بازار مسکو در تیررس تجار ایرانی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

بازار مسکو در تیررس تجار ایرانی /گ

شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۲ بازدید

بازار مسکو در تیررس تجار ایرانی
با تیره شدن روابط مسکو- آنکارا فصل جدیدی برای توسعه تجاری ایران در بازار روسیه گشوده شده که دولت باید نسبت به آن برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشد

پس از آن که آنکارا در آذرماه سال گذشته هواپیمای سوخو 24 روسها را در مواضع سوریه سرنگون کرد، مسکو تصمیم گرفت تا از ورود کالاهای ترک‌ از جمله محصولات کشاورزی و غذایی به خاک کشورش جلوگیری کند.


آنکارا هم که سال‌ها با عرضه محصولات کشاورزی و غذایی بازار مسکو را به انحصار در آورده بود، ناچار شد بدلیل تحریم کالاهایش توسط روسیه عرصه را به رقبای خود از جمله ایران بسپارد و فرصتی در اختیار تجار و بازرگانان ایرانی قرار گیرد.

در طول ماه‌های گذشته هم مسئولان کشورمان با برگزاری نشست‌های کارشناسی به بررسی عرضه هرچه بهتر کالاهای ایرانی به بازار روسیه و رفع موانع موجود بر سر راه بازرگانان پرداختند، بازار روسیه بازار بسیار بزرگی است و برای ایران فرصت مناسبی فراهم شده تا بتواند رابطه دوجانبه‌ای در زمینه صادرات و همچنین واردات محصولات کشاورزی و غذایی با این کشور برقرار کند

از این رو عرضه انواع ماهی و محصولات دریایی از جمله اولویت‌های صادراتی ایران به روسیه است. چرا که رئیس سازمان شیلات ایران معتقد است که استان هرمزگان سالانه 180 هزار تن انواع ماهی تولید می‌کند و قادر است به تنهایی 60 درصد تقاضای بازارهای روسیه را تأمین کند.

همچنین از سوی دیگر، روس‌ها به بعضی محصولات کشاورزی ما به دلیل شرایط جغرافیایی و سردسیر بودن نیازمند هستند. در این کشور قیمت مرکبات، کیوی، انار و انگور بسیار بالاست. هیچ‌کدام از کشورهای آسیای مرکزی مرکبات ندارند و جاذبه ایران در مورد این‌گونه محصولات بسیار بالاست.

در این میان باید به برخی از نکات در صادرات محصولات ایرانی به مقصد روسیه توجه شود چرا که مدل مصرف روسها مصرف‌گرایی است و کالاهای پرمصرف خود را از طریق واردات تأمین می‌کنند، بنابراین اکنون فضای مناسبی برای تجارت ایران به این کشور ایجاد شده است.

رفتار مصرف‌کنندگان روسی با مصرف‌کنندگان افغان و عراقی تفاوت‌هایی دارد و قیمت عامل تعیین‌کننده برای آنها به حساب نمی‌آید، بلکه مصرف‌کنندگان روسی به دنبال کیفیت در سطح بازارهای اروپا هستند، از این رو باید موضوع بسته‌بندی مناسب محصولات کشاورزی ایران توجه ویژه شود.

ناگفته نماند، یکی از مهم‌ترین مشکلات بین ایران و روسیه، مشکلات پولی و عدم وجود بانک ایران و روسیه است. متولیان حوزه صنعت و تجارت برای تسهیل حضور ایران در بازار روسیه در غیاب رقیبی مانند ترکیه، درصدد گشایش خط اعتباری 20میلیون یورویی برای صادرات به روسیه هستند. ایجاد این خط اعتباری در حالی است که رایزنی‌ها با بانک مرکزی به‌منظور افزایش این رقم نیز در حال انجام است.

پدرام سلطانی نایب رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، صادرات به روسیه را با توجه به فرصت ایجاد شده، موضوعی مهم و قابل توجه می‌داند و می‌گوید در پی درگیری بین ترکیه و روسیه، خلأیی در بازار روسیه به وجود آمده که محصولات ایرانی می‌تواند این شکاف را پر کند.

در فضای اقتصاد جهانی، کشورها، مواضع اقتصادی خود را مقدم بر مواضع سیاسی می‌دانند؛ بنابراین فرصت ناشی از اختلاف بین ترکیه و روسیه پایدار نخواهد بود و متناسب با حجم بزرگ بازار روسیه، ترکیه تلاش خود را برای حل این اختلافات خواهد کرد

علی‌ صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات نیز درباره اقدامات دولت در جهت تسهیل امور مبادلات کالاهای ایران و روسیه تاکید می‌کند که مذاکرات متعددی بین بانک مرکزی ایران و روسیه انجام شده است. چنانچه در فاز اول دولت روسیه بانکی را مشخص کرده که با ما کار کند و چند جلسه هم با این بانک برگزار کرده‌ایم تا برای واردات از ایران ال‌سی باز کند و روش‌های تسویه حساب را هم تعریف کرده‌ایم که کد رمز بین ما و آنها رد و بدل شده است.

وی بر این نکته تاکید کرد که برای روسیه اعتبار بالایی قائل هستیم و اگر جایی لازم باشد اعتبار هم پرداخت می‌کنیم؛ تا جایی که اکنون 20 میلیون یورو به عنوان خط اعتباری برای روسیه در نظر گرفته‌ایم که این مساله به صورت چرخشی است که دوباره قابل تجدید است و با شرایطی خاص این خط اعتباری را می‌توانیم با نظر بانک مرکزی افزایش دهیم

ربیع فلاح استاندار مازندران نیز در رابطه با اقدامات دولت برای حضور محصولات ایرانی در بازار روسیه خاطرنشان می‌کند که از سوی مسئولین جمهوی اسلامی ایران مذاکرات مناسبی برای کاهش تعرفه کالاهای صادراتی ایرانی صورت گرفته که با پیگیری‌های انجام شده امیدواریم به نتیجه برسد.

وی همچنین با اشاره به ایجاد بسترهای لازم برای توسعه صادرات به روسیه می‌گوید زمینه افزایش صادرات غیرنفتی به روسیه فراهم است، اما مشکلات تعرفه‌ای و حمل‌ونقل از مهم‌ترین موانع توسعه تجارت بین دو کشور است که دولت مجدانه به دنبال حل این مسائل است.

به هرحال با توجه به فرصت‌های بدست آمده در زمینه حضور تجار ایرانی در کشور پهناور روسیه و عرضه محصولات ایرانی باید شناخت دقیق بازار هدف روسیه و برنامه‌ریزی منطقی برای استفاده از این بازار وسیع صورت بگیرد و در زمینه صادرات محصولات کشاورزی، ارتقای کیفیت محصول و بسته‌بندی مناسب می‌تواند به موفقیت در بازار رقابتی کمک کند

منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید