«دریا» محوری با تعریف تازه برای توسعه گیلان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

«دریا» محوری با تعریف تازه برای توسعه گیلان /گ

شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۴ بازدید

«دریا» محوری با تعریف تازه برای توسعه گیلان

«دریا» در عرصه‌های شیلات، گردشگردی، بندر، کشتیرانی و واردات و صادرات به عنوان محوری با تعریف تازه در آمایش سرزمینی توسعه گیلان ارائه شده است

سال‌های گذشته برای توسعه گیلان مبنای کشاورزی، گردشگری و صنعت در نظر گرفته شده بود و پس از آن در آمایش سرزمینی جدید «دریا» به عنوان محوری جدید مطرح شده و در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ می‌شود.

گیلان با داشتن حدود 300 کیلومتر ساحل شنی و زیبا این امکان را فراهم کرده تا بتوان از این نعمت خدادادی برای ایجاد اشتغال پایدار و پیشرفت بهره لازم را برد.


*«دریا» محور توسعه تصمیم‌گیران گیلان

استاندار گیلان با اشاره به اینکه «دریا» به عنوان یکی از سیاست‌های تصمیم‌گیران در استان محسوب می‌شود، اظهار کرد: کشاورزی، صنعت، بازرگانی و دریا از سیاست‌های طرح آمایش سرزمینی در گیلان است و امسال تکیه ویژه‌ای به سیاست دریامحور داریم.

محمدعلی نجفی بر استفاده بهینه از فرصت دریا تأکید کرد و افزود: طرح پرورش ماهی در قفس در دریا از برنامه‌هایی است که توسط شیلات گیلان پیگیری می‌شود و از ابتدای سال جاری تاکنون 500 تن پرورش ماهی انجام شده و تا دو ماه آینده سه هزار تن دیگر برای اجرا در دریا آماده می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید 10 هزار تن ماهی در قفس در دریا از مصوبات سفر رئیس جمهور به گیلان در فروردین‌ماه سال گذشته است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای عملیاتی کردن مصوبه مذکور انجام شده و این اتفاق باید در گیلان بیفتد.

استاندار گیلان توسعه بندرها را از برنامه‌ها در راستای اجرای طرح‌های دریامحور در استان خواند و اضافه کرد: شاهد توسعه بندر و واگذاری زمین برای احداث انبارها به بخش خصوصی در بندر انزلی هستیم.

نجفی بر تسریع در اجرای قراردادها توسط بخش خصوصی به منظور افزایش ظرفیت انبارها و سیلوها در بندر انزلی تاکید کرد و گفت: جذب سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح‌های جدید در بندر انزلی حائز اهمیت است.

وی با اشاره به تراز مثبت مبادلات بازرگانی ایران در سال 94 خاطرنشان کرد: سال گذشته تراز واردات و صادرات کشور با یک میلیارد دلار صادرات بیشتر مثبت شد و در سه ماه نخست امسال این روند تداوم داشته است.

استاندار گیلان سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بنادر و دریانوردی را نیازمند جلب نگاه سرمایه‌گذاران خواند و یادآور شد: اتمام پروژه راه‌آهن قزوین ـ رشت و اجرای پروژه‌های راه‌آهن رشت ـ انزلی و رشت ـ آستارا، ترانزیت و حمل و نقل کالا در گیلان را شکوفا می‌کند

*ایجاد مجتمع گردشگری دریایی در بندر انزلی

مدیرعامل بنادر و دریانوردی گیلان نیز به طرح توسعه جدید بندر انزلی اشاره کرد و گفت: سه پست اسکله کانتینری و کالای عمومی جدید در بندر انزلی در حال ساخت است.

حسین چراغی از احداث دو پست اسکله نفتی جدید در بندر انزلی خبر داد و افزود: در طرح توسعه جدید برای اینکه بتوانیم تنوع تخلیه و بارگیری کالا را افزایش داده و کاهش خطرپذیری داشته باشیم، اسکله‌های غلات و کانتینری را به مجموعه بندر اضافه کردیم.

وی با بیان اینکه مخازن غلات و روغن خوراکی با توجه به استعداد کشورهای حاشیه خزر در بندر انزلی ایجاد شده است، تصریح کرد: محل تعمیرات و ساخت کشتی در بندر مذکور در نظر گرفته شده و به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرعامل بنادر و دریانوردی گیلان به اسکله نفتی و هدایت سوخت به وسیله لوله به بیرون از بندر انزلی اشاره کرد و یادآور شد: به روش مذکور کشتی‌ها بیشترین سرعت تخلیه را انجام می‌دهند.

چراغی با اشاره به اینکه ترمینال کانتینری با توجه به توسعه صادرات در بندر انزلی پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: ساخت انبارها به روش بی.او.تی به بخش خصوصی به صورت 10 ساله واگذار می‌شود و این امر ظرفیت تخلیه، بارگیری و تنوع کالا در بندر را افزایش می‌دهد.

وی از استحصال 70 درصدی زمین‌های بندر انزلی از دریا در مساحت 57 هکتاری این بندر خبر داد و اضافه کرد: زمین‌های مذکور به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرعامل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه طرح‌های توسعه بندر انزلی تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: تعدادی از طرح‌ها آماده بهره‌برداری شده و تعدادی در مرحله انعقاد قرارداد در بخش انبارها و سیلوها است.

چراغی به ظرفیت ایجاد شده برای جذب سرمایه‌گذاران در بندر انزلی اشاره کرد و افزود: گردشگری دریایی «مارینا» در بندر انزلی برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به حوضچه هشت هکتاری غربی بندر انزلی تصریح کرد: حوضچه شامل پسکرانه پشت موج‌شکن غربی است و گردشگری دریایی در آن متمرکز می‌شود.

مدیرعامل بنادر و دریانوردی گیلان گردشگری دریایی در بندر انزلی را به طور متمرکز خواند و افزود: بسته کامل مجتمع گردشگری دریایی تهیه شده است.

چراغی به احداث هتل در زمینه گردشگری دریایی در رأس موج‌شکن بندر انزلی اشاره کرد و گفت: برج موزه دریایی، هتل و رستوران از طرح‌های اجرایی برای ایجاد مجتمع گردشگری دریایی در بندر انزلی است.

وی با بیان اینکه شناورها در حوضچه غربی بندر انزلی مستقر می‌شوند، خاطرنشان کرد: مجموعه تفریحی، شهربازی، پارک آبی و ترمینال مسافری در مجتمع گردشگری بندر انزلی پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل بنادر و دریانوردی گیلان احداث پیاده‌راه با مبلمان شهری را از برنامه‌‌ریزی‌ها برای مجتمع گردشگری دریایی بندر انزلی عنوان کرد و یادآور شد: طرح‌های مذکور به صورت بلندمدت به بخش خصوصی واگذار می‌شود

*اتمام مطالعات گردشگری در ساحل جنوبی خزر

چراغی با اشاره به اینکه مجموعه‌های تفریحی و پارکینگ، سوله تعمیر و محل سوخت‌رسانی شناورهای تفریحی و گردشگری در بندر انزلی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: گردشگری در ساحل جنوبی دریای خزر را پیگیری می‌کنیم و مطالعات آن به اتمام رسیده است.

وی گردشگری ساحلی دریای خزر را در مرحله اکران عمومی ذکر کرد و ادامه داد: مجتمع گردشگری دریایی بندر انزلی محلی استثنایی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و بخش خصوصی می‌تواند در آن مشارکت داشته باشد تا بتواند از طرح‌ها حمایت کرده و آنها را عملیاتی کند.

مدیرعامل بنادر و دریانوردی گیلان از افزایش آبخور کشتی‌ها از پنج متر به 12 متر با احداث اسکله‌های جدید بندر انزلی خبر داد و اضافه کرد: افزایش آبخور کشتی‌ها به منظور افزایش تخلیه و بارگیری کالا با احداث پست‌های اسکله جدید در بندر انزلی عملیاتی شده است

*پهلوگیری کشتی 140 متری در بندر آستارا

چراغی با بیان اینکه طرح توسعه بندر آستارا از برنامه‌های اداره‌کل بنادر و دریانوردی گیلان است، تصریح کرد: هفته گذشته کشتی تجاری به طول 140 متر و آبخور پنج متر به عنوان بزرگ‌ترین کشتی در بندر آستارا پهلو گرفت و 4 هزار و 500 تن بار را تخلیه کرده است.

وی به طرح توسعه بندر آستارا در منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: پست اسکله دوم آستارا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به افزایش یک‌ میلیون تنی ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر آستارا خاطرنشان کرد: به‌ تدریج دو پست اسکله جدید را می‌توانیم توسعه دهیم و در مجموع ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر آستارا به سالانه دو میلیون تن افزایش پیدا می‌کند

*احداث بندر چمخاله با 42 هکتار مساحت

چراغی اجرای طرح بندر گردشگری و تخلیه کالای چمخاله را از برنامه‌های بنادر و دریانوردی گیلان عنوان کرد و یادآور شد: 17 هکتار زمین برای پشتیبانی بندر مذکور در نظر گرفته شده است.

وی مساحت بندر چمخاله را 42 هکتار دانست و اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد بندر گردشگری و تخلیه و بارگیری در بندر مذکور انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان به موقعیت بنادر انزلی و آستارا نسبت به کشورهای حاشیه دریای خزر به لحاظ ابعاد فاصله دریایی اشاره کرد و افزود: طول مسیر تا بنادر مختلف یکی از شاخص‌های کلیدی در حمل و نقل دریایی محسوب می‌شود و برای مبادلات بازرگانی تعیین‌ کننده است.

چراغی با بیان اینکه عملکرد بنادر و دریانوردی گیلان در 12 ماه سال 94 نشان‌دهنده افزایش 52 درصدی مبادلات بازرگانی به لحاظ وزنی با کشور روسیه است، تصریح کرد: سال گذشته مبادلات بازرگانی ما با بنادر قزاقستان 40 درصد، آذربایجان پنج درصد، ترکمنستان سه درصد و بنادر داخلی یک درصد بود.

وی بیشترین مبادلات بازرگانی با بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر را با کشور روسیه خواند و اضافه کرد: بنادر کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان در رتبه‌های بعدی به لحاظ پهلوگیری کشتی‌ها هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان به طرح‌های توسعه قدیم و جدید در بندر انزلی اشاره کرد و گفت: احداث اسکله‌های سوخت، مجتمع کشتی‌سازی، غلات، کانتینری، کالای عمومی و مسافری عملیاتی شده است.

چراغی با اشاره به تاثیر طرح توسعه گردشگری دریایی به لحاظ اشتغال پایدار در گیلان خاطرنشان کرد: مجتمع مذکور در جذب گردشگر دریایی موثر است.

وی به تأکید وزارت راه و شهرسازی در ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ساماندهی گردشگری دریایی در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: منطقه بندر انزلی برای هدایت گردشگری دریایی پیش‌بینی شده است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید