جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای فعال سازی ظرفیت‌های شیلاتی کشور /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای فعال سازی ظرفیت‌های شیلاتی کشور /گ

شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای فعال سازی ظرفیت‌های شیلاتی کشور
کشورمان در زمینه شیلات جزو کشورهای مطرح در منطقه است که محصولات خود در این زمینه را به سایر کشورها صادر می کند؛ اخیرا نروژ و روسیه از جمله کشورهای مقصد صادرات محصولات شیلاتی ایران بوده اند.
پرورش‌ انواع‌ آبزيان‌ (انواع‌ ماهي‌ و ميگو)، صيد آبزيان‌ در آب‌هاي‌ شمال‌ وجنوب‌ كشور، فرآوري‌ محصولات‌ دريايي‌ و توزيع‌ و فروش‌ آن‌ در بازارهاي‌داخلي‌ و بين‌المللي‌، مجموعه‌ فعاليت‌ اقتصادي‌ سودآوري‌ را تشكيل‌ مي‌دهدكه‌ ضمن‌ ايجاد اشتغال‌ براي‌ مهارت‌هاي‌ گوناگون‌ نيروي‌ انساني‌، درآمد ارزي‌مناسبي‌ را نيز براي‌ اقتصاد كشور به‌ ارمغان‌ مي‌آورد

صيد و صيادي‌ در آب‌هاي‌ شمال‌ و جنوب‌ كشور، سابقه‌اي‌ طولاني‌ دارد. اماپرورش‌ آبزيان‌ (انواع‌ ماهي‌ و ميگو) بيش‌ از يك‌ دهه‌ در ايران‌ قدمت‌ ندارد.در حالي‌ كه‌ زمينه‌هاي‌ بسيار مستعدي‌ براي‌ سرمايه‌گذاري‌ و شكوفايي‌ اين‌بخش‌ موجود است‌. در خصوص‌ صنايع‌ فرآوري‌ توليدات‌ دريايي‌ (انجماد،بسته‌بندي‌، تبديل‌ و توليد انواع‌ غذاهاي‌ دريايي‌ و...) نيز مي‌توان‌ گفت‌، تقريباكار مهمي‌ در اقتصاد كشور صورت‌ نگرفته‌، در حالي‌ كه‌ فعاليت‌هاي‌ اين‌ بخش‌از صنعت‌ شيلات‌، ارزش‌ افزوده‌ بسيار بالا، زمينه‌ گسترده‌ براي‌ صدورفرآورده‌ها به‌ بازارهاي‌ جهاني‌ و ايجاد اشتغال‌ مولد و پايدار در كشوردربردارد و ضرورت‌ دارد در اين‌ زمينه‌ فعاليت‌هاي‌ عمده‌اي‌ صورت‌ پذيرد.

بنابراین گزارش، در زمینه شیلات کشورمان جزو کشورهای مطرح در منطقه است که محصولات خود در این زمینه را به سایر کشورها صادر می کند؛ اخیرا نروژ و روسیه از جمله کشورهای مقصد صادرات محصولات شیلاتی ایران بوده اند. بر این اساس و به گفته رئیس سازمان شیلات؛ جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای فعال سازی ظرفیت‌های شیلاتی کشور در اولویت این سازمان برای سال 95 در نظر گرفته شده است.

این گزارش می افزاید: مهر در این رابطه به نقل از حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات و معاون وزیر جهاد کشاورزی نوشته است: "ضروری است از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانکی و سرمایه‌های سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای فعالیت‌های شیلاتی در سال ۹۵ بیشتر از گذشته استفاده شود. ساختار تشکیلاتی مراکز بازسازی آبزیان و مدیریت بنادر در سال ۹۵ باید عملیاتی شود. تعیین تکلیف شناورهای بی هویت در آب‌های فرا سرزمینی با هماهنگی با سازمان بنادر و ماهیگیری از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال ۹۵ است. شناورهای بی هویت و ناشناخته مشکل ایجاد می‌کنند و شیلات نباید پاسخگوی بی قانونی، تجارت غیرقانونی (قاچاق) و درگیری‌های آن‌ها در کشورهایی مانند ترکمنستان و کویت باشد بنابراین معاونت صید و بنادر ماهیگیری در سال ۹۵ موضوع بسته شدن پرونده شناورهای بی‌هویت را در دستور کار قرار دهد و این پرونده بسته شود. همچنین برای پرورش ۳۰ هزارتن ماهی به روش پرورش در قفس در سال ۹۵ هدف گذاری شده است. ایجاد مجتمع‌های ماهیان زینتی که در سیستم مداربسته آب کمی می‌خواهد به منظور ایجاد اشتغال جوانان در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در دستور کار سال ۹۵ قرار دارد."

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید