عبور خط لوله گاز از رودخانه‌ها و تهدید جدی آبزیان دریای خزر /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

عبور خط لوله گاز از رودخانه‌ها و تهدید جدی آبزیان دریای خزر /گ

یک‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۶ بازدید

عبور خط لوله گاز از رودخانه‌ها و تهدید جدی آبزیان دریای خزر

عبور خط لوله گاز و ایجاد برید عرضی در رودخانه‌های حفاظت شده نسل آبزیان دریای خزر را در معرض تهدید قرار داده است

عبور خط لوله گاز از مسیر رودخانه‌ها و ایجاد برید عرضی در رودخانه‌های حفاظت شده حوضه آبریز دریای خزر تهدید جدی برای نسل آبزیان این حوضه محسوب می‌شود.

رئیس حفاظت محیط زیست رودسر امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در رودسر با اشاره به رعایت نکردن ملاحظات و الزامات محیط زیست و مهندسی رودخانه افزود: این امر موجب بروز اختلاف ارتفاع بیش از حد سطح سازه تا کف رودخانه و مانع مهاجرت آبزیان به نقاط بالا دست رودخانه، قطع ارتباط اکولوژیکی رودخانه و تهدید جدی نسل آبزیان دریای خزر و دیگر زیست‌مندان موجود در رودخانه‌ها را فراهم کرده است.

علی درویشی به بازدید میدانی و پایش زیست‌محیطی رودخانه‌های حوضه آبریز دریای خزر اشاره کرد و گفت: با احداث سازه‌های جدید به منظور بهسازی و حفاظت خطوط لوله گاز در عرض رودخانه‌ها در راستای سازه‌های قبلی و احداث موانع سیمانی آبشاری در عرض «رودخانه پلرود» کلاچای و آبشاری‌ـ پلکانی در عرض «رودخانه خشکرود» چابکسر و دیگر رودخانه‌های حوزه استحفاظی رودسر بدون تنظیم شیب هیدرولیکی رودخانه در پایین‌دست موانع به منظور تسهیل در مجاورت آبزیان، مرگ تدریجی و خاموش رودخانه‌ها و تهدید حیات آبزیان دریای خزر را موجب شده است

نقش رودخانه‌های حوضه آبریز دریای خزر در حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان

به گفته وی رودخانه‌های حوضه آبریز دریای خزر به لحاظ شرایط خاص و منحصر به‌فرد اکولوژیکی و هیدرولوژیکی و موقعیت ممتاز جغرافیایی مأمن و محل مهاجرت انواع ماهیان ارزشمند و در معرض خطر دریای خزر از جمله ماهی آزاد دریای خزر، انواع ماهیان خاویاری،ماهی سفید، سس ماهی «زرده پره» و ... بوده که نقش بسزایی در حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان دریای خزر ایفا می‌کند.

این مسؤول با بیان اینکه ماهیان مهاجر در هنگام تخم‌ریزی به رودخانه‌ها مهاجرت می‌کنند، افزود: ماهیان مهاجر به دلیل احداث «برید عرضی» و موانع مصنوعی با ارتفاع زیاد و در امتداد تمام عرض رودخانه و عدم تعبیه راه ماهی در عرض سازه‌ها و عدم تنظیم شیب هیدرولیکی بستر رودخانه در پایین‌دست به منظور تسهیل در مهاجرت آبزیان، ماهیان قادر به مهاجرت به بالا دست رودخانه نیست و در بستر زیرین موانع تجمع و به‌راحتی توسط صیادان غیرمجاز صید و از گردونه و چرخه زیستی طبیعت خارج می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر به تهدید سرمایه ملی، انفال الهی و انقراض نسل آبزیان اشاره کرد و ادامه داد: صیادان غیرمجاز با کمین در محل‌های عبور خطوط لوله گاز به صید آزاد ماهیان مبادرت می‌کنند که تهدید سرمایه ملی بوده و موجب انقراض نسل آبزیان می‌شود.

وی رودخانه‌های حوضه آبریز دریای خزر را دارای اکوسیستم ترد و شکننده خواند و افزود: رودخانه‌های مذکور به عنوان شریان حیاتی چرخه زیستی طبیعت محسوب شده و با تنوع زیستی بسیار زیاد و زنجیره‌های به‌هم پیوسته طبیعی نقش بسزایی در تکثیر و زادآوری طبیعی آبزیان، توسعه صنعت گردشگری و توریسم، پالایش آلودگی‌های زیست‌محیطی، تغدیه سفره‌های آب زیرزمینی و مصارف کشاورزی،... ایفا می‌کند.

به گفته درویشی، سال‌های متمادی به دلیل عبور خطوط لوله گاز در عرض رودخانه‌ها، ماهیان قادر به مهاجرت به نقاط بالا دست رودخانه نیستند و دسترسی آبزیان به رودخانه‌های آب شیرین بالادست لوله گاز منشعب به رودخانه پلرود غیرممکن و رویایی دست نیافتنی است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر، حفاظت و حراست از ذخایر ارزشمند دریای خزر، زیست بوم‌ها و حفظ تنوع زیستی، توسعه پایدار رودخانه‌ها، کاهش اثرات سوء و زیان‌بار احداث سازه‌ها در بستر رودخانه، استفاده از ظرفیت و توان طبیعت، رعایت ملاحظات و الزامات زیست‌محیطی و ضوابط دفتر مهندسی و سواحل شرکت سهامی آب منطقه‌ای و ضوابط فنی شرکت ملی گاز ایران و سازمان شیلات ایران را برای اجرای پروژه در رودخانه‌ها تأکید کرد.

وی درباره بهره‌برداری معقول و پایدار از منابع زیستی و ذخایر ژنتیکی یادآور شد: استفاده بهینه و خردمندانه از ظرفیت اکوسیستم‌ها و منابع آبی،ارزیابی اثرات توسعه بر محیط زیست و ظرفیت قابل تحمل زیست بوم‌ها، رعایت اصول مهندسی رودخانه، استفاده از ظرفیت اکولوژیکی و هیدرولوژیکی رودخانه‌ها و مشارکت همگانی در حفاظت از زیست بوم‌ها، مهربانی و آشتی با طبیعت راه رسیدن به توسعه پایدار و همه جانبه و امنیت زیست محیطی مناطق است

منبع : شهر فردا

دیدگاه خود را بیان کنید