روزگار خلیج نیلگون رو به سیاهی است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

روزگار خلیج نیلگون رو به سیاهی است /گ

شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

روزگار خلیج نیلگون رو به سیاهی است
دریا برای مردم هرمزگان همچون زیارتگاه متبرک است این روزها حال مساعدی ندارد و خلیج نیلگون با ورود حجم بالایی از فاضلاب های رنگ از رخ باخته و لکه سیاه فاضلاب در دریا همچون کبودی سیلی بر چهره ساحل بندرعباس خودنمایی می کند
بیش از چند سال است که خلیج فارس شاهد ورود حجم گسترده ای از فاضلاب شهری به دریا بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی می باشد که این رویه تخریب زیست بوم دریا و مرگ بسیاری از گونه های دریازی را به همراه داشته است

مرگ دسته جمعی ماهیان و آبزیان، پدیده جلبکی کشندتنها بخشی از آثار سوء ورود آلودگی‌های میکروبی به دریااست در حالی که مسئولین آب و فاضلاب مدعی آنند که هیچ فاضلابی به دریا ریخته نمی شود و پساب وارد شده به دریا را بدون هیچگونه آلودگی میکروبی می باشد.

فاضلاب ورودی به دریا دارای فسفات، نیترات،نیتریت،مواد شوینده و چربی ها هستند که سبب بروز پدیده پُرغذایی در دریا می شود و علاوه بر افزایش احتمال بروز پدیده کشند قرمز،یک تهدید جدی برای حیات آبزیان است.

ساحل بندرعباس که به عنوان مقصد بسیاری از گردشگران از اقصی نقاط کشور است این روزها میزبان حجم بالایی از فاضلاب است که طبق گفته ‌مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان روزانه شش میلیون و 800هزارتن پساب صنعتی وارد دریا می‌شود.

وفادار اظهارکرد: 9 واحد صنعتی جزو صنایع آب بر و تولید کننده پساب صنعتی هستند که با توجه به موقعیت قرارگیری آنها در محدوده ساحل، پساب صنعتی آنها به میزان ذکر شده به دریا می‌ریزد.

کیانوش جهانبخش، عضو شورای شهر بندرعباس در تاریخ 29 شهریور سال 94 در اقدامی پیش از حضور در جلسه شورای شهر به مقابل دهانه ورودی فاضلاب به دریا قرار گرفت تا با این اقدام اعتراض خود را به این وضعیت نشان دهد.

وی با این حرکت خود نسبت به کوتاهی های صورت گرفته برای جلوی ورود آلودگی و حفظ سلامت دریا معترض شد و ادامه روند ورود فاضلاب به دریا را خیانت به نسل حاضر و نسل آینده دانست.

با وجود اعتراضات گسترده به ورود فاضلاب به دریا همچنان شاهد ورود افسار گسیخته فاضلاب به خلیج می باشیم و در زمان جزر و مد که دریا به بالاترین سطح خود می رسد سیاهی فاضلاب ها و زباله هایی که به دریا ریخته می شود بیش از گذشته خود نمایی می کند.

دریا که برای مردم هرمزگان همچون زیارتگاه متبرک و گرامی است این روزها حال مساعدی ندارد و نوار ساحل در گستره شهر بندعباس با ورو حجم بالایی از فاضلاب های شهری رنگ از رخ باخته و از آبی فیروزه ای آن دیگر اثری نیست و لکه های سیاه فاضلاب در دریا همچون کبودی سیلی بر چهره ساحل بندرعباس خودنمایی می کند

منبع : افکار نیوز

دیدگاه خود را بیان کنید