خالی ماندن سفره غیرمازندرانی ها از ماهیان استخوانی شمال /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

خالی ماندن سفره غیرمازندرانی ها از ماهیان استخوانی شمال /گ

سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۵ بازدید

خالی ماندن سفره غیرمازندرانی ها از ماهیان استخوانی شمال

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران گفت که با وجود صید مناسب ماهیان استخوانی در یک ماه و نیم گذشته ، تاکنون این نوع ماهیان به بازارهای خارج از استان ارسال نشده است

عباسعلی شیخ تبار افزود : صیادان مازندرانی از آغاز فصل صید در سال جاری تا پایان ماه آبان 481 تن ماهی سفید و کفال صید کردند.
فصل صید ماهیان استخوانی در بخش مازندرانی دریای خزر امسال سه روز زودتر از سال های پیش و از هفدهم مهر آغاز شد و تا پایان فروردین سال آینده ادامه می یابد.
وی علت ارسال نشدن صید سال جدید به استان های دیگر را تقاضای زیاد بازار مصرف داخل استان از یک سو و کاهش ذخایر و صید در سال های اخیر ذکر کرد.

صید ماهیان استخوانی در بخش مازندرانی دریای خزر در دهه 80 حدود هشت هزار تن در سال بود که پارسال به کمتر از 2 هزار و 500 تن رسید.
** تازه خوری و خودمصرفی
معاون شیلات مازندران گفت : از سه سال پیش که میزان صید این نوع ماهیان به صورت محسوسی کاهش یافت ، تا 90 درصد صید سالانه در بازار داخل استان عرضه و فروخته می شود.
وی با اشاره اینکه صد در صد ماهیان استخوانی دریای خزر تازه خوری می شود ، افزود : تقاضای ماهی تازه در بازار مازندران به اندازه ای زیاد است که اندکی از آن در طول فصل صید با خرید انبوه توسط برخی به تهران ارسال می شود.
شیخ تبار بیشترین میزان صید در یک ماه و نیم گذشته را با 321 تن مربوط به ماهی کفال دانست و گفت که 147 تن هم در این مدت ماهی سفید صید شد.
سفید ، کفال و کپور سه گونه مهم ماهیان استخوانی دریای مازندران هستند . کفال هم اکنون بیشترین میزان صید را دارد ، ولی از اواخر آذر و اوایل دی ماهی سفید تور صیادان مازندرانی را پر می کند.
کفال از نیمه زمستان به اعماق دریا مهاجرت می کند و از دسترس صید به روش پره خارج می شود.
ماهی کپور که به خاطر چربی فراوانش دارای مصرف کنندگان خاص است رتبه سوم صید را دارد.
گونه های دیگری از ماهیان استخوانی مانند اردک ، اورنج یا سس ، کلمه ، سیاهکولی ، گاوماهی ، صوف ، سیم و آزاد هم در دریای خزر زندگی می کنند ولی بندرت در تور صیادان قرار می گیرند.
** ثبات قیمت نست به سال پیش
معاون شیلات مازندران همچنین از تغییر نکردن زیاد قیمت ماهیان استخوانی در بازار ماهی فروشان استان خبر داد و گفت : میانگین قیمت ماهیان استخوانی کفال و سفید هم اکنون در بازار ماهی فروشی مازندران 250 هزار ریال است .
شیخ تبار با اظهار این که بیش از 90 درصد ماهی سفید صید شده از دریای خزر از محل تکثیر مصنوعی است ، افزود : تکثیر طبیعی ماهیان به دلیل آلودگی شدید رودخانه ها و صید بی رویه ماهیان مولد در زمان تخم ریزی تقریبا از بین رفته است .
وی علت بهتر شدن وضعیت صید در سال جاری تاکنون را مساعد بودن وضعیت آب و هوایی دانست ولی در عین حال گفت که با توجه به روش سنتی صید پره ، ماهیگیران همچنان به سختی و با هزینه بالا در حال صید ماهی هستند.
صید پره یک روش ماهیگیری سنتی ساحلی است که تور آماده به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از آب های ساحلی دریا تا 14 متری پهن و پس از صید با کمک نیروی انسانی و یا تراکتور جمع آوری می شود.
صیادان مازندرانی برای صید به روش پره از تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر استفاده می کنند. این تورها با قایق به آب انداخته می شود و پس از انباشته شدن از ماهیان به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
مازندران 338کیلومتر ساحل در دریای خزر دارد.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید