین رابطه علی اکبر خدایی، دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان داشته و در این گفتگو تاکید کرده است: "درآمد کل صادرات کشور در سال گذشته از حوزه آبزیان 300 میلیون دلار بوده است. از کل درآمد 300 میلیون دلاری آبزیان 700 هزار دلار مربوط به صادرات خاویار بوده و این در حالی است که در سال 73 سهم صادرات خاویار به تنهایی 70 میلیون دلار بوده است."

این گزارش می افزاید: دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در ادامه این گفتگو توضیحاتی نیز درباره دلایل کاهش صادرات خاویار داده و گفته است: "دلیل اصلی کاهش صادرات خاویار محدودیت منابع طبیعی به این محصول گرانبها بوده و شیلات تلاش کرده در این سالها کاهش صادرات خاویار با افزایش صادرات دیگر آبزیان جبران کند. اولین کشور وارد کنند محصولات آبزیان از ایران، عراق است که عمده محصول صادراتی به این کشور ماهیان کپور است. مشتری دوم واردات آبزیان از ایران چین و بعد از آن کشورهای حوزه خلیج فارس هستند و در مجموع به 40 کشور دنیا صادرات داریم. عمده محصول صادراتی به کشور های اروپایی خرچنگ آب شیرین و خاویار است و خاویار با برند ایرانی،100 یورو گرانتر از سایر خاویارها در اروپا معامله می شود."

یادآور می شود: سالانه بیشتر از 90 درصد خاویار و ماهی‌های خاویاری جهان در دریای خزر تولید می‌شود و با توجه به ارزش بالای آن یکی از منابع بالای درآمدی برای صادرکنندگان است. در سال 2007 میلادی سهمیه صید ماهی‌های خاویاری در کشورهای حوزه دریای خزر یک‌هزار و 71 تن اعلام شد. از این میزان 450 تن سهم ایران ، 286 تن سهم روسیه ، 182 تن سهم قزاقستان ، 90 تن سهم آذربایجان و 63 تن سهم ترکمنستان بود. ایران اجازه دارد 47 درصد از تولید خود را به بازارهای صادراتی عرضه کند. طبق این قانون کشور روسیه 4/26 درصد ، قزاقستان 5/14 درصد، آذربایجان 3/7 درصد و ترکمنستان 8/4 درصد از تولید خاویار و ماهی خاویاری خود را به بازارهای جهانی عرضه خواهد کرد.

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید