دلفین‌های قشم در حال فرار از منطقه /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پنج‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۲ بازدید

دلفین‌های قشم در حال فرار از منطقه

برخی از صیادان غیرمجار که با تور ماهیگیری اقدام به صید ساردین‌ماهى‌ها مى‌کنند باعث مرگ 3 دلفین در حال انقراض در مدت 2 ماه گذشته شده‌اند و همین موضوع موجب وحشت دلفین‌هاى منطقه هنگام شده است

برخی صیادان غیرمجار که با تور ماهی‌گیری اقدام به صید ساردین‌ماهى‌ها مى‌کنند باعث مرگ تعداد ٣ دلفین در حال انقراض در مدت 2 ماه گذشته شده‌اند و همین موضوع موجب وحشت دلفین‌هاى منطقه هنگام شده است و به گفته بومى‌هاى جزیره این دلفین‌ها از آنجایى‌که از عاطفه و هوش بالایى برخوردار هستند به‌نشانه اعتراض به این رفتار انسان‌ها حدود 8 روز منطقه و سایت گردشگرى هنگام را به مکان نامعلومى ترک کرده بودند که همین امر در مدت غیبت دلفین‌ها، صدای گردشگرانی که برای دیدن این جانداران از اقصی‌نقاط کشور آمده بودند را در آورد.

محمد رکنى : به‌همراه مصطفی برزگر معاون سیاسى امنیتی فرماندار شهرستان قشم و محمد زرنگاری بخشدار بخش شهاب و عباس بازماندگان مدیر روابط عمومى و امور بین‌الملل فرماندارى قشم با یک دستگاه خودروى میتسوبیشى شاسى‌بلند جهت بازدید از سایت گردشگرى دلفین‌ها به‌راه افتادیم و پس از یک ساعت به سواحل شیب‌دراز رسیدیم.

با توجه به شرایط جوى، بعد از بازدید میدانى توسط هیئت همراه از سایت گردشگرى شیب‌دراز و یگان دریابانى مستقر در آن مجموعه و دیدار با دهیار، سوار بر قایق شدیم و به سمت سایت دولفین‌ها حرکت کردیم.

باد از مسیر غرب به شرق در حال وزیدن بود و همین موضوع عامل متلاطم شدن دریا بود و سفر دریایی ما را با سختی مواجه ساخت و موجب شد امواج حاصل از دریا ما را کاملا خیس کند.

بعد از دقایقى دریانوردى به سایت دولفین‌ها رسیدیم و قبل از رسیدن ما به سایت، ده‌ها قایق دیگر که هر کدام 12 نفر گردشگر در آن حضور داشتند در حال فیلم و عکس گرفتن از دلفین‌هاى غمگین پوزه‌بطرى و بومى منطقه هنگام قشم بودند.

نیم‌ساعتى در سایت و در کنار دلفین‌ها بودیم که به پیشنهاد بخشدار به جزیره هنگام رفتیم و به اتفاق معاون سیاسى امنیتى فرماندار از بازارچه هنگام نیز بازدید کردیم و چند دقیقه نیز به درد و دل دهیار و رئیس شوراى جزیره هنگام گوش دادیم.

مهمترین موضوعاتى که دهیار و رئیس شورا مطرح کردند این بود که در منطقه ممنوعه صیادی که 3 مایل از سوى شیلات اعلام شده است، تعدادى صیاد بدون مجوز که اکثر آن‌ها از اهالى و صیادان روستاهاى اطراف جزیره هستند، بدون در نظرگرفتن منطقه صیدممنوع، مبادرت به صید ساردین ماهى‌ها آن هم با تور مى‌کنند که متاسفانه در مدت 2 ماه گذشته باعث مرگ تعداد 3 دلفین در حال انقراض شده بودند و همین امر باعث وحشت دلفین‌هاى منطقه هنگام شده بود و به گفته بومى‌هاى منطقه از آن‌جایی‌که این دلفین‌ها از عاطفه و هوش بالایى برخوردار هستند به خاطر این فاجعه و به نشانه اعتراض این رفتار انسان‌ها حدود 8 روز منطقه و سایت گردشگرى هنگام را به مکان نامعلومى ترک کرده بودند که همین موضوع باعث اعتراض گردشگرانى شه بود که براى دیدن دلفین‌ها به هنگام سفر کرده بودند.

دهیار هنگام گفت: مشکل دیگر ما این است که تعدادى غواص با استفاده از تفنگ دریایى مبادرت به شکار ماهى مى‌کنند و مشکل عمده‌تر این است با توجه به منطقه مرجانی هنگام حتى مشاهده شده است که نیزه شلیک این صیادها به مرجان‌ها برخورد کرده و باعث مرگ و نابودى این جانداران زیبا شده‌اند و در اکوسیستم منطقه اختلال ایجاد کرده‌اند و این در حالی است که مرجان‌ها جزء جاذبه‌هاى توریستى منطقه نیز هستند که از مسئولین عاجزانه در خواست مى‌کنیم به این دو موردى که مطرح شد توجه ویژه‌اى داشته باشند و با متخلفین برخوردى جدى شود.

به گزارش فارس یکی مهمترین دغدغه‌های مردم روستای ساحلی شیب‌دراز، نصب اسکله شناور در آن منطقه است زیرا در فصل بهار روزانه تعداد کثیرى گردشگر توسط این روستا از سایت دلفین‌ها دیدن مى‌کنند و در این فصل با توجه به متلاطم بودن دریا، تعطیلی اسکله سنگی و غیر‌استاندارد شیب‌دراز را به‌همراه دارد و گردشگران با مشکلاتی جهت بازدید از سایت دلفین‌هاى کمیاب خلیج فارس مواجه می‌شوند که جا دارد مسئولین امر در این زمینه و ساخت یک اسکله استاندارد برنامه‌ریزی کنند