از کاهش صید ماهی تا کاهش عایدی صیادان مازندران

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

از کاهش صید ماهی تا کاهش عایدی صیادان مازندران

یک‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

از کاهش صید ماهی تا کاهش عایدی صیادان مازندران
صیادانی که نیمی از سال به انتظار می‌نشینند تا فصل صید آغاز شود و تورهای خود را در آب‌های خزر پهن کنند امسال نگرانی‌های آنان دوچندان شده است

امسال صید ماهیان استخوانی از آغاز فصل صید تاکنون کاهش چشم‌گیری داشته است که دلیل عمده آن تغییرات جوی و بارش‌ باران بوده است.

صیادانی که نیمی از سال به انتظار می‌نشینند تا فصل صید آغاز شود و تورهای خود را در آب‌های خزر پهن کنند، امسال نگرانی‌های آنان دوچندان شده است به‌دلیل اینکه با گذشت چهار ماه از فصل صید درآمد بسیار کمی داشتند و دو ماه دیگر فصل صید به پایان می‌رسد و تا فصل صید آینده باید به انتظار بنشینند.

نکته مهم این است که هر سال میلیون‌ها قطعه بچه‌ماهی به‌منظور جبران تکثیر طبیعی انواع ماهیان در رودخانه‌های مازندران رهاسازی می‌شود اما به‌دلیل بسیاری از مساٰئل بیش از نیمی از آنان از بین می‌رود و این امر موجب شده هر سال میزان صید کاهش یابد.

* کاهش 55 درصدی صید ماهیان استخوانی امسال در دریای مازندران

مدیرعامل اتحادیه پره مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: امسال میزان صید ماهیان استخوانی در دریای مازندران حدود 700 تن بوده، در حالی‌که میزان صید در مدت مشابه سال گذشته بیش از یک هزار و 700 تن بوده است.

حسین قدیری با اشاره به کاهش 55 درصدی صید ماهیان استخوانی امسال در دریای مازندران نسبت سال گذشته، گفت: امسال وضعیت جوی هوا نامناسب بوده و این موضوع موجب شده کاهش صید را شاهد باشیم.

وی برداشت بی‌رویه ماهی توسط صیادان غیرمجاز را از دلایل کاهش صید امسال دانست و یادآور شد: انواع ماهیان استخوانی ماهیان بومی هستند، زمان تخم‌ریزی از اواخر اسفند تا اواخر فروردین است، به‌دلیل کم‌آبی رودخانه‌ها و همچنین بحث آلودگی عمل تخم‌ریزی ماهیان به‌خوبی انجام نمی‌شود و از بین می‌رود به این دلیل ماهیان به‌صورت طبیعی تکثیر نمی‌شوند، هر سال میزان صید کاهش می‌یابد و عمده صید از محل تکثیر نیمه‌مصنوعی ماهیان است.

مدیرعامل اتحادیه پره مازندران اضافه کرد: برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌های استان نیز مزید بر علت است.

قدیری به فعالیت 54 تعاونی با 4 هزار صیاد در مازندران اشاره کرد و افزود: صیادان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و نیمی از سال بیکار هستند و تنها نیمی از سال مشغول به فعالیت هستند و با گذشت بیش از چهار ماه از فصل صید تاکنون هر نفر حدود یک میلیون تومان درآمد داشتند.

وی تصریح کرد: انتظار داریم تکثیر طبیعی ماهیان به‌خوبی انجام شود دهانه رودخانه‌ها پر از صیادان غیرمجاز است که لازم است در این راستا نظارت جدی صورت گیرد، باید دهانه رودخانه‌ها برای تخم‌ریزی ماهیان باز نگه داشته شود.

مدیرعامل اتحادیه پره مازندران یادآور شد: سالانه 50 میلیون قطعه ماهی رهاسازی می‌شود که 70 درصد از بین می‌رود تنها 30 درصد باقی می‌ماند که جواب‌گو نیست و برای جامعه صیادی مقرون به‌صرفه نیست.

قدیری اظهار کرد: همچنین بحث تعدیل پره در دستور کار قرار گیرد تا زمانی‌که برداشت کم نشود اصلاً جوابگو نیست.

وی با اعلام اینکه صیادان هر سال 7.5 میلیارد تومان به تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند، گفت: براساس دو مصوبه دولت گذشته و دولت یازدهم بحث مشاغل سخت برای صیادی هنوز اجرایی نشد و جزو مشاغل سخت قرار نگرفت و همچنین حق دستمزد مصوب از 27 درصد به 17 درصد کاهش یافت ولی عملاً کاری صورت نگرفت و ما همچنان همان 27 درصد را پرداخت می‌کنیم.

* صید 659 تن ماهی سفید

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه 54 تعاونی صیادی پره با حدود 4 هزار عضو در استان مازندران در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: از آغاز فصل صید ماهیان استخوانی در دریای مازندران (20 مهر امسال) تا 30 بهمن ماه امسال در مجموع یک‌هزار و 80 تن صید داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد کاهش را شاهد هستیم.

عباس‌علی شیخ‌تبار ادامه داد: در این مدت 659 تن ماهی سفید صید شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش داشته‌ است.

وی با اعلام اینکه عمده کاهش صید در بحث ماهی کفال است، تصریح کرد: در این مدت صید ماهی کفال 342 تن بوده، در حالی‌ که 77 درصد کاهش نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران افزود: در این مدت میزان صید ماهی کپور 10.7 تن بوده که 104 درصد نسبت به سال گذشته افزایش را شاهد هستیم.

شیخ‌تبار یادآور شد: در بخش سایر صید نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش داریم.

وی درباره دلیل کاهش صید خاطرنشان کرد: شرایط نامساعد جوی در واقع کاهش پایداری باد و جو و کاهش روزهای مساعد برای پره‌کشی از جمله دلایل کاهش صید در این مدت بوده‌ است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران خاطرنشان کرد: در سال گذشته عایدی صیادان در هر پره‌کشی به‌طور متوسط 150 کیلو بود، ولی امسال با کاهش متوسط 35 درصدی در هر پره‌کشی به 100 کیلو کاهش یافته‌ است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران بیان کرد: امیدواریم در این مدت باقی‌مانده 2 هزار تن صید داشته‌ باشند تا از 3 هزار تن فزونی پیدا کنیم.

شیخ‌تبار درباره ارزش اقتصادی ماهیان صید شده در فصل صید جاری، اظهار کرد: ارزش اقتصادی ماهیان صیدشده در این مدت 231 میلیارد ریال بوده‌ است.

وی در پایان گفت: میزان صید ماهی در مازندران از آغاز فصل صید تا 30 بهمن ماه امسال از نظر وزنی 50 درصد کاهش و از نظر اقتصادی 37 درصد کاهش نسبت به سال قبل داشته‌ است.

به گزارش فارس، با توجه به اهمیت بحث صید در تأمین معاش صیادان لازم است تمهیدات لازم در این راستا اندیشیده شده تا اندکی از مشکلات این قشر کاسته شود

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید