حال خوش ماهیان سردابی در اردبیل /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

حال خوش ماهیان سردابی در اردبیل /گ

دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

حال خوش ماهیان سردابی در اردبیل
با وجود اینکه استان اردبیل یک استان غیر ساحلی است، اما تولید مطلوب ماهیان سردابی موجب شده در افق بلندمدت این استان به‌عنوان یکی از قطب‌های پرورش اینگونه ماهی‌ها در نظر گرفته شود
ذخایر آبی و دارا بودن بیش از ۱۰۰ سد کوچک و بزرگ و مهم‌تر از همه اقلیم کم‌نظیر استان اردبیل، این استان را به یکی از تولیدکنندگان مطرح ماهیان سردابی و گرمابی شمال غرب کشور تبدیل کرده است.

تولیداتی که به حدی کیفی است که در بازارهای سایر استان‌ها و حتی کشورهای همسایه به فروش می‌رسد و آرمان تبدیل شدن به قطب ماهیان سردابی این روزها در ذهن مسئولان شیلات استان درخشیده است.

سال گذشته در استان اردبیل سه هزار تن ماهیان سردابی و اغلب قزل‌آلای رنگین‌کمان و پنج هزار تن ماهیان گرمابی تولید شد.

بطوریکه به گفته مدیرکل شیلات استان اردبیل این استان توانسته است در گروه ۱۰ استان برتر تولید ماهیان سردابی قرار گرفته و حتی قابلیت آن را دارد که با افزایش تقاضای بازار به تولیدات خود اضافه کند.

سهم عمده تولیدات که به عقیده میر آرمان واعظی با علمی کردن، اطلاع‌رسانی و توسعه مزارع پرورش ماهی افزایش یافته است، این روزها به افزایش کیفیت جهت صادرات خارج از کشور نیز می‌اندیشد




فعالیت ۴۵۹ مزرعه پرورش ماهی در اردبیل

در حال حاضر ۴۵۹ مزرعه پرورش ماهی شامل خرد، تیپ، منفرد، استخر چندمنظوره و منابع آب‌های طبیعی و نیمه‌طبیعی در سطح استان فعال هستند.

به منظور رونق فعالیت مزارع مدیرکل شیلات استان از ارائه تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی خبر داد و افزود: برای ایجاد استخر پرورش ماهی در هر تن نیاز به ۱۵۰ میلیون ریال هزینه ساخت‌وساز و ۸۰ میلیون ریال هزینه‌های جاری است.

واعظی تصریح کرد: از این میزان ۳۰ درصد آورده شخصی متقاضی و مابقی تسهیلات پرداختی صندوق توسعه ملی است که امکان قابل‌توجهی برای متقاضی فراهم ساخته است.

در بازدید خبرنگاران از مزرعه پرورش ماهی در اردبیل مشاهده شد که تنها در کمتر از دو سال، تولید سالانه خود را به ۱۰ تن رسانده است.

از محل تولید ماهیان گرمابی در استان برای ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده و درعین‌حال در ماهیان سردابی برای ۷۵۰ نفر به صورت مستقیم و هزار و ۵۰۰ نفر نیز اشتغال‌زایی غیرمستقیم را به دنبال داشته است.




افزایش تولید با هدف افزایش سرانه مصرف

سال گذشته از هشت هزار تن تولیدات ماهیان سردابی و گرمابی در استان شش هزار و ۵۰۰ تن در خود استان به مصرف رسیده است.

موضوعی که مدیرکل شیلات استان با خرسندی به آن اشاره کرده و معتقد است سرانه مصرف از ۹ دهم کیلوگرم در سال ۱۳۸۰ به ۱۰ کیلوگرم در سال ۹۴ رسیده و این جای خرسندی دارد.

واعظی افزود: استان اردبیل در سرانه مصرف رتبه سوم استان‌های غیر ساحلی را دارد و با توجه به اینکه میانگین مصرف کشوری چیزی در حدود ۹.۵ الی ۱۰ کیلوگرم است وضعیت مصرف ماهی در این استان قابل‌توجه است.

این روزها تلاش مسئولان آبزی‌پروری استان به افزایش سرانه تا حد استاندارد جهانی ۱۶ کیلوگرم معطوف است و این گروه معتقدند مصرف ماهی نه تنها به‌عنوان صرف غذا نیست بلکه یک دارو محسوب می‌شود.

مدیرکل شیلات استان با اشاره به برنامه «سو هدیه سی» که از شبکه سبلان با هدف انعکاس و معرفی اهمیت مصرف ماهی و اقدامات شیلات برای توسعه تولید و مصرف، پخش می‌شود، اضافه کرد: مصرف دو الی سه بار ماهی در هفته قویاً توصیه می‌شود.

وی افزود: به منظور فرهنگ‌سازی هر چه بیشتر امسال جشنواره آبزیان نیز در مرکز استان برگزار خواهد شد




حضور فعال اردبیل در تولید ماهیان گران‌قیمت

مجموع گونه‌هایی پرورشی که در استان اردبیل تولید می‌شود بالغ بر ۱۰ مورد است. که از جمله اقدامات جدید طی سال‌های اخیر تنوع‌بخشی به گونه‌ها با هدف رنگین کردن سفره مصرف‌کننده و پاسخ به نیازها بوده است.

مدیرکل شیلات استان از تولید ماهیان خاویاری طی چهار سال اخیر در استان خبر داد و گفت: به دلیل خروجی مثبت رهاسازی در چند مزرعه، در نظر داریم امسال طرح را از وضعیت پایلوت خارج کرده و به‌عنوان‌مثال در منطقه گیلارلو در اردیبهشت‌ماه عملیاتی کنیم.

علاوه بر این سال گذشته ۱۰۰ هزار عدد بچه ماهی سفید در پنج مزرعه رهاسازی شده و بار دیگر اقلیم قابل‌توجه اردبیل پذیرای ماهیان سفید بوده است.

درعین‌حال به گفته مدیرکل شیلات استان تولید شاه‌میگو در سد دریاچه شورابیل پاسخ مطلوبی گرفته و هرسال نزدیک به ۱۰۰ تن تولید و صید در این دریاچه انجام می‌شود.




شاه‌میگو یکی از گونه‌های آبزی مشابه میگو و خرچنگ است که هرچند در هفت سد استان تولید می‌شود اما بیشترین تولید آن با ۲۰ تن در دریاچه شورابیل عملیاتی شده است.

به دلیل اینکه در ایران این محصول بازار پسند نیست بیشتر به لحاظ صادرات تولید می‌شود و در حال حاضر نیز با ۱۲ دلار در هر کیلو به فروش می‌رسد.

درعین‌حال نباید از تولید ماهیان زینتی در استان غافل شد که سال گذشته برای ۱۵۰ نفر اشتغال‌زایی داشته و تولیدات شامل ۱.۵ میلیون تن با ۲۰ گونه است.

هدف‌گذاری برای تولید ۳۰ هزار تن ماهی

استان اردبیل در تولید ماهیان پرورشی توانسته است حتی بازارهای استان‌های هم‌جوار را تصاحب کند. بطوریکه به گفته مدیرکل شیلات استان ماهیان تولیدی اردبیل در بازار ماهی‌فروشان رشت و تبریز نیز دیده می‌شود




بر اساس مطالعات عرصه‌های آبی این استان ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن انواع ماهی را دارد. موضوعی که موجب شده شیلات استان با همکاری جهاد کشاورزی نسبت به ارائه تسهیلات به ویژه در راستای توسعه تولید ماهیان در قفس اقدام کند.

آرمان مدیرکل شیلات استان رسیدن به جایگاهی است که اردبیل به یکی از صادرکنندگان مطرح ماهیان سردابی کشور تبدیل شود. موضوعی که به نظر می‌رسد نیازمند کمی همت و همسویی در اجرای طرح‌ها است و چندان دور از ذهن نیست



منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید