بندر بودن هندیجان را به رسمت بشناسید /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

بندر بودن هندیجان را به رسمت بشناسید /گ

سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۰ بازدید

بندر بودن هندیجان را به رسمت بشناسید

سالهاست که مردم لقب "بندر" را به هندیجان داده‌اند در حالی که دولت کمترین خواسته مردم این شهرستان را تاکنون به رسمیت نشناخته است. کار آبا و اجدادی مردم هندیجان صیادی است ولی امروزه شیلات معتقد است که ذخایر دریایی رو به کاهش است و مجوز صیادی نمی‌دهد

اساتید، نخبگان، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و اصحاب رسانه در جلسه کارگروه اشتغال و توسعه هندیجان که از سوی رئیس دفتر نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی در حسینیه حضرت رقیه (س) بندرهندیجان برگزارشده بود اعلام کردند: برای حل ریشه‌ای مشکلات گمرک، دریانوردی، صیادی و تجارت شهرستان هندیجان که با داشتن بیش از 95 کیلومتر مرز آبی و دارای یک رودخانه بزرگ است باید توسط هیئت دولت به ‌عنوان "بندر هندیجان" به رسمیت شناخته شود تا برخی موانع برداشته و برخی ردیف‌های بودجه‌ای به این شهرستان محروم تعلق گیرد.

بندری که بندر نیست!

یکی از اساتید دانشگاه با بیان اینکه هندیجان قدمتی 3000 ساله در تجارت و رونق اقتصادی دارد می‌گویند: هندیجان شهرستانی با مرز دریایی وسیع و دارای 2 بندر مهم به نام‌های بحرکان و سجافی است و با وجود داشتن گمرک متأسفانه هنوز رسماً توسط هیئت دولت به‌ عنوان بندر شناخته‌نشده است.

وی می‌افزاید: ما از دولت یازدهم و شخص رئیس‌جمهور تقاضا داریم هندیجان را به‌عنوان بندر در جلسه هیئت‌وزیران به تصویب برساند و به همه نهادها و وزارتخانه‌ها ابلاغ کنند.

هندیجان فاقد بخش‌ خصوصی قوی/ مسئولان به هندیجان توجه بیشتری کنند

فتح‌الله الهیاری یکی از فعالان اجتماعی و رئیس دفتر نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: هر شهرستانی یک بافت و سیستم بخصوصی دارد و کارگروه شهرستانی علی گلمرادی نماینده مردم هندیجلن، ماهشهر و امیدیه در مجلس شورای اسلامی باید در هر شهرستان به صورت جداگانه سازمان‌دهی شوند تا مطابق معیارهای آن شهرستان باشد.

وی با اشاره به اینکه منطقه هندیجان از نظر امکانات و توسعه شهری منطقه‌ای عقب‌افتاده است، بیان می‌کند: از همه مردم از جمله اقشار تحصیل‌کرده، اساتید، نخبگان و اهالی رسانه برای راه‌گشایی کارهای مردم با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی دعوت می‌کنم.

رئیس دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هندیجان ضمن بیان اینکه هندیجان یکی از محروم‌ترین و فقیرترین شهرستان‌ها لست لذا از مسئولان انتظار داریم به هندیجان توجه بیشتری کنند، عنوان می‌کند: متأسفانه در شهرستان هندیجان بخش‌های خصوصی قدرتمند برای حمایت از مستضعفین و اقشار فقیر از جمله صیادان وجود ندارد و امیدواریم بتوانیم در این زمینه به موفقیت‌هایی دست یابیم.

وی تأکید می‌کند: نماینده مردم هندیجامن در مجلس شورای اسلام به تازگی جلسه‌ای در فرمانداری هندیجان به منظور حل مشکلات قشر محروم صیادی و رونق تردد آن‌ها برگزار کرده است که تاکنون به نتایج خوبی رسیده‌ایم امیدواریم با پیگیری‌های مسئولان مربوطه این مشکل حل شود.

مردم هندیجان محرومان اصلی در استفاده از منابع خدادادی نفت و گاز شهرستان

باید عواید منابع نفت و گازی که در شهرستان هندیجان وجود دارد برای توسعه و پیشرفت خود هندیجان استفاده شود درحالی که این منابع از این شهرستان خارج و عواید آن برای شهرهای اطراف مورداستفاده قرار می‌گیرد به طوری که وجود چنین منابعی نتیجه‌ای برای منطقه محروم هندیجان ندارد.

اساتید و نخبگان هندیجان معتقدند که می‌توانیم با عواید حاصل از منابع نفت هندیجان صنایع کوچک ایجاد کرده تا جوانان این شهرستان و منطقه را از بیکاری نجات دهیم.

همچنین آنها درباره معضل فاضلاب شهرستان که از مشکلات دیگر هندیجان به شمار می‌رود، می‌گویند: چرا از نظرات کارشناسانه اساتید برای حل مشکل فاضلاب هندیجان استفاده نمی‌شود؟!

سالهاست که مردم لقب "بندر" را به هندیجان داده‌اند در حالی که دولت کمترین خواسته مردم این شهرستان را تاکنون به رسمیت نشناخته است. کار آبا و اجدادی مردم هندیجان صیادی است ولی امروزه شیلات معتقد است که ذخایر دریایی رو به کاهش است به همین دلیل به مردم هندیجان اجازه صید را نمی‌دهد اما در این بین هیچکسی به فکر معیشت و امرار معاش صیادان نیست. اصل داشتن مجوز صید بر هیچکس پوشیده نیست ولی تکلیف مردانی که جز با این شغل توانایی تأمین معاش خانواده‌اشان را ندارند، چیست؟!

اگر هندیجان رسمأ "بندر" شناخته شود تجارت رنگ و بویی تازه در این شهرستان می‌گیرد و جان تازه‌ای به مردم هندیجان می‌بخشد و با اولویت قرار دادن توسعه بنادر از جمله بندرسجافی می‌توان سبب اشتغال‌زایی برای جوانان شد. امروز مردم هندیجان در انتظار مهر تأییدی برای به رسمیت شناختن این شهرستان به عنوان بندر هستند تا با موقعیت کاری بیشتر انگیزه بیشتری برای زندگی داشته باشند.

منبع : تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید