عرضه تن‌ماهی‌ ارزان‌ اما به قیمت جان مردم /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

عرضه تن‌ماهی‌ ارزان‌ اما به قیمت جان مردم /گ

سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

عرضه تن‌ماهی‌ ارزان‌ اما به قیمت جان مردم

تن ماهی‌های ارزان قیمت بدون هرگونه نظارت ابتدایی در بندرعباس توزیع می‌شود، دریغ از اینکه حتی بدانیم این کنسروهای خوراکی کجا تولید می‌شوند و یا حتی بهداشت در تولید آن رعایت می‌شود یا خیر

چند صباحی است در بندرعباس تن‌ماهی‌های با قیمت نازل به مردم عرضه می‌شود. با کمی دقت به قیمت این محصولات می‌توان به بهداشت و یا استاندارد بودن آن شک کرد چراکه تنها هزینه بسته‌بندی و توزیع آن رقمی بالاتر از قیمت فروش محصول را نشان می‌دهد.

برای پیگیری این مسئله به سراغ سید پرویز محبی، مدیرکل شیلات هرمزگان رفتیم. وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درمورد بهداشتی بودن تن ماهی‌های ارزان قیمت اظهار داشت: به نظر بنده تولید و عرضه چنین محصولی که با نام تن جنوب به مصرف‌کننده ارائه می‌شود به نوعی سوءاستفاده از نام تن جنوب است.

محبی در همین رابطه افزود: روز یکشنبه با اعضای شورای شهر جلسه‌ای در همین رابطه داشتیم و آنها هم مراتب نارضایتی خود را اعلام کردند. در مورد عرضه چنین محصولی در بندرعباس، شهرداری، غذا، دارو و استاندارد متولیان کار هستند. در حال حاضر ارائه چنین محصولی در سطح شهر به نوعی دغدغه به حساب می‌آید چراکه اداره شیلات که در تامین مواد اولیه چنین محصولاتی برای شرکت‌های تولیدکننده نقش‌آفرین است با یک حساب سرانگشتی می‌تواند ثابت کند چنین قیمتی برای تن ماهی امکان‌پذیر نیست. حالا این شرکت یا کارگاه چطور می‌تواند محصول خود را با این قیمت عرضه کند برای ما هم جای سئوال دارد.

مدیرکل شیلات هرمزگان در خاتمه صحبت‌هایش خاطرنشان ساخت: جالب است من طی این چند روز مشاهده کردم این محصول حتی در غرفه‌های شهرداری نیز عرضه می‌شود که این موضوع هم جای سئوال دارد.

در همین رابطه با عیسی باقرزاده همایی، مدیرکل استاندارد استان هرمزگان هم تماس گرفتیم که وی نیز در این مورد تصریح کرد: من تا به امروز چنین محصولی را ندیده‌ام اما قطعا به بازرسان اعلام می‌کنم تا یکی از این محصولات را برای بررسی و آزمایش تهیه کنند تا در صورت مشکل با شرکت سازنده برخورد صورت گیرد.

وی افزود: فرآورده‌های شیلات بندرعباس همگی دارای نشان استاندارد هستند و بعید می‌دانم چنین محصولی در استان تولید شده باشد. در هر صورت بعد از بررسی‌ها اگر شرکت متخلف باشد با آن برخورد صورت خواهد گرفت.

نفر بعدی که خبرنگار فارس برای بررسی این موضوع به سراغ او رفت جهانبخش، عضو شورای شهر بندرعباس است. وی در این رابطه گفت: خودم چند روزی است پیگیر این موضوع هستم. در این موضوع اول از همه بحث بهداشتی شهروندان، بعد از آن رعایت حقوق مصرف‌کننده و در نهایت حمایت از صنعتگران بومی هرمزگان است که اهمیت دارد.

جهانبخش افزود: با مدیرکل شیلات که صحبت کردم به این جمع‌بندی رسیدیم که تن ماهی‌های ارزان قیمت و بی‌کیفیت محصول استان نیستند. این محصول در یکی از شهرهای مشهد و یا یزد تولید می‌شود. تن ماهی‌ که در بندرعباس حدود 6 هزار تومان فروخته می‌شود هزینه تولید و مواد اولیه آن کاملا مشخص است اما محصولی که چند وقتی است با قیمت 2 هزار تومان به فروش می‌رسد اصلا معلوم نیست از کجا تهیه شده و مواد اولیه آن چیست که با این قیمت به مصرف‌کننده ارائه می‌شود. شما همه هزینه‌های فرآوری، بسته‌بندی، پخش و سود را هم که کنار بگذارید بازهم می‌بینید اگر درون این قوطی‌ها ماهی درجه یک و بهداشتی باشد بازهم قیمت آن فراتر از 2 هزار تومان خواهد بود.

عضو شورای شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: حالا جای سئوال دارد که چطور این محصول با این قیمت ارائه می‌شود و اصلا چه نوع ماهی در این قوطی‌ها گذاشته شده که قیمت آن تا این حد پایین آمده‌است. این‌ها مستقیم با جان مردم در ارتباط هست. شورای شهر در حوزه بهداشت و سلامت مردم هیچ تعارفی با کسی ندارد حتی شهرداری چراکه کنسرو ماهی در استان کشته هم داده است و بیش از این باید مراقب اینچنین محصولاتی بود.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا این محصولات حتی در غرفه‌های شهرداری نیز عرضه می‌شود، گفت: غرفه‌های شهرداری در اختیار کاسبان قرار می‌گیرد و مسئولیت اینکه چه محصولی در آن به فروش می‌رسد با شهرداری نیست

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید