تنفس مصنوعی برای ماهیان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تنفس مصنوعی برای ماهیان /گ

سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

تنفس مصنوعی برای ماهیان
بیش از 140 رودخانه کوچک و بزرگ در مازندران جریان دارد که عبور رودخانه‌ها در حاشیه و میان شهرها و روستاها سبب شد که انواع فاضلاب های خانگی، زهکش شهرها و فاضلاب کارگاه‌ها و کارخانه‌ها در رودخانه‌ها تخلیه شود
تا به حال دقت کردید عادت های بدی که ممکن هر کدوم از ماها در سفر به شمال درکنار رودخانه انجام داده باشیم وبه عواقب اون هم فکر نکرده باشیم ، ریختن زباله یا وقتی دخل وخرج پساماندهای شهری بین دو دو تا چهارتا گیر می کند وفاضلاب هاست بی وقفه وارد رودخانه ها می شود بعضی از واحد های صنعتی هم برای اینکه چرخش خوب بچرخد دور ازچشم محیط زیستی ها وصنعتی ها فاضلاب کارگاهشان را روانه رودخانه می کنند ، ساخت وساز هم برای اینکه رونق بگیرد وآجر روی آجر بند شود برداشت شن وماسه از رودخانه مجاز وغیرمجاز انجام می شود



آقای مرادی 58 ساله از اهالی روستای پل گردن وکارش چوپانی است گفت: آب رودخانه تجن روزگاری آنقدر زلال بود که میشد آب خورد و چای دم می دادیم وتنی به آب زد اما الان بوی تعفن ،بوی فاضلاب وزباله می دهد وگل آلود است .

آقای عرب که در انتهای دهانه تجن در روستای قاجارخیل زندگی می کند می گوید 30 سال قبل انواع ماهی مثل کلمه ، کپور ، کفال وسفید در رودخانه بودند اما الان خبری از این ماهی ها نیست دلیلش فقط ریختن زباله وفاضلاب همین دامداریهای اطراف این رودخانه است رودخانه کثیفه و ماهیان سفید برای تخم ریزی از دریا به رودخانه ها نمی آیند.

سالانه یک میلیارد مترمکعب فاضلاب ،170 هزارتن کو شیمیایی و2میلیون لیتر حشره کش علف کش وقارچ کش سهم رودخانه های مازندران است .

کارشناس محیط زیست ومرکز تکثیر شهید رجایی با بیان اینکه رودخانه های مازندران به دلیل ورود پساب های صنعتی ،فاضلاب های شهری و ریختن زباله وبرداشت شن وماسه مشکلات فراوانی دارد گفت : در اثر فعالیت های صید وصیادی در دریا به ویژه در معصب رودخانه ها مهاجرت ماهیان مختلف وتولید مثل طبیعی ماهیان در رودخانه های استان در مقایسه با سایر استانها کاهش یافته وبه صفر رسیده است




هاشمی افزود: ورود ماهیان رود کوچ ها برای تولید مثل که باید به رودخانه ها مهاجرت کنند مثل ماهی سفید وخاویاری هم اکنون به صورت طبیعی صورت نمی گیرد. به همین دلیل به ناچار راهها دیگر برای بازسازی این ماهیان پیدا شده است.

وی گفت : در حال حاضر 23رودخانه مازندران رها سازی ماهی سفید انجام می گیرداما بنا به دلیل مختلف فقط در رودخانه های شیرود ،چشمه کیله تنکابن ولی آباد سردآبرود شاهزرود بابلسر وتجن ساری کارشناسان تکثیر مستقر هستند.

مدیر تولید وبازسازی مرکز تکثیر پرورش وبازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی با بیان اینکه شرایط خوب برای رشد ماهی اکسیژن وغذای خوب است انها باهم ترکیب می شود عضله سازی ایجاد می کند گفت: به طبع وقتی موادغذایی آلوده در داخل رودخانه ها باشه ماهی را آـلوده می کند عضله سازی وگوشت سازی در ماهی به خوبی انجام نمی شود بنابراین رشد خوبی برخوردار نخواهد داشت.

مخدومی افزود : نه تنها آلودگی در تعداد ماهیان تاثیر گذاشته بلکه در اندازه وشکل ظاهری ماهیان تغییر کرده وکوچکتر شده است




به مرکز صید وپره منطقه قاجارخیل ساری رفتیم ماهیگیران مشغول صید بودند روزی خوبی برای صیادان نبودند تنها صید دو جعبه 30کیلوگرمی نتیجه دوبار تور انداختن به دریا بود.

یکی از صیادان علل کمی ماهی در دریا را تردد کشتی ها ،ورود فاضلاب ها یصنعت ی به دریا و ریختن زباله می دانست وگفته ماهی نیاز به آرامش داره ودریانا آرام است.

صیاد دیگری هم گفت : رودخانه ها آلوده است و.ماهی ها فصل بهار برای تخم ریزی به رودخانه ها مهاجرت نمی کنند در نتیجه تکثیری صورت نمی گیره که سهم تور های ما باشه ما حق طبیعت را ادا نکردیم .

حالا که حق طبیعی ماهی را را گرفتیم کارشناسان شیلات هر سال فصل بهار در رودخانه مستقر می شوند وکار تکثیر وبازسازی ذخایز آبزیان دریا یخزر را انجام می دهند .

کارشناس تکثیر ماهی گفت : هرساله باشروع فصل تکثیر کارشناسان مرکز شهید رجایی در 6رودخانه شیلاتی مستقر می شوند ماهیان که از دریا رودخانه صید می کنند تکثیر می کنند تخم ها را به مرکز شهید رجایی انتقال می دهند.

زارعی افزود: زمانی که تخم ها به سالن انتقال داده می شود با آب داخل سالن شسته وهم درجه می شود در دستگاه انکوباتور مختلف نگهداری می شود.

وی گفت: به مدت هفت تا 12 روز این تخم ها تبدیل به لارو می شود بعد به استخر های خاکی انتقال داده می شود و بعد از یکماه بچه ماهی به وزن یک گرمی رسید به معصب رودخانه ای استان برای بازسازی ذخایر دریای خزر انتقال داده می شود




رئیس مرکز تکثیر پرورش وبازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری گفت: از سال 66 تا کنون در مرکز تکثیر ماهیان شهید رجایی بیش از یک ونیم میلیارد قطعه بچه ماهی سفید به صورت طبیعی وغیرطبیعی بازسازی و رها سازی می شود که از این تعداد 10درصد در تور ماهگییران صید می شود.

معصومی افزود: امسال 25میلیون قطعه بچه ماهی کپورجهت بازسازی دریا خزر به رودخانه مستعد استان رها سازی می شود.

وی با بیان اینکه 50 میلیون قطعه بچه ماهی سفید و 13میلیون قطعه سایر گونه ها امسال ابلاغ شده است گفت : درهمین راستا در یک ماه جاری توانستیم هزار و500 کیلوگرم تخم ماهی سفید استحصال که پس از انجام عملیات لقا جهت تولید لارو به انکوباور مرکز انتقال و طی فرایندی کارشناسان پرورش می دهند.

وی افزود: هم اکنون 28 میلیون قطعه لارو تولید در سطح 23هکتار از استخرهای مرکز شهید رجایی در دست تولید است




مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه با بیان اینکه در سال 62 ذخایر صید ماهی سفید ر کشور 200تن رسید ه بود ولی الان حدود 8هزار تن صید ماهی سفید رسید که ناشی از بازسازی ذخایر دریا ی خزر است گفت: 2هزار و200 تن امسال ماهی استخوانی صید شد که بیشترین صید مربوط به ماهیان سفید با هزارو600تن و بقیه مربوط به کفال است.

رستمی افزود: سالانه 50میلیون قطعه ماهی سفید در دریا رها سازی می کنیم بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی ما برروی دوگونه است امسال برنامه داریم 13میلیون قطعه ماهی کپور ماهیان تولید کنیم ورهاسازی کنیم.

وی از افزایش رودخانه ای شیلاتی مازندران برای تکثیر ماهی از 7 به 8 رودخانه خبر داد گفت: برنامه داریم 20میلیون قطعه لارو رابه داخلرودخانه به صورتمستقیم از طریق شیل گذاری تکثیر طبیعی انجام دهیم.




هرچند با تکثیر نیمه مصنوعی سفر ماهیگیران کمی رونق پیدا کرده است اما سفره ای که ما برای رودخانه های استان پهن می کنیم چیزی جز ریختن زباله ،فاضلاب ومرگ تدریجی ماهیان در رودخانه ها نیست

منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید