شنای میگو خلاف جهت مشکلات آبزیان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

شنای میگو خلاف جهت مشکلات آبزیان /گ

چهار‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۷ بازدید

شنای میگو خلاف جهت مشکلات آبزیان

پیش‌بینی برداشت 20هزار تن میگو در سال جاری، خبری است که حکایت از رشد چشمگیر صنعت میگو‌پروری در کشور دارد. در این رابطه کارشناسان معتقدند افزایش سطح زیر کشت پرورش میگو به نقطه امیدی برای مسئولان و پرورش‌دهندگان تبدیل شده است و می‌توان به پیش‌بینی برداشت 30 هزار تن از این محصول در سال 96 امید داشت. واردات میگوی مولد در سال جاری، ‌در کنار امکان گسترش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و افزایش سطح زیر کشت از جمله عواملی است که منجر به افزایش پرورش میگو و همچنین افزایش صادرات این محصول شده است. با این حال این صنعت رو به رشد نیز مانند سایر صنایع کشور خالی از مشکلات نیست. برخی از پرورش‌دهندگان بدهکار به دلیل بهره‌های بانکی بالا از ادامه تولید بازمانده‌اند و این در حالی است که فراهم‌کردن شرایط برای بازگشت این افراد به چرخه تولید می‌تواند به یکی دیگر از عوامل رشد صنعت میگو تبدیل شود. همچنین تعرفه‌های بالای صادرات در کشورهای اروپایی و فقدان تفاهم‌نامه دامپزشکی بین ایران و چین به عنوان نخستین مقصد صادراتی میگوی ایران، از عمده مشکلات این صنعت است که هنوز لاینحل باقی مانده.

در این خصوص حسینعلی عبدالحی، معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات، در گفت‌وگو با «سبزینه» با اشاره به این‌که سطح زیر کشت میگو در سال 92، 4779 هکتار بوده، گفت: این رقم در سال 95 به 7800 هکتار رسیده است. وی همچنین به تولید 12 هزار و 600 تن میگو در سال 92 اشاره کرد و از پیش‌بینی برداشت 20هزار تن میگو در سال جاری خبر داد.

عبدالحی با اشاره به هدف‌گذاری 30 هزار تنی سازمان شیلات در سال 96 برای تولید میگو اظهار داشت: اگر موفق به افزایش 10 هزار هکتاری سطح زیر کشت شویم، در سال 96 به برداشت30 هزار تن میگو می‌رسیم. معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات از استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، گلستان، خوزستان و هرمزگان به عنوان پرورش‌دهندگان اصلی میگو در کشور نام برد و افزود: آمار پرورش میگو در بوشهر در سال جاری 9000 تن، در سیستان و بلوچستان 570 تن، و در گلستان 1100 تن بوده است.

وی با اشاره به این‌که سال جاری در استان خوزستان با کاهش 600 تنی تولید میگو به دلیل بروز بیماری لکه سفید مواجه بوده‌ایم، افزود: اما در هرمزگان شاهد صید ۳۱۰ تن میگو بوده‌ایم که این میزان در همین صیدگاه در سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ تن بوده است. این مقام مسئول در ادامه از ترغیب بخش خصوصی برای واردات میگوی مولد به عنوان یکی از رخدادهای مثبت در پرورش میگو در سال جاری یاد کرد و اظهار داشت: هر ساله در کشور تولید مولد داشتیم؛ اما در سال جاری با ترغیب بخش خصوص، میگوی مولد را از هاوایی آمریکا وارد کردیم. وی از تسهیلات به‌عنوان عمده مشکل پرورش‌دهندگان میگو در کشور نام برد و خاطرنشان ساخت: بخشی از پرورش‌دهندگان میگو بدهکارند و قادر به دریافت تسهیلات مجدد نیستند. در کل بهره‌های بانکی در کشور بیش‌ترین ضربه را به بحث تولید وارد می‌کند. در حال حاضر نزدیک به 2000 هکتار سطح زیر کشت جدید داریم که نقطه امیدی برای صنعت میگو و پرورش‌دهندگان است؛ به این شکل که سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش رونق بیش‌تری گرفته و پرورش‌دهندگان بدهکار می‌توانند مزارع را اجاره دهند.

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات تنها 20 درصد تولید میگو در کشور را نیاز مصرف بازار داخلی دانست و 80 درصد باقی‌مانده تولید را برای صادرات دانست.

صادرات میگو به 17 کشور

مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان، نیز در گفت‌وگو با «سبزینه» از صادرات 48هزار و 990 تن میگو معادل 140میلیون دلار در 7ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته آمارها صادرات 29 هزار تن معادل 89 و نیم میلیون دلار را نشان می‌داد که با این حساب رشد 55 درصدی صادرات میگو در سال جاری را شاهدیم.

علی‌اکبر خدایی با اشاره به این‌که میگوی ایران به 17 کشور دنیا صادر می‌شود، از چین به عنوان نخستین مقصد صادراتی ایران نام برد.

وی با اشاره به این‌که میگوی ایرن در چین به عنوان میگوی ویتنام توزیع می‌شود، اظهار داشت: متأسفانه به‌طور مستقیم با کشور چین تفاهم‌نامه دامپزشکی نداریم و مجبور به صادرات محصول از طریق ویتنام هستیم که باعث شده این محصول ایران در بازارهای چین، با برند ویتنام توزیع شود.

مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان همچنین از تعرفه 12 درصدی اتحادیه اروپا برای محصولات ایرانی به عنوان دیگر مشکل صادرات این محصول نام برد و خاطرنشان ساخت: بارها از دولت درخواست کرده‌ایم که در مذاکرات به مشکل تعرفه‌ها اشاره کند؛ اما تا کنون هیچ حرکت مثبتی انجام نشده است. اکوادور از تعرفه 12 درصدی به 4درصد رسید، ولی ایران همچنان با این مشکل دست به گریبان است؛ لذا جا دارد که دولت نقش خود را در این زمینه به درستی ایفا کند.

خدایی در ادامه از کشورهای روسیه، کره جنوبی، تایلند، مالزی، امارات، کشورهای حاشیه خلیج فارس، مصر، لبنان، کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، انگلیس و ایتالیا، و مکزیک به عنوان مقاصد صادراتی میگوی ایران پس از چین نام برد.

ارزآوری 350 میلیون دلاری میگو

همچنین در این خصوص رئیس سازمان شیلات ایران اظهار داشت: سال گذشته صادرات محصولات شیلاتی 350 میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته که از این میزان 56 میلیون دلار به صادرات میگو اختصاص دارد و می‌توان گفت که در طول تاریخ بالاترین میزان صادرات میگو مربوط به سال گذشته بوده است. وی همچنین با اشاره به میزان مصرف میگو در داخل بیان کرد: از حدود 18 هزار تن تولید میگوی پرورشی و 8 هزار تن میگوی دریایی باید گفت که 99 درصد میگوی دریایی و 5 هزار تن میگوی پرورشی در داخل مصرف می‌شود. صالحی با اشاره به پیش‌بینی میزان تولید میگو در سال جاری گفت: سال گذشته با توجه به شیوع بیماری لکه سفید در مزارع، بخشی از تولیدکنندگان استان‌های بوشهر، خوزستان و هرمزگان خسارت دیدند و از آن‌جا خسارت برای آماده‌سازی مزارع به‌طور کامل به تولیدکنندگان پرداخت نشده، نمی‌توان میزان تولید را برای امسال پیش‌بینی کرد؛ اما امیدواریم که با پرداخت خسارت و با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته افزایش 10 درصدی تولید محقق شود

منبع : روزنامه سبزینه

دیدگاه خود را بیان کنید