زالو به کمک بحران آب کرمان می‌آید /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

زالو به کمک بحران آب کرمان می‌آید /گ

یک‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۷ بازدید

زالو به کمک بحران آب کرمان می‌آید
مدیر شیلاب و آبزیان کرمان با اشاره به نیاز آبی کم زالو گفت:پرورش این آبزی در دستور کار قرار گرفته که می‌تواند با توجه به اهمیت درمانی زالو این امر به تجارتی پرسود برای استان تبدیل شود

استان کرمان سال‌های متوالی است که معضلی به نام خشکسالی مواجه بوده و بحران کم‌آبی گریبان گیر مردم این دیار شده است. در این میان کشاورزی به‌عنوان پرمصرف‌ترین حوزه آبی مطرح است که شیلات و آبزی پروری زیر مجموعه جهاد کشاورزی بوده و البته از اهمیت بسزایی در حوزه سلامت افراد جامعه برخودار است و نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.

اما آبزی‌پروری در استخرهای آب کشاورزی و استفاده از آب در چندین مرحله می‌تواند در استفاده بهینه از این مایع حیات مؤثر باشد در کنار این امر دیار کویری کرمان دارای منابع آب‌شور بوده و این امر زمینه لازم برای تولید گونه‌های آبزی آب‌های شور نظیر آرتمیا نیز فراهم آورده است.

یکی دیگر از اقداماتی که در کرمان در حال انجام است راه‌اندازی تنها مزرعه پرورش زالوست؛ این آبزی نیاز آبی کمی داشته و با توجه به شرایط بحرانی کرمان گونه‌ای مناسب و باصرفه اقتصادی برای پرورش است. با توجه به اهمیت زالو درمانی در بیـن مردم جهان، صنعت تکثیر و پرورش زالوی طبی می‌تواند تحول چشمگیری در رشد اقتـصـادی، صادرات و اشتغال‌زایی استان به وجود آورد.

به‌منظور بررسی وضعیت پرورش آبزیان در کرمان و راهکارها برای توسعه این صنعت در کنار مدیریت منابع آبی به گفتگو با مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان پرداختیم. رها قاسمی با اشاره به اینکه شرایط اقلیمی استان کرمان مناسب برای آبزی‌پروری است اظهار کرد: تنوع اقلیمی پرورش انواع ماهیان گرمابی، سرد آبی، ماهیان خاویاری و زینتی و آرتمیا به‌عنوان گونه آب‌های شور امکان‌پذیر شود.

وی ادامه داد: سهم زیادی از آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود با توجه با چالش آب موجود در استان، استفاده از آب‌های شور در برنامه توسعه آبزی‌پروری استان قرار گرفته است.

قاسمی گفت: مطالعات کارشناسی نشان می‌دهد بیش از هفت هزار منبع خرد آب در استان وجود دارد که اگر بتوانیم از ۲۰ درصد این منابع برای آبزی‌پروری استفاده کنیم تولیدات استان از مرز پنج هزار تن فراتر می‌رود

تولید ۱۶۰۰ تن ماهی در استان کرمان

وی تصریح کرد: این در حالی است که تولیدات فعلی استان حدود هزار و ۶۰۰ تن است و برنامه‌ریزی‌شده در سند اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه تولیدات استان کرمان به مرز پنج هزار تن برسد.

مدیر شیلاب و آبزیان استان کرمان بیان کرد: برخی شاخص‌های ویژه استان کرمان به لحاظ آبزی‌پروری وجود آب‌های شور در برخی شهرستان‌ها مانند رفسنجان، سیرجان، زرند و قسمت‌هایی از کرمان است که این آب‌ها برای کشاورزی مناسب نبوده و به همین دلیل تولید آرتمیا به‌عنوان گونه خاص آب‌های شور در استان کرمان آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال پرورش گونه‌های جدید آبزیان نظیر ماهی آزاد دریای خزر و ماهی سی بأس در استان هستیم و این پروژه در مرحله آزمایشی است، گفت: در حال حاضر ماهی قزل‌آلا، ماهی کپور و سایر گونه‌ها در استان کرمان پرورش داده می‌شود.

قاسمی تولید ماهیان خاویاری در استان کرمان را موفقیت‌آمیز دانست و افزود: هم‌اکنون یک مزرعه پرورش این‌گونه ماهی با ظرفیت ۵۰ تن در شهرستان کرمان و در منطقه نوق شهرستان رفسنجان در حال فعالیت است؛ همچنین در هفته جهاد کشاورزی عملیات رهاسازی بچه ماهی در مزرعه نرماشیر با ظرفیت ۲۰ تن صورت گرفت.

وی گفت: با توجه به نتایج مثبتی که از تولید ماهیان خاویاری در استان کرمان به‌دست‌آمده است پیش‌بینی می‌شود تولید این‌گونه ماهیان از رشد خوبی برخوردار شود.

مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان از آب به‌عنوان چالش اصلی استان کرمان نام برد و ادامه داد: با توجه به این مشکل مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی و استفاده چندمرحله‌ای از آب در دستور کار قرارگرفته است

افتتاح تنها مزرعه پرورش زالو در کرمان

وی ادامه داد: در بحث گونه‌های دیگر مثل گونه‌های زالو و ماهیان زینتی که به آب کمتری نیاز دارند چند مورد کار آزمایشی صورت گرفته که در ماه‌های آینده شاهد افتتاح تنها مزرع تولید زالو در کرمان باشیم.

قاسمی با اشاره به وجود استخرهای ذخیره آب فراوان در استان کرمان، گفت: از این ظرفیت‌ها می‌توان در جهت پرورش ماهی استفاده کرد و کشاورزان دارای منبع آب یا استخر ذخیره آب کشاورزی می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان و روستاها نسبت به این امر اقدام کنند.

مدیر شیلات و آبزیان استان کرمان ازجمله شاخص‌های دیگر استان کرمان را وجود آب‌های لب‌شور دانست و افزود: با توجه به مشکلاتی که در بحث تولید ماهی تیلاپیا وجود دارد در حال رایزنی برای اخذ مجوز از مراکز قانونی هستیم تا در صورت تحقق روی این منابع برنامه‌ریزی کنیم.

وی تولیدات سال ۹۴ را حدود هزار و ۵۷۰ تن دانست و افزود: از این مقدار ۶۷۰ تن ماهی سرد آبی، ۵۵۰ تن ماهی گرم آبی، ۳۳۵ تن در منابع آبی، پنج‌تن ماهی خاویاری و ۱۰ تن آرتمیا استحصال‌شده است.

خرده مالکی منابع آبی چالش حوزه شیلات کرمان

قاسمی خرده مالکی منابع آبی را ازجمله مشکلات موجود در حوزه شیلات استان کرمان دانست و گفت: لازم است کشاورزان باخرد جمعی با تشکیل تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها زمینه استفاده از این منابع آبی را در جهت آبزی‌پروری فراهم کنند.

وی با اشاره به خشکسالی های پی‌درپی در استان کرمان گفت: با توجه به وجود مشکلات مباحث توسعه‌ای شیلات را پیش می‌گیریم و ان‌شاءالله با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در آخر سال جاری تولید آبزیان با هدف‌گذاری‌های صورت گرفته به مرز حدود دو هزار تن خواهد رسید

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید