سیر صعودی صادرات میگو /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

سیر صعودی صادرات میگو /گ

دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۳ بازدید

سیر صعودی صادرات میگو
در حال حاضر تا ۸۰ درصد صنعت پرورش میگو بومی سازی شده است. صنعت پرورش میگو، اشتغال زا است و در چهار استان جنوبی و همچنین استان شمالی گلستان توسعه یافته است و لغو تحریم ها باعث رونق صادرات این محصول شده است

اوایل دهه هفتاد، شیلات ایران به عنوان متولی اصلی توسعه آبزی پروری در کشور جهت استفاده از پتانسیل یاد شده اقدامات جدی را برای توسعه صنعت پرورش میگو در جنوب کشور سرلوحه برنامه های خود قرار داد. تلاش های اولیه برای واردات لارو و مولد میگوی مونودون از مالزی با مشکلاتی مواجه شد و خوشبختانه در همین زمان کارشناسان جوان آن دوره شیلات ایران که انگیزه فراوانی جهت دستیابی به بیوتکنولوژی تکثیر و پرورش میگو داشتند، موفق به تکثیر میگوی سفید هندی در بندر کلاهی شدند. این موفقیت سرآغازی شد برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری در زمینه تولید میگوی سفید هندی در ایران.

در حال حاضر تا 80 درصد صنعت پرورش میگو بومی سازی شده است. صنعت پرورش میگو، اشتغال زا است و در چهار استان جنوبی و همچنین استان شمالی گلستان توسعه یافته است. هم اکنون بیش از 27 کارخانه تولید غذای دام، طیور و آبزیان در کشور فعال است که تولیدات آنان با وارداتی قابل رقابت است. لغو تحریم ها باعث رشد و رونق صادرات این آبزیان شده است.

این گزارش می افزاید: حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات در این زمینه به فارس گفته است: "سال گذشته بیش از 18 هزار تن میگوی پرورشی و 8 هزار تن میگوی دریایی در کشور تولید شد. با توجه به فضای صادرات و اقدامات صادراتی رکود خیلی خوبی سال گذشته در صادرات این محصول به دست آمد، برای اولین بار 13 هزار تن میگوی پرورشی صادر شد. مراکز تکثیر به تازگی شروع به تکثیر لارو کرده‌اند، فعلا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از میزان تولید میگوی پرورشی در سال جاری داشت. 98 درصد میگوی دریایی در داخل مصرف می‌شود، ارزش صادراتی میگوی صادراتی در سال 94، 56 میلیون دلار برآورد شده است."

یادآور می شود: چندی پیش وحید معدنی، مدیرکل میگو سازمان شیلات ایران در این زمینه به ایرنا گفته است: "مصرف میگو نسبت به سالهای گذشته رشد داشته است. هم اکنون فرهنگ سازی و رشد مصرف میگو در داخل کشور در برنامه های سازمان شیلات ایران قرار دارد. سال گذشته 18 هزارتن میگو در کشور تولید شد که سالیانه حدود 95 درصد آن به کشورهای عربی و اروپایی صادر و مابقی به مصرف داخلی می رسد. در حال حاضر 38 درصد میگوی تولیدی ایران به امارات، 36 درصد به کشورهای آسیای جنوب شرقی و حدود 20 درصد به اروپا صادر می شود که بخش عمده حمل و نقل آن به شکل دریایی انجام می شود. استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و گلستان مناطق عمده تولید میگو در کشور هستند و درحال حاضر میگوی صادراتی ایران در داخل فرآوری و بسته بندی می شود و در برخی موارد بسته بندی، برچسب و کارتن محصولات صادراتی تحت نظارت برخی شرکت های متقاضی در داخل کشورمان صورت می گیرد. هم اکنون تولید میگو در کشور با سرمایه گذاری داخلی انجام می شود و در این زمینه سرمایه گذاری خارجی نداشته ایم."

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید