تكميل طرح پرورش ميگو گميشان 8500فرصت شغلي به همراه دارد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تكميل طرح پرورش ميگو گميشان 8500فرصت شغلي به همراه دارد /گ

شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۳ بازدید

تكميل طرح پرورش ميگو گميشان 8500فرصت شغلي به همراه دارد

مديركل شيلات گلستان گفت: تكميل و بهره برداري از طرح 10 هزار هكتاري پرورش ميگو گميشان در قالب دو مرحله براي هشت هزار و 500 نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم فرصت اشتغال ايجاد خواهد كرد.

براساس اعلام روز شنبه شيلات گلستان ، سيدجواد قدس علوي درنشستي با چند تن از اعضاي كانون خبرگان كشاورزي تهران، اظهارداشت: توليد 18 هزار تن ميگو و ارز آوري 80 تا 100 ميليون دلار در سال براي استان از ديگر مزاياي آن است.
به گفته وي مجتمع 10 هزار هكتاري پرورش ميگو استان در شهرستان گميشان (شمال غرب گلستان) اجرايي شده كه مرحله نخست آن در سطح 4 هزار هكتار و مرحله دوم در سطح 6 هزار هكتارپيش بيني شده است.

گلستان از استان هاي مستعد پرورش ميگو در كشور است و افزون بر 500 نفر در امر پرورش، فرآوري و بسته بندي اين محصول مشغول به كار هستند.
هم اينك ميگو در مجتمع پرورشي گميشان با 18 مزرعه در سطح 360 هكتار و سطح مفيد 270 هكتار پرورش داده مي شود.
سال گذشته 712 تن محصول از مجتمع پرورش ميگو گميشان برداشت شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش 50 درصدي داشت.
قدس علوي همچنين از مطالعه و اجراي مجتمع پرورش ماهيان خاوياري در استان خبر دادو افزود: اين طرح در دست بررسي بوده و به زودي شاهد عملياتي شدن آن و ايجاد اشتغال براي تعداد زيادي از جوان جوياي كار در منطقه خواهيم بود.
ماهيان خاوياري جزو ذخائر ژنتيكي درياي خزر و ثروت عمومي به شمار رفته و صيد تجاري آن ممنوعيت دارد.
خزر بزرگ ترين درياچه جهان است كه از مجموع شش هزار و ۴۰۰ كيلومتر نوار ساحلي آن، ۷۴۰ كيلومتر در حاشيه سه استان شمالي ايران و از جمله گلستان واقع است.
حدود 116 گونه شناخته شده و 64 زيرگونه در اين دريا زيست مي كنند كه از اين مجموع حدود 17 گونه آن ارزش تجاري دارد.
ماهيان خاوياري از خانواده تاس ماهيان ازجمله گونه هاي آبزي كم نظيري هستند كه با توجه به قدمت آنها به عنوان فسيل هاي زنده شناخته مي شوند.
اين ماهيان به 27 گونه و زيرگونه در جهان تقسيم مي شوند، پنج گونه از ماهيان خاوياري ممتاز جهان شامل فيل ماهي يا بلوگا، تاس ماهي روسي يا چالباش، تاس ماهي ايراني يا قره برون، ماهي شيپ و ماهي ازون برون يا سوروگا گونه هاي اصلي درياي خزر هستند.
خاويار ماهيان خاوياري از گران ترين غذاهاي جهان است.


*سرمايه گذاري در حوزه گردشگري دريايي
قدس علوي سرمايه گذاري بمنظور فعاليت صيادان اين استان در حوزه گردشگري دريايي را ديگر برنامه اين اداره و ايجاد درآمد براي فعالان اين حوزه بيان كرد و گفت: امسال در جهت ايجاد درآمدهاي بيشتر براي تعاوني هاي صيادان و نيز ايجاد اشتغال صيادان غيرعضو در تعاوني ها، طرح استفاده از ظرفيت و امكانات صيادان به ويژه در نيمه نخست سال براي گردشگري دريايي برنامه ريزي شده است.
وي افزود: اميدواريم با نشست هايي كه با اداره كل ميراث فرهنگي و فرمانداري هاي ساحلي استان و اتحاديه تعاوني هاي صيادي تشكيل شده، اين طرح در سال 95 عملياتي شود.
پيشتر مسعود راشكي معاون طرح و توسعه سازمان بنادر و كشتيراني گلستان به ايرنا اعلام كرده بود كه در تعطيلات نوروز امسال، 27 هزار و 181 گردشگر از طريق بنادر گز و تركمن و با مشاركت شركت هاي تعاوني ماهيگيران در اين مناطق، سفر دريايي داشتند و با جاذبه هاي دريايي اين خطه بيشتر آشنا شدند كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از 20 درصد رشد برخوردار بود.
مديركل شيلات گلستان همچنين گفت: طرح هاي اقتصادي در دست اقدام اين اداره كل با هدف مبارزه با معضل بيكاري صيادان در استان است كه در قالب عملي شدن اقتصاد مقاومتي در فعاليت هاي اين اداره كل پيگيري مي شود.
وي در خصوص طرح هاي شيلاتي مرتبط با اقتصاد مقاومتي اظهارداشت: نمونه بارز آن طرح پرورش ماهي در قفس است كه اين طرح در استان گلستان به علت كم عمق بودن ساحل به خوبي جوابگو است و عملياتي شدن آن مي تواند بخشي از معضل بيكاري را مرتفع كند.
جواد قدس علوي با تاكيد بر ظرفيت هاي شيلاتي موجود در استان تصريح كرد: افزون بر 100 كيلومتر ساحل خزر در گلستان، خليج گرگان به مساحت 40 هزار هكتار، تالاب هاي بين المللي، رودخانه ها، بيش از 20 هزار حلقه چاه مجاز با پروانه براي استفاده دو منظوره كشاورزي و شيلات، بيش از 8 هزار چشمه از جمله ظرفيت هاي استان گلستان است كه مي توان با سرمايه گذاري در هر بخش، سودآوري براي مملكت و اشتغال براي جوانان را فراهم كرد.
در اين نشست كه معاونين اداره كل شيلات و تني چند از اعضاي كانون خبرگان كشاورزي تهران حضور داشتند و معضلات، مشكلات و پتانسيل هاي بخش هاي شيلاتي استان گلستان مورد بررسي قرار گرفت.
كانون خبرگان كشاورزي استان تهران متشكل از 13 عضو، از 13 شهرستان اين استان در سال 1382فعاليت خود را آغاز كرد و در سفرهاي سالانه به استان هاي مختلف كشور، به تبادل تجربه، بازديد از تشكيلات مختلف، بررسي زمينه هاي افزايش ظرفيت ها و پتانسيل هاي كاري مي پردازد و گلستان به عنوان دوازدهمين استان هدف سفر اين كانون بود.
استان گلستان با يك ميليون و 850 هزار نفر جمعيت در شمال كشور قرار دارد.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید