تولید ماهی تیلاپیا منطبق با اهداف اقتصاد مقاومتی است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تولید ماهی تیلاپیا منطبق با اهداف اقتصاد مقاومتی است /گ

دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۶ بازدید

تولید ماهی تیلاپیا منطبق با اهداف اقتصاد مقاومتی است

پرورش گونه ارزشمند و مقرون به صرفه ماهی تیلاپیا از سال 92 در بافق آغاز شد اما پس از یکسال، سازمان محیط زیست به دلیل مسائل زیست محیطی از ادامه فعالیت در این بخش جلوگیری کرد اما تلاش برای ادامه فعالیت آن از سال 94 مجددا آغاز شد.

در آبان ماه سال گذشته نشستی با حضور استاندار یزد، رئیس شیلات کشور، معاون سازمان محیط زیست و رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور بافق در دفتر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.
در این نشست اجازه داده شد به صورت پایلوت در 10 مزرعه شهرستان بافق این ماهی تولید و پس از تائید محیط زیست به سایت های پرورشی این شهرستان و سایر نقاط کشور ارسال شود.

با توجه به اینکه بهره برداران در مدت یکسال توانستند بیش از 30 تن فیله گوشت تیلاپیا تولید کنند اقتصادی بودن و اهمیت همه جانبه این گونه ماهی در کانون توجه سرمایه گذاران قرار گرفت.
هم اینک فعالیت و تولید این گونه ماهی در 10 سایت شهرستان بافق به صورت پایلوت آغاز شده و چون بافق به رودخانه و آبهای آزاد راه ندارد یقینا مورد تائید محیط زیست قرار می گیرد و این ماهی در بافق ماندگار خواهد شد و نقش عمده ای در اقتصاد، اشتغال و تولید ایفا خواهد کرد.
استادیار پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و یزد و رییس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور بافق روز دوشنبه به ایرنا گفت: توسعه اصولی تولید ماهی تیلاپیا منطبق با اهداف و تحقق اقتصاد مقاومتی است و از واردات بی رویه فیله و خروج ارز جلوگیری می شود.
نسرین مشائی اظهار کرد: با توجه به بحران آب موجود در کشور، ماهی تیلاپیا گونه ای است که برای پرورش در نواحی مرکزی سازگار بوده و نیاز آبی بسیار کمی نسبت به سایر ماهیان پرورشی دارد.
رییس اولین مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شوربافق گفت: این ماهی می تواند در منابع آب شور زیرسطحی نواحی مرکزی ایران که برای هیچ مورد دیگری مثل کشاورزی و صنعت قابلیت استفاده ندارند پرورش یابد و منشأ اشتغال پایدار و توسعه این مناطق باشد.
وی با بیان اینکه به موجب قانون سد آب شرب برای آبزی پروری ممنوع است بیان داشت: در نواحی مرکزی ایران آبی وجود ندارد تا ماهیان بومی -اقتصادی وجود داشنه باشند ضمن اینکه امکان توسعه بسیاری از آبزیان در آن فراهم نخواهد بود.
مشایی در مورد اقتصادی بودن و ایجاد اشتغال در حوزه پرورش تیلاپیا گفت: در برنامه های ملی تولید غذا و اشتغال از سیاست های کلان کشور بوده و ایجاد اشتغال نه تنها بهانه نیست،بلکه رسالت،مأموریت و ضرورت است که پرورش این گونه ماهی امنیت غذایی را تضمین و در ایجاد اشتغال دائمی و رسیدن به اهداف و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش ارزنده ای ایفا می کند.
استادیار پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ادامه داد: برنامه تولید تیلاپیا منطبق بر استانداردهای بین المللی، فناوری های نوین و باتوجه به اقتصاد قابل توجه این صنعت شیلاتی در جهان و امکان تولید پروتیین با روش ها روز آمد طراحی و ارائه شده است.
این محقق، با اشاره به اینکه طبق گزارش سازمان خواروبار جهانی فائو، پرورش تیلاپیا در جهان گسترده ترین آبزی پروری با میلیاردها دلار گردش اقتصادی است خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران علی رغم استعداد تولید ملی بر اساس تحقیقات و گزارش سازمان خواروبار جهانی یکی از بزرگترین وارد کننده های این محصول با رشد واردات سالیانه بیش از 171 درصد می باشد.
وی تصریح کرد: همچنین در گزارش فائو، 2014 آمده است که ایران بازار خوبی برای فیله تیلاپیا چینی است و در حالی که ایران پتانسیل مناسب تولید تیلاپیا را دارد اما در این کشور تولید نمی شود در مقابل بخش عمده ای از امکانات و نیروی انسانی تحصیل کرده در حوزه کشاورزی و شیلات از اشتغال شایسته ای برخوردار نیستند.
مشایی یاد آور شد:ضمن اینکه منابع ملی طبیعی مانند آب و انرژی نیز بواسطه ویژگی های خاص تیلاپیا در زمینه آبزی پروری مورد استفاده بهینه قرار خواهند گرفت به علاوه باتوجه به اهمیت آب شیرین می توان برخی از فعالیت های شیلاتی وابسته به آب شیرین را به سمت بهره برداری از آب های شور مانند شهرستان بافق متمایل کرد.
این پژوهشگر، مهاجم بودن تیلاپیا و قرار داشتن در لیست(IUCN) را رد کرد و با بیان اینکه در این مورد جای هیچگونه نگرانی نیست، گفت: مهاجم بودن یک گونه به شرایط مختلفی بستگی دارد و الزاماً یک گونه در هر شرایطی مهاجم بحساب نمی آید کما اینکه در برخی مناطق مانند منطقه وسیع آبهای داخلی و استان های مرکزی شرایطی برای تهاجم وجود نخواهد داشت زیرا در اغلب این مناطق گونه های آبزیان بومی نبوده و امکان توسعه و تکثیر و توزیع در سطح اکوسیستم وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ثبت یک گونه در پایگاه تخصصی گونه های مهاجم براساس تعاریف موجود در پایگاه مذکور ،جابجایی توسط انسان و پیوند خوردن به منطقه جدید انجام شده است افزود:با این تئوری هر موجود زنده ای در هر مکانی که از ابتدای خلقت بوجود آمده باید در همان مکان بماند و هرگونه جابجایی باعث برهم خوردن تعادل زیست محیطی قلمداد می شود.
فرماندار بافق هم در گفت و گو با ایرنا در این رابطه اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته و همت استاندار یزد مسائل و مشکلات پرورش ماهی تیلاپیا در استان یزد و شهرستان بافق پس از سالها رفع شده است و برای اولین بار مجوز پرورش ماهی تیلاپیا برای 10 واحد تولیدی در بافق مورد موافقت قرار گرفت.
سید مهدی طلایی مقدم افزود: کلیه فعالیت های واحد های مذکور تحت نظارت کامل سازمان محیط زیست کشور قرار دارند.
فرماندار بافق خاطر نشان کرد: پرورش ماهی تیلاپیا در تکمیل زنجیره تولید و خودکفایی نقش بسزایی داشته و قطعا راه اندازی واحدهای مذکور نه تنها در اشتغال و تولید نقش بسیار مهمی دارند بلکه در جلوگیری از خروج ارز و حرکت کشور به سوی اقتصاد مقاومتی و خودکفایی نقش موثری ایفا خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، ماهی تیلاپیا می‌تواند در آب دریا نیز زندگی کند اما اکثر گونه‌های آن در آبهای لب شور مثل بافق یافت می‌شوند اما برخی از گونه‌ها در آب دریا هم تخم ریزی می‌کنند، آنها کمتر حالت تهاجمی دارند و اگر گاهی از آنها این رفتار دیده شود بدلیل عوامل جنسی، دما و تراکم جمعیت است.
بافق در 120 کیلومتری شهر یزد قرار دارد

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید