دلفین‌های جزیره هنگام با تهدیدی جدی مواجه‌اند /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

دلفین‌های جزیره هنگام با تهدیدی جدی مواجه‌اند /گ

دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

دلفین‌های جزیره هنگام با تهدیدی جدی مواجه‌اند

رئیس اداره دریایی اداره کل محیط زیست هرمزگان گفت: صید بی‌رویه ماهی آنچویی تهدیدی جدی برای دلفین‌های بومی جزیره هنگام است

پس از کشف لاشه دو دلفین در سواحل جزیره هنگام بحث‌های زیادی در این مورد مطرح شد. از به دام افتادن این دلفین‌ها در تور صیادان ماهی ساردین گرفته تا مطرح شدن این موضوع که مرگ این دلفین‌ها اصلا در آب‌های جزیره نبوده و جریان آب آنها را به ساحل جزیره هنگام آورده‌است.

پس از بررسی این موضوع اما مشکلی بزرگ در جزیره هنگام به چشم آمد، اینکه حفاظت از محیط زیست این جزیره به عهده اداره محیط زیست جزیره قشم است اما طبق بررسی‌ها از قرار معلوم نظارت آنچنانی بر آن وجود ندارد.

افشین عسگری، رئیس اداره دریایی اداره کل محیط زیست هرمزگان امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: در جزیره قشم دو اداره محیط زیست وجود دارد. یکی زیر نظر اداره کل محیط زیست استان است که نظارت بر خارج از منطقه آزاد را برعهده دارد و دیگری زیر نظر سازمان منطقه آزاد قشم فعالیت می‌کند که محدوده منطقه آزاد را پوشش می‌دهد.

وی افزود: پیش از این در جزیره هنگام پاسگاه محیط‌بانی داشتیم که زیر نظر اداره محیط زیست قشم فعالیت می‌کرد اما حالا به دلیل مشکلات اعتباری و کمبود نیرو تعطیل شده‌است.

عسگری در ادامه خاطرنشان کرد: گشت‌زنی دریایی با گشت در خشکی خیلی متفاوت است و نیاز به هزینه بیشتری دارد. در خشکی با یک باک بنزین می‌توان به راحتی کار گشت‌زنی را انجام داد اما گشت دریایی با مشکلات بسیاری مواجه است. وقتی قایق‌های گشت به دریا می‌روند به خاطر مشکلاتی که ممکن است برایشان به وجود بیاید باید کلی آذوقه و بنزین اضافی ببرند و همه این‌ها هزینه‌بر هستند و منابع سازمان هم کم است.

رئیس اداره دریایی اداره کل محیط زیست هرمزگان ادامه داد: به دام افتادن دلفین‌ها در تور صیادان ماهی ساردین تنها مشکل ما در منطقه نیست. اکنون بزرگترین مشکل صید بی‌رویه ماهی آنچویی است که غذای اصلی دلفین‌ها را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: بنا به دلایل مختلفی بعضی دلفین‌ها در جزیره هنگام و فارو بومی شده‌اند و به صورت مهاجرتی زندگی نمی‌کنند. به همین دلیل نیاز به غذا دارند و وقتی صید ماهی آنچویی بی‌رویه صورت بگیرد آنوقت مشکلی بزرگ برای دلفین‌ها پدید خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: اداره شیلات به تعداد محدودی مجوز صید ماهی آنچویی را داده اما در حال حاضر بیش از مجوزهای صادر شده صید صورت می‌گیرد و هیچ گونه نظارتی هم بر این امر نیست.

عسگری تصریح کرد: پیگیر هستیم تا گشت مشترکی با اداره شیلات در منطقه داشته‌باشیم که البته شیلات هم مقری در جزیره هنگام ندارد، تا حداقل در فصلی که ماهی آنچویی به آب‌های جزیره می‌آید بی‌رویه صید نشود.

وی در پایان توضیح داد: حالا که دلفین‌ها در منطقه بومی شده‌اند در فصل حضور ماهی آنچویی در منطقه شروع به ذخیره‌سازی چربی می‌کنند تا در مواقع کمبود غذا با مشکل مواجه نشوند. وقتی آنچویی بی‌رویه صید شود دلفین‌ها نمی‌توانند ذخیره‌سازی خوبی داشته‌باشند و همین باعث می‌شود تا دلفین‌ها به‌خصوص دلفین‌های کوچک‌تر و ضعیف‌تر تلف شوند

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید