قبرستان ماهی ها /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

قبرستان ماهی ها /گ

سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۶ بازدید

قبرستان ماهی ها

شاید تصورش نیز سخت باشد که عده ای صیادنما با موتور برق و چند متر سیم به آبزیان شوک برقی وارد کرده و ماهی ها را فلج نمایند

صید با شوک الکترونیک نه تنها بر انسان، بلکه بر سایر آبزیان نیز تاثیر منفی می گذارد و حتی آبزیانی که جان سالم به در می برند عقیم خواهند شد.

دکتر قاطع تصریح کرد: مصرف موجودات و ماهیانی که بوسیله شوک الکتریکی صید می شوند باعث بوجود آمدن عوارض قلبی، کلیوی، کبدی و مسمومیت حاد می شود.
وی بیان کرد: در روش صید با شوک برقی، همه ماهی‌ها در محدوده صید کشته می‌شوند و عملا تا شعاع در نظر گرفته برای الکتریسیته به کار رفته، هیچ جنبنده‌ای زنده نماند

قاطع گفت: یکی دیگر از آسیب‌ها، وارد کردن خسارت به منابع ماهی در رودخانه‌ها و صید در زمان تخم‌ریزی ماهی است که باعث می‌شود ماهی ماده‌ای که در حال تخم‌ریزی است صید شود در نتیجه، نسل آنها در چند دوران تخم‌ریزی منقرض می‌شود و یا در شرایط هشدار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اگر در زمان تخم‌ریزی از روش‌های صید غیرمجاز سم و یا الکتریسیته استفاده شود همه تلاش‌ ماهی‌ها برای تخم‌ریزی از بین می‌رود و بچه‌ ماهی‌ها نابود می‌شوند.

حسینی کارشناس مذهبی نیز در خصوص این نوع صید گفت: مردم ماهی را از بازار می‌خرند و خبر ندارند که چطور صید شده و حلال است یا حرام. پیداست که چنین صیدی فروشش حرام است.

حسینی اظهار داشت: صید با این روش یا با روش سم، اشکال دارد مگر این‌که بیرون از آب بمیرد. که اغلب ماهی‌ها در این روش با ولتاژ بالا فلج شده و از بین می‌روند.

با وجود قانون و اعلام موضع صریح مسئولان، نظارت کافی برای اجرای دقیق آن و برخوردی اساسی و بازدارنده وجود ندارد. هرچند مأموران یگان حفاظت محیط ‌زیست تلاش خود را به کار گرفته‌اند اما نبود امکانات و نیروی کافی یکی از مشکلات اساسی آنها است.

فرمانده یگان حفظ محیط زیست استان گفت: گشت کنترل یگان محیط زیست خوزستان بطور متناوب در رودخانه ها حضور دارند و سهم هر رودخانه روزهای خاصی است و نمی توانیم 24ساعته در یک مکان گشت زنی کنیم.

شیرمحمدی افزود: پایه واساس کار ما فرهنگ سازی است و برای این امر از هر ابزاری استفاده می نماییم که امیدواریم شهروندان نیز مارا در این امر یاری کنند.

وی در خصوص شماره سامانه پیامکی و ارتباط شهروندان با این یگان تصریح کرد: سامانه ای وجود ندارد و با موبایل شخصی خود تماس گرفته و اطلاعات را دریافت می نماییم در واقع کانال ارتباطی شماره موبایل خودم است و این شماره به درد همه شهروندان نمی خورد!!!

حال یک سوال ذهن مخاطبین را مشغول خود کرده که شهروندان چگونه باید با این یگان همکاری نمایند وقتی شماره ای در اختیار ندارند و اگر بنا به گفته شیر محمدی شماره تلفن همراهش که کانال ارتباطی و دریافت اطلاعات است به درد شهروندان نمی خورد، پس چرا از شهروندان درخواست همکاری می کند!؟

اکوسیستم دگرگون می‌شود و سفره «کارون»، تهی‌تر از پیش.

با سبک و سیاق تازه که در خوزستان بیش از همه جا رونق گرفته، نه دیگر از آوازخوانی مردان ماهی‌گیر خبری هست و نه چیزی عاید سفره روستاییان می‌شود چرا که برق به هیچ چیز رحم نمی‌کند.

چشم امید کارون به مأموران یگان حفاظت محیط ‌زیست است امیدواریم مسئولان همتی کرده و کارون را ناامید نگذارند

منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید