ضرورت لایروبی کانال خزر در شمال گمیشان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ضرورت لایروبی کانال خزر در شمال گمیشان /گ

سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۶ بازدید

ضرورت لایروبی کانال خزر در شمال گمیشان

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان با یادآوری پسروی آب و کاهش عمق کانال ورودی صیادان گمیشان به دریای خزر، گفت: لایروبی کانال 'خزر' بمنظور تسهیل در رفت و آمد به صیدگاه های ماهیان خاویاری ضروری است.

سید مصطفی عقیلی نژاد روز سه شنبه اظهار داشت: با توجه به کاهش عمق آب در کانال های اصلی تردد صیادان گمیشان به دریای خزر به دلیل پسروی آب و برای رفع این مشکل با همکاری و توان دستگاه های دخیل لایروبی این کانال ها باید در دستور کار قرار گیرد.
وی به جلسه برگزار شده با فرماندار گمیشان نیز اشاره کرد و افزود: توجه به پسروی آب خزر و لایروبی این کانال موضوع اصلی این نشست بود.

به گفته وی؛ صیادان صیدگاه های ماهیان خاویاری با استفاده از کانالی موسوم به کانال خزر به دریای خزر می روند که رسوب گذاری و کاهش عمق آب هم اینک مشکلاتی را برای تردد آنان به وجود آورده است.
وی اظهار داشت: برای لایروبی کانال مقرر شد تا پیگیری موضوع از طریق اداره کل مدیریت بحران استان گلستان و سازمان بنادر و کشتیرانی صورت پذیرد.
عقیلی نژاد در خصوص هزینه این لایروبی گفت که برآورد هزینه و اعتبار لازم برای لایروبی کانال خزر از طریق سازمان بنادر و کشتیرانی انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین مقرر شد تا پیگیری های لازم جهت انتقال شناورهایمخصوص لایروبی به این منطقه در دستور کار قرار گیرد، لایروب هایی که در بندرگاه ها فعال است.
مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان با یادآوری مشکلات جامعه صیادی نیز گفت: راهکار های عملی جهت حمایت از جامعه صیادی مجاز و فعال درصیدگاه های ماهیان خاویاری و برخورد قانونی با صیادان غیرقانونی نیز در جلسه با فرماندار گمیشان به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
وی با بیان این که باید صیادی را به عنوان شغل پایدار تثبیت نماییم و دغدغه های این قشر زحمتکش را مرتفع سازیم، افزود: استفاده از خدماتی که دولت برای جوامع ساکن در مناطق مرزی ارائه می دهد را باید به جامعه صیادی تعمیم دهیم.
به گزارش ایرنا نواحی غربی گمیشان به تالاب منتهی می شود و از گذشته های دور تاکنون صیادان این شهرستان برای ورود به دریای خزر مجبور بوده اند از دالان های موجود در تالاب عبور کرده و به دریای خزر وارد شوند.
در این حوزه کانال خزر یک دالان اصلی در این زمینه می باشد که در شمال گمیشان واقع است و از این طریق صیادان شرکت های تعاونی صید پره و صیادان صیدگاه های ماهیان خاویاری برای دسترسی به دریای خزر از آن استفاده می کنند.
به گزارش ایرنا خزر بزرگ ترین دریاچه جهان است که از مجموع شش هزار و 400 کیلومتر نوار ساحلی آن، 740 کیلومتر در حاشیه سه استان شمالی ایران و از جمله گلستان واقع است.
حدود 116 گونه شناخته شده آبزیان و 64 زیرگونه در دریای خزر زیست می کنند که از این مجموع حدود 17گونه آن ارزش تجاری دارد.
ماهیان خاویاری خزر از خانواده تاس ماهیان از جمله گونه های آبزی کم نظیری هستند که با توجه به قدمت آنها به عنوان فسیل های زنده شناخته می شوند.
این ماهیان به 27 گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند پنج گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان شامل فیل ماهی یا بلوگا، تاس ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی شیپ و ماهی ازون برون یا سوروگا گونه های اصلی دریای خزر هستند.
خاویار ماهیان خاویاری از گران ترین غذاهای جهان است.
طبق ماده 26 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سوم دی ماه سال 1393 صید، عمل آوری، تهیه، عرضه، فروش، حمل، نگهداری و صدور خاویار و ماهیان خاویاری بدون مجوز سازمان شیلات مشمول مجازات قاچاق و کالای ممنوعه است و محل نگهداری آن نیز وفق تبصره 5 ماده 22 قانون توقیف و پلمپ خواهد شد.
شهرستان مرزی گمیشان در شمال غربی استان گلستان واقع است.
استان مرزی گلستان در شمال کشور و در حاشیه شرقی دریای خزر واقع بوده و با ترکمنستان ، استانهای مازندران ، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید