رونق صنعت میگو با لغو تحریم ها /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

رونق صنعت میگو با لغو تحریم ها /گ

پنج‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

رونق صنعت میگو با لغو تحریم ها
دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد به سال های طلایی پرورش میگو در ایران معروف است که پس از ان به واسطه تحریم ها این صنعت رو به افول نهاد و حال با اغو تحریم ها شاهد صادرات ۹۵ درصدی میگوی کشور هستیم.

ایران با اقلیم های متنوع که پتانسیل های مناسبی در زمینه های مختلف کشاورزی از جمله آبزی پروری دارد و با 1800 کیلومتر نوار ساحلی در جنوب کشور و همچنین وجود زمین های لم یزرع در سواحل خلیج فارس و دریای عمان از پتانسیل بالایی در زمینه آبزی پروری ساحلی برخوردار است.

اوایل دهه هفتاد، شیلات ایران به عنوان متولی اصلی توسعه آبزی پروری در کشور جهت استفاده از پتانسیل یاد شده اقدامات جدی را برای توسعه صنعت پرورش میگو در جنوب کشور سرلوحه برنامه های خود قرار داد. تلاش های اولیه برای واردات لارو و مولد میگوی مونودون از مالزی با مشکلاتی مواجه شد و خوشبختانه در همین زمان کارشناسان جوان آن دوره شیلات ایران که انگیزه فراوانی جهت دستیابی به بیوتکنولوژی تکثیر و پرورش میگو داشتند، موفق به تکثیر میگوی سفید هندی در بندر کلاهی شدند. این موفقیت سرآغازی شد برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری در زمینه تولید میگوی سفید هندی در ایران.

بنابراین گزارش، دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد به سال های طلایی پرورش میگو در ایران معروف است. در این سالها به علت سودآوری مناسب، اقشار مختلف مردم تمایل بسیار زیادی به سرمایه گذاری در صنعت پرورش میگوی ایران داشتند و ارائه تسهیلات بانکی و حمایت های مناسب از طرف شیلات ایران زمینه مناسبی برای رشد صنعت پرورش میگو در ایران فراهم کرد. در این سالها سود حاصله از صنعت پرورش میگو و همچنین مزیت های دیگر این صنعت از جمله اشتغالزایی برای ساکنان مناطق ساحلی جنوب و مسائل اجتماعی چنان امیدوار کننده بود که سازمان شیلات ایران سایت های مختلفی در استانهای ساحلی جنوب شناسایی و راه اندازی کرد و حتی از شمال کشور نیز غافل نشد و سایت گمیشان نیز به متقاضیان واگذار شد اما پس از این سالها ستاره پرفروغ میگوی پرورشی ایران رو به افول نهاد و مشکلات متعددی گریبانگیر آن شد.

بنابراین گزارش، به گفته ارسلان قاسمی، مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در مصاحبه با رادیو اقتصاد در برخی سالها حدود 13 هزار تن به ارزش 60 میلیون دلار هم صادرات داشتیم که در سال گذشته به دلیل شیوع بیماری لکه سفید میزان تولید تا 60 درصد هم کاهش یافت و به حدود ده هزار تن رسید.

این گزارش می افزاید: یکی دیگر از مشکلات این صنعت تحریم ها بود که به دلیل تحریم ها بازار اروپا را از دست دادیم و از طریق واسطه ها مانند دوبی؛ میگو را صادر می کردیم اما در دوره جدید و با گشایشی که در سطح بین الملل ایجاد شده است تلاش می کنیم به طور مستقیم صادرات خود را افزایش دهیم. وحید معدنی، مدیرکل میگو سازمان شیلات ایران در این زمینه به ایرنا گفته است: "مصرف میگو نسبت به سالهای گذشته رشد داشته است. هم اکنون فرهنگ سازی و رشد مصرف میگو در داخل کشور در برنامه های سازمان شیلات ایران قرار دارد. سال گذشته 18 هزارتن میگو در کشور تولید شد که سالیانه حدود 95 درصد آن به کشورهای عربی و اروپایی صادر و مابقی به مصرف داخلی می رسد. در حال حاضر 38 درصد میگوی تولیدی ایران به امارات، 36 درصد به کشورهای آسیای جنوب شرقی و حدود 20 درصد به اروپا صادر می شود که بخش عمده حمل و نقل آن به شکل دریایی انجام می شود. استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و گلستان مناطق عمده تولید میگو در کشور هستند و درحال حاضر میگوی صادراتی ایران در داخل فرآوری و بسته بندی می شود و در برخی موارد بسته بندی، برچسب و کارتن محصولات صادراتی تحت نظارت برخی شرکت های متقاضی در داخل کشورمان صورت می گیرد. هم اکنون تولید میگو در کشور با سرمایه گذاری داخلی انجام می شود و در این زمینه سرمایه گذاری خارجی نداشته ایم."

یادآور می شود: در حال حاضر تا 80 درصد صنعت پرورش میگو بومی سازی شده است. صنعت پرورش میگو، اشتغال زا است و در چهار استان جنوبی و همچنین استان شمالی گلستان توسعه یافته است. هم اکنون بیش از 27 کارخانه تولید غذای دام، طیور و آبزیان در کشور فعال است که تولیدات آنان با وارداتی قابل رقابت است

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید