آبزي‌پروري گيلان، ظرفيتي که ناديده گرفته مي‌شود /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آبزي‌پروري گيلان، ظرفيتي که ناديده گرفته مي‌شود /گ

سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۱ بازدید

آبزي‌پروري گيلان، ظرفيتي که ناديده گرفته مي‌شود

با اينکه کارشناسان معتقدند در سواحل گيلان، امکان پرورش بيش از 200 هزار تن انواع ماهی در قفس فراهم است اما درسال گذشته تنها از يک چهارم ظرفيت استان استفاده شد. البته توليد 50 هزارتني سال گذشته که براي بيش از 20 هزار نفر اشتغال‌زايي کرده بود، اکنون به رويايي دست نيافتي تبديل شده و طبق پيش بيني مسئولان، امسال بيش از سه هزار و 500 تن آبزي توليد نمي‌شود. اين کاهش توليد نيز به اعتقاد فعالان این بخش به دليل وجود مشکلاتي چون کمبود نقدینگی، ضوابط سخت ارائه تسهیلات بانکی، چندگانگی و نبود وحدت رویه بین سازمان‌ شیلات و منابع طبیعی و ادارات صادرکننده مجوز است.

گیلان با داشتن مساحت 14 هزار و 44 کیلومترمربع، 35 رشته رودخانه، چشمه‌های متعدد، آب‌های سطحی فراوان و جلگه‌ای مستعد با منابع آبی، آب بندان‌ها، سدها، آب‌های زیرزمینی و 300 کیلومتر نوار ساحلی براي فعاليت‌هاي صيادي و آبزي‌پروري منطقه‌اي اقتصادي محسوب مي‌شود. اما علي رغم تمام اين امکانات، از مجموع صید و تولید ساليانه آبزیان در کشور که به 950 هزار تن مي‌رسد، سهم گیلان تنها 65 هزار تن یعنی 6.8 درصد است. بنابراين با توجه به سهم ناچيز اين منطقه ساحلي در توليد آبزيان و درمعرض خطر بودن فعاليت‌هاي صيادي به دليل کاهش قابل توجه بچه ماهيان درياچه خزر، ضروريست مسئولان تدابيري کارشناسانه براي بهره‌وري مناسب از اين امکانات بسنجند.

يکي از مواردي که مسئولان بايد به آن توجه ويژه اي داشته باشند قابليت‌هاي اين استان در توليد انواع ماهيان در قفس است که با توجه به مجاورت گيلان با درياچه خزر، هزینه پرورش آبزيان در قفس به دلیل وجود مواد مغذی در دریا ، تولید در حجم زیاد ، رشد سریع و حذف هزینه های آب و برق حدود 40 درصد از آبزی پروری در خشکی کمتر است. با تمام اين تفاسير سال گذشته از ظرفيت بيش از 200 هزار تني پرورش ماهي در استان، تنها يک چهار آن محقق شد. البته همين توليد همين 50 هزار تن هم نقش چشمگيري در اقتصاد منطقه داشت و براي بيش از 20 هزار نفر اشتغال‌زايي کرد. اما با اين حال در سال جاري دست يافتن به همان ضرفيت اندک هم به آرزويي دور تبديل شده است. به طوري که طبق پيش بيني احمد قناعت پرست، معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گیلان، توليد آبزيان درسال جاري به سه هزار و 500 تن کاهش مي‌يابد.

مسير پر پيچ و خم اجراي اقتصاد مقاومتي

درحالي که تسهيل پروسه پرورش ماهي در قفس، از برنامه‌هاي دولتمردان در زمينه اجراي اقتصاد مقاومتي است. اما با اين حال سرمايه‌گذاران تمايلي به قدم گذاشتن در اين مسير ندارند. چرا که مسئولان با برنامه‌ريزي‌هاي غيرکارشناسانه خود باعث ايجاد موانع و مشکلات بسياري مي‌شوند که عملا پرورش ماهي در قفس امکان پذير نيست.

اسحاق شعبانی، مدیرکل شیلات گیلان در اين راستا مي‌گويد: "قوانین حاکم بر بانک ها بویژه بانک کشاورزی ، عدم واگذاری سایت های پشتیبان ( بندر چمخاله ، بندرکیاشهر، صیدگاه های شهید عیسی پور، شهید ادیب ، خطبه سرا و لیسار) ، عدم صدور پروانه تاسیس به متقاضیان پرورش ماهی در قفس به دلیل تائید نشدن گزارش ارزیابی زیست محیطی ، عدم تامین اعتبار 10 میلیارد تومانی برای زیرساخت از سوی سازمان شیلات و عدم همکاری منابع طبیعی در خصوص واگذاری زمین های نوار ساحلی به عنوان سایت پشتیبان از جمله مشکلات پرورش ماهی در قفس محسوب مي‌شود."

بنابراين با توجه به اين شرايط، برای بهره مندی از استعدادهای موجود در آبزی پروری و افزایش تولید ماهيان در گیلان علاوه بر رفع موانع موجود و توجه به مزیت های آبزی پروری، بايد انتخاب گونه های اقتصادی به نحوي انجام شود که از قابليت صادراتي هم برخوردار باشد. همچنين بايد پرورش ماهی به صورت علمي انجام گيرد و در اين رابطه بهره گیری از فناوری های نوين نيز الزامی است. البته تمام اينها نيز زماني محقق مي شود که مسئولان نوع نگاهشان را تغيير دهند و از سنگ‌اندازي در مسير توسعه پرورش ماهي دست بردارند

منبع : روزنامه جوان

دیدگاه خود را بیان کنید