تایید تخلیه پساب‌های نفتی در دریا /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تایید تخلیه پساب‌های نفتی در دریا /گ

چهار‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

تایید تخلیه پساب‌های نفتی در دریا
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه تخلیه پساب تاسیسات نفتی به آب دریا صحت دارد گفت: متاسفانه عملکردی در حال انجام است و در حالیکه تحقیقات این کار متوقف می‌شود دوباره این تاسیسات نفتی شروع به کار می‌کنند
پروین فرشچی روز چهارشنبه در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در پاسخ به این سوال که صنایع و تاسیسات نفتی فاضلاب و پساب خود را در دریا تخلیه می‌کنند و یا به رودخانه‌ها می‌ریزند گفت: متاسفانه صحت دارد؛ تا جایی که ما نظارت می‌کنیم توقف موقتا در این خصوص انجام می‌گیرد اما این تاسیسات نفتی دوباره کار خود را شروع می‌کنند.

وی افزود: قوانینی در این خصوص وجود دارد اما این تاسیسات نفتی بعد از توقف دوباره کار خود را آغاز می‌کنند و ما باید برای قوانین محیط زیست دریایی تعریف تازه‌ای ایجاد کنیم و تغییرات در این زمینه انجام گیرد تا برخورد قاطع با عوامل آلوده‌کننده دریایی صورت گیرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه در خصوص رودخانه‌های فرامرزی گفت: در سال‌های قبل همکاری‌های بین‌المللی و بالادستی با سایر کشورها انجام گرفته ولی در طول 4 سال اخیر این همکاری‌ها قطع شد که با کشورهای بالادستی انجام خواهد گرفت این نوع همکاری‌ها در زمینه رودخانه‌های فرامرزی خواهد بود.

فرشچی با اشاره به تهدیدات آلودگی دریاها گفت: آلودگی‌های نفتی، فلزات سنگین، آلودگی پساب‌های انسانی و‌ آلودگی‌های کشاورزی دریاها را در معرض تهدید قرار داده است که ما برای هر 4 نوع آلودگی برنامه‌های مطالعاتی و پایشی را تدوین کرده‌ایم و منتظر تصویب و اجرای آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: به طور منظم پایش میکروبی در سواحل در حال انجام است و برنامه برای پایش فلزات سنگین داشته‌ایم که اجرا شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست به مطالعات در حوزه آلودگی‌های نفتی نیز اشاره کرد و افزود: مطالعاتی درباره منشاء‌یابی پیرامون حوزه آلودگی‌های نفتی را یافته‌ایم و بررسی‌های لازم در بستر آلودگی‌های دریایی در حال انجام است.

فرشچی درباره این پرسش که صنایع چه نقشی در آلودگی دریایی دارند و چه برخوردی باید با آنان صورت گیرد گفت: استقرار صنایع نیاز به ارزیابی زیست محیطی دارد و اگر صنایعی در زمره ارزیابی زیست محیطی قرار نگیرند اجازه فعالیت به آنان داده نخواهد شد.

وی با اشاره به برخورد صنایع آلاینده در سواحل گفت: صنایع در مرحله جانمایی و استقرار نیازمند بازبینی تشخیص آلودگی زیست محیطی هستند و باید طبق مقررات زیست محیطی دریایی به فعالیت بپردازند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: برای دریای خزر نیز چند مورد ساخت‌وساز صنایع و آب‌شیرین‌کن وجود داشته که متوقف شده‌اند و برخی ساخت‌وسازها که در حریم‌ها نبوده‌اند اجازه فعالیت نداشته‌اند و متوقف شده‌اند.

فرشچی افزود: آب‌شیرین‌کن‌ها باید مورد جانمایی قرار بگیرد و در صورت عدم جانمایی مناسب فعالیت آنان نیز متوقف خواهد شد.

وی انتقال بین حوزه‌ای آب را نیز مورد انتقاد قرار داد و افزود: با انتقال بین حوزه‌ای آب مخالفت کرده‌ایم و یکی از بدترین‌ راه‌ها خواهد بود؛ انتقال بین‌ حوزه‌ای آب می‌تواند آخرین راه‌حل باشد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به این سوال که اگر طرح‌های صنایع ارزیابی زیست‌محیطی نداشته باشند با آن‌ها مخالفت می‌کنید یا خیر، گفت: برخی صنایع کوچک شامل طرح نمی‌شوند ولی باید موافقت محیط زیست دریایی را دریافت کنند و تمامی صنایع نیز باید طرح ارزیابی خود را ارائه کنند.

فرشچی به متوقف کردن طرح پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: مسئله متوقف کردن پرورش ماهی در قفس انجام گرفته است و با شیلات نیز هماهنگی‌های لازم در این خصوص صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: محیط زیست دریایی و اداره شیلات با همدیگر همکاری‌های مناسبی را خواهند داشت که یکی از آنها نظارت محیط زیست دریایی بر روی پرورش ماهی تیلاپیا است که در استان‌های مرکزی، کرمان و یزد انجام خواهد گرفت و درخواست‌های زیادی در این خصوص شده است اما ما با پرورش ماهی در قفس مخالف هستیم و با آن برخورد می‌کنیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست از درخواست‌های مکرر ارائه شده برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس خبر داد و گفت: تعداد درخواست‌های راه‌اندازی پرورش ماهی در قفس به طور بسیار زیادی افزایش پیدا کرده است و ما مجبور شده‌ایم در این خصوص با شیلات هم‌اندیشی کنیم که چگونه نظارت بر آنها انجام گیرد و شیلات در این خصوص فعالیت‌‌های لازم را خواهد داشت.

فرشچی به مسئله گردشگری دریایی اشاره کرد و گفت: موضوع گردشگری دریایی می‌تواند آوردگاه مناسبی برای بحث اقتصادی باشد و این صنعت که حفاظت از محیط زیست را به دنبال دارد می‌تواند در استان‌های ساحلی به صورت گسترده‌ای مورد لحاظ قرار گیرد و پتانسیلی برای کشور باشد.

وی درباره ایجاد جزایری برای گردشگری گفت: طرح گردشگری هندورابی به عنوان مهمترین جزیره گردشگری با نام جزیره آرامش مطرح شده است و این طرح در حال بررسی است و معاونت طبیعی و دریایی محیط زیست به زودی در این باره نظر خواهد داد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست اضافه کرد: در جزایر دیگر نیز موضوع گردشگری مدنظر خواهد بود و باید جزایر شناسنامه زیستی را در این خصوص تهیه کنند تا گردشگری در آنها رونق بیشتری پیدا کند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست به طرح و برنامه‌هایی که محیط زیست دریایی حفاظت از محیط زیست مد نظر داشته است گفت: وضعیت زیستی 3 دریای کشور را مورد بررسی قرار داده‌ایم و طرحی که باید به صورت لایحه تقدیم دولت شود مورد لحاظ قرار گرفته که در این طرح مسئله بازنگری و قوانین و مقررات حاکم بر دریا دیده شده است چرا که قوانین محیط زیست رد کل کشور یکسان است و مناطق ساحلی شکننده است که باید قوانین مخصوص خود را داشته باشد.

وی از ارتقاء فعالیت با کشورهای همسایه خبر داد و گفت: معاونت محیط زیست دریایی به دنبال ارتقاء فعالیت با کشورهای همسایه است چرا که منشاء بسیاری از آلودگی‌های دریایی کشورمان از کشورهای دیگر آورده می‌شود و به این منظور به دنبال کاهش آلودگی‌های دریایی خواهیم بود و با کشورهای دیگر رایزنی خواهیم کرد.

فرشچی از هماهنگی‌های ارگان‌های دریایی در کشور خبر داد و گفت: برای اولین بار در برنامه ششم توسعه به توسعه مدیریت سواحل و صنایع دریایی اشاره شده است و از جمله دستاوردها نیز می‌توان به تهیه سند توسعه صنایع دریایی، سند توسعه فناوری دریایی و سند گردشگری دریایی اشاره کرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست اضافه کرد: این 3 سند دریایی تا دو ماه آینده نهایی خواهد شد و باعث ارتقاء محیط زیست دریایی در کشور می‌شود که تحول بسیار مهمی خواهد بود.

وی به فعالیت‌های معاونت‌های زیرمجموعه خودش در دروان پساتحریم اشاره کرد و گفت: با ورود مسئولان محیط زیستی کشورهای فنلاند، اتریش و ژاپن توافقات بسیار مناسبی انجام گرفته است و این کشورها تمایل خود را برای مقابله با آلودگی دریایی نشان داده‌اند؛ با ژاپن نیز طرح جامع حفاظت از محیط زیست هرمزگان را مد نظر داریم که به زودی آغاز خواهد شد و به سایر سواحل نیز تسری پیدا می‌کند.

فرشچی همچنین ادامه داد: در بندرعباس نیز طرح بهره‌برداری از فاضلاب برای تولید انرژی را مدنظر خواهیم داشت که به زودی این مهم افتتاح خواهد شد و این طرح از 8 ماه گذشته مطرح بود تا برای تبدیل فاضلاب به انرژی برنامه‌های مناسبی دیده شود که این مهم نیز به زودی اجرا خواهد شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد طرح شناگاه‌ها نیز گفت: با توجه به در پیش بودن نوروز و همچنین فصل تابستان طرح‌هایی برای شناگاه‌ها خواهیم داشت که از جمله آنها می‌توان به موضوع پرچم‌گذاری و توجه به سواحل اشاره کرد که برخوردهای لازم انجام شده و قرار است تفاهمنامه‌ای میان استاندارانی که در سواحل قرار دارند به امضا برسد طرح ساحل پاک را مد نظر خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه 5800 کیلومتر خط ساحلی در کشور داریم و 2900 کیلومتر مرز دریایی وجود دارد گفت: در برنامه ششم توسعه 32 صنعت در سواحل جنوبی کشور خواهیم داشت و این 32 صنعت ارزیابی‌های خود را ارائه خواهند داد تا شاهد آلودگی محیط زیست دریایی نباشیم.

فرشچی نقش دریا را در دیپلماسی کشور و تولید ناخالص ملی بسیار مناسب دانست و گفت: دریا و سلامت مردمی که در استان‌های همجوار آن زندگی می‌کنند بسیار مناسب خواهد بود و متاسفانه در گذشته مهاجرت استان‌های ساحلی به سایر استان‌ها را داشتیم که این جای تاسف دارد و باید رویکرد بالعکس را در آن شاهد باشیم

منبع : تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید