رتبه اول تولید قزل آلای دنیا از آن ایران است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

رتبه اول تولید قزل آلای دنیا از آن ایران است /گ

پنج‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۳ بازدید

رتبه اول تولید قزل آلای دنیا از آن ایران است
کشورمان در زمینه پرورش آبزیان و صادرات آنها پیشرفت های چشمگیری داشته است به طوری که در تولید قزل آلا مقام اول در دنیا را داریم و به عبارتی جز ۴ کشور اول دنیا هستیم
آبزی پروری از شاخه‌های صنعت است و هدف از آن پرورش دادن آبزیان نظیر ماهیان، میگوها، گیاهان آبزی و جلبکها جهت مصارف خوراکی و صنعتی است. این صنعت می‌تواند سود خوبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند اما توسعه این بخش و درآمدزایی ارزی آن نیازمند برنامه‌ریزی‌ مدون و مدیریت صحیح بر عملیاتی شدن طرح ها است. کشورمان دارای منابع بکری برای پرورش آبزیان است و در حوزه صادرات این محصولات نیز حرفهایی در عرصه جهانی دارد.
از جمله آبزیانی که در کشورمان پرورش داده می شود؛ قزل آلا است. معمولاً ماهی قزل‌آلا را به دو روش در حوضچه‌های آب‌سرد پرورش می‌دهند. در حوضچه‌های آب‌سرد که مخصوص پرورش ماهی هستند و معمولاً این حوضچه‌ها در کنار چشمه‌ها یا رودخانه‌های آب شیرین واقع شده‌اند و در شمال کشور گاهی ماهی قزل‌آلا را در مزرعه‌های برنج نیز رشد می‌دهند تا علاوه بر تغذیه از آفت‌های برنج ماهی در آب دائمی موجود در مزرعه نیز استفاده می‌کند که به گفته رئیس سازمان شیلات هم اکنون ایران اولین تولیدکننده ماهی قزل آلا در دنیا از نظر میزان ظرفیت تولید محسوب می شود.

این گزارش می افزاید: حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات ایران در زمینه توانمندی های ایران در عرصه تولید قزل آلا در گفت و گوی با باشگاه خبرنگاران جوان توضیح داده است: "مجموع تولید دوازده ماهه ابزیان در سال گذشته ، نزدیک به یک میلیون تن بوده که از این میزان 400 هزار تن به آبزی پروری و 600 هزار تن به صید اختصاص دارد. در تولید قزل آلا مقام اول در دنیا را داریم و به عبارتی جز 4 کشور اول دنیا هستیم و همواره ظرفیت افزایش تولید قزل آلا با افزایش بهره وری در کشور فراهم است. میزان صید ما در خلیج فارس و دریای عمان بالاتر از کشورهای حوزه خلیج فارس است. کشور ما از نظر میزان صید در کل اقیانوس هند مقام دوم و در غرب اقیانوس مقام اول را به خود اختصاص داده است."

یادآور می شود: در سال گذشته صادرات آبزیان بیش از 312 میلیون دلار ارزاوری برای کشوردر برداشته و این در حالیست که میزان واردات نصف این رقم است. سال گذشته برای اولین بار بیش از 12 هزار و 500 تن میگو از کشور صادر شد و حال با توجه به مشکلاتی که تولیدکنندگان در زمینه بیماری ها دارند بایستی به انها کمک کنیم تا میزان تولید و صادرات بیش از گذشته افزایش یابد

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید