سازمان جنگل‌ها، شیلات وحفاظت محیط زیست ادغام شوند /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

سازمان جنگل‌ها، شیلات وحفاظت محیط زیست ادغام شوند /گ

شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۲ بازدید

سازمان جنگل‌ها، شیلات وحفاظت محیط زیست ادغام شوند

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر ضرورت ادغام سازمان جنگل‌ها، شیلات وحفاظت محیط زیست، گفت: برای جلوگیری از پراکنده‌کاری‌ها باید وزارت مقتدر و عملیاتی محیط زیست تشکیل شود

علی محمد شاعری درباره دستور وزیر جهادکشاورزی مبنی بر توقف بهره‌برداری تجاری و صنعتی از جنگل‌های کشور، گفت: از آنجایی که بخش عمده جنگل های شمال به دلیل بهره برداری های بی رویه طی دهه های اخیر از بین رفته بنابراین چنین اقداماتی در راستای تحقق حفظ منابع طبیعی و سرمایه های ملی کشور می تواند موثر باشد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت احیای جنگل‌های شمال، ادامه داد: مساحت جنگل‌های هیرکانی در دهه 40 حدود 3 میلیون و 200 هزار هکتار بود اما در حال حاضر به حدود یک میلیون و 900 هزار هکتار رسیده که اگر این روند ادامه یابد در آینده ای نزدیک جنگل ها را از دست خواهیم داد بنابراین بهتر است برای تجدید حیات و احیای جنگل های شمال به آنها فرصت تنفس بدهیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سرانه جنگل در ایران نسبت به دنیا بسیار پایین است، تصریح کرد: 7 درصد مساحت کشور را جنگل تشکیل می دهد و از نظر سرانه و مساحت جنگل جزو آخرین کشورها هستیم.

وی با یادآوری اینکه کشور ما در منطقه‌ای خشک و نیمه خشک واقع شده است، افزود: نبودن جنگل در ایران می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ قلمداد شود و حیات کشور را به سمت نابودی و نیستی سوق دهد.

شاعری با تاکید بر اینکه نگاه صرف اقتصادی به جنگل ها درست نیست، یادآور شد: نباید به جنگل ها نگاه اقتصادی داشت بلکه نگاه ما باید نگاهی زیست محیطی، پایه ای و پایدار باشد به عبارتی نقش جنگل را در حفظ آب، خاک، هوا و تنوع زیستی برجسته‌تر کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس دهم، یادآور شد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری سال ها است اظهار می کند شعار ما برای مدیریت منابع طبیعی حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری است در حالی که در جهت احیای جنگل ها به صورت جدی نیاز است گزینه بهره برداری کمرنگ و حذف و حفاظت، احیا و توسعه در دستور کار قرارگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: البته کارگرانی که در بهره برداری از جنگل ها در حال فعالیت هستند را نباید فراموش کرد زیرا ادامه زندگی این قشر وابسته به بهره برداری از جنگل است در حالی که با توقف بهره برداری از جنگل ها شغل خود را از دست می دهند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس دهم، افزود: به صورت جدی نیاز است دولت حمایت اقتصادی لازم را از آنها داشته و این افراد را در طرح های احیا، توسعه و حفاظت جنگل یا در بخش های دیگر مانند صنعت وکشاورزی بکارگیری کند.

شاعری با تاکید بر اینکه کاهش درآمد ناشی از بهره برداری جنگل را دولت باید جبران کند، ادامه داد: دولت باید اعتبارات مورد نیاز را به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اختصاص داده و چوب مورد نیاز داخل را از طریق زراعت چوب و واردات با تعرفه صفر تامین کند.

وی درباره اظهارات دادستان کل کشور مبنی بر اینکه وزیر جهاد کشاورزی با دستور متوقف کردن بهره برداری از جنگل های کشور به نوعی بلعیدن جنگل را متوقف کرده، گفت: فضای کشور باید به سمت مقابله با زمین خواری، جنگل خواری و تغییر کاربری سوق یابد زیرا حفاظت از منابع پایه تاثیر زیادی در پایداری تولید و توسعه پایدار دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، معضلاتی مانند ریزگردها، بحران آب، خشکی تالاب ها و همچنین فرسایش خاک را نشانه بی‌توجهی به قانون و بی ضابطه عمل کردن دانست.

شاعری با ابراز تاسف از اینکه حال محیط زیست کشور خوب نیست، تصریح کرد: علت آن است که سازمانی مقتدر و قوی بر محیط زیست کشور حاکم نیست البته منظور شخص خانم ابتکار نیست بلکه سازمان محیط زیست از گذشته تا کنون قوی عمل نکرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس دهم، یادآور شد: در گذشته سازمان حفاظت محیط زیست تحت عنوان سازمان شکاربانی بود که بعدها به سازمان محیط زیست با ساختار، تعداد نیرو، اعتبارات و نگاه سابق تغییر نام داد که این سازمان با چنین ساختاری حریف متجاوزان به عرصه های طبیعی و زمین خواران نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تشریح برخی از معضلات زیست محیطی حال حاضر کشور، گفت: چرا می خواهند آب خزر را منتقل کنند؟ چرا 60 درصد فاضلاب ایران تصفیه شده نیست؟ چرا 90 درصد پسماند در کشور رهاسازی می شود؟ چرا حجم بالایی از جنگل های کشور تخریب می شود؟ چرا 23 استان کشور از معضل ریزگردها رنج می برد؟ چرا روی دریاچه ارومیه بدون مجوز پل احداث می شود؟ چرا سد گتوند بدون مجوز محیط زیست احداث شده است؟ چرا بهره برداری از جنگل ها باید بدون نظارت سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود؟ این چراها همه نشان دهنده این است که حال محیط زیست کشور خوب نیست و ما عملکردی درستی در حفظ محیط زیست کشور نداریم.

وی با بیان اینکه محیط زیست کشور باید متولی محکم، مقتدر، قدرتمند، ناظر و هوشمند داشته باشد، تصریح کرد: اقتدار این متولی باید به گونه ای باشد که مانند سازمان بازرسی و دیوان محاسبات علمکرد دستگاه های ذی ربط را مورد ارزیابی قرار دهد.

شاعری بر لزوم تشکیل وزارتخانه ای مقتدر، عملیاتی و قوی برای حفاظت از محیط زیست تاکید کرد وگفت: اگر به دنبال حفاظت از محیط زیست کشور هستیم باید وزارتخانه ای مقتدر، قوی و عملیاتی شکل گیرد تا بتوان با متجاوزان و متخلفان برخورد جدی داشت زیرا سازمان های پراکنده با کارهای موازی نمی توانند حافظ محیط زیست کشور باشند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تمامی سازمان‌های موازی مانند جنگل ها، شیلات، حفاظت محیط زیست و دیگر سازمان های مشابه باید ادغام شوند، افزود: باید این دستگاه ها از پراکنده کاری خارج شده و مانند 160 کشور جهان وزارت محیط زیست با اقتدار تمام برای حفظ محیط زیست تشکیل شود؛ در غیر این صورت با روش های فعلی نمی توان نسبت به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کشور خوشبین بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محیط زیست باید خط قرمز کشور باشد، گفت: زیرا محیط زیست سلامت انسان ها را تضمین و حفظ آب و تامین هوای سالم را برای مردم به ارمغان می آورد

منبع : خانه ملت

دیدگاه خود را بیان کنید