پس از ۸ سال تعطیلی؛ راه اندازی مرکز تکثیر میگوی شهر سوزا /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پس از ۸ سال تعطیلی؛ راه اندازی مرکز تکثیر میگوی شهر سوزا /گ

سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۳ بازدید

پس از ۸ سال تعطیلی؛ راه اندازی مرکز تکثیر میگوی شهر سوزا
صنعت پرورش میگو سالهای پرنوسانی را طی کرده است و در راستای توسعه این صنعت مرکز تکثیر میگوی شهر سوزا پس از هشت سال تعطیلی با برنامه تکثیر یکصد میلیون لارو میگو توسط بخش خصوصی و با حمایت این سازمان راه اندازی شد.

ایران سرزمینی با اقلیم های متنوع است که پتانسیل های مناسبی در زمینه های مختلف کشاورزی از جمله آبزی پروری دارد. ایران با داشتن ۱۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در جنوب کشور و همچنین وجود زمین های لم یزرع در سواحل خلیج فارس و دریای عمان از پتانسیل بالایی در زمینه آبزی پروری ساحلی برخوردار است.

اوایل ده هفتاد، شیلات ایران به عنوان متولی اصلی توسعه آبزی پروری در کشور جهت استفاده از پتانسیل یاد شده اقدامات جدی را برای توسعه صنعت پرورش میگو در جنوب کشور سرلوحه برنامه های خود قرار داد. تلاش های اولیه برای واردات لارو و مولد میگوی مونودون از مالزی با مشکلاتی مواجه شد و خوشبختانه در همین زمان کارشناسان جوان آن دوره شیلات ایران که انگیزه فراوانی جهت دستیابی به بیوتکنولوژی تکثیر و پرورش میگو داشتند، موفق به تکثیر میگوی سفید هندی در بندر کلاهی شدند (گفتگوی شخصی با مهندس مکرمی). این موفقیت سرآغازی شد برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری در زمینه تولید میگوی سفید هندی در ایران.

این گزارش می افزاید: دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد به سال های طلایی پرورش میگو در ایران معروف است. در این سالها به علت سودآوری مناسب، اقشار مختلف مردم تمایل بسیار زیادی به سرمایه گذاری در صنعت پرورش میگوی ایران داشتند و ارائه تسهیلات بانکی و حمایت های مناسب از طرف شیلات ایران زمینه مناسبی برای رشد صنعت پرورش میگو در ایران فراهم کرد. در این سالها سود حاصله از صنعت پرورش میگو و همچنین مزیت های دیگر این صنعت از جمله اشتغالزایی برای ساکنان مناطق ساحلی جنوب و مسائل اجتماعی چنان امیدوار کننده بود که سازمان شیلات ایران سایت های مختلفی در استانهای ساحلی جنوب شناسایی و راه اندازی کرد و حتی از شمال کشور نیز غافل نشد و سایت گمیشان نیز به متقاضیان واگذار شد.

بنابراین گزارش، صنعت پرورش میگو سالهای پر نوسانی را بعد از آن دهه داشت و در سالهایی رو به افول نهاد اما در سالهای اخیر توجه ویژه ای به این صنعت شده است و در حال حاضر مرکز تکثیر بچه میگو در قشم راه اندازی شده است. ایرنا در این رابطه به نقل از حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نوشته است: "در چارچوب سیاست های دولت یازدهم مبنی بر حمایت از صنایع، مرکز تکثیر میگوی شهر سوزا پس از هشت سال تعطیلی با برنامه تکثیر یکصد میلیون لارو میگو توسط بخش خصوصی و با حمایت این سازمان راه اندازی شد. تحقق این مهم دستاوردی مهم در جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی، جذب سرمایه گذاران در مناطق آزاد، تامین زنجیره غذایی و توسعه فناوری های پیشرفته به شمار می رود."

یادآور می شود: بر اساس برنامه ششم توسعه، تولید 200 هزار تن ماهی در قفس باید محقق شود و در این حوزه سهم هرمزگان تولید 120هزار تن و هدف گذاری قشم 84 هزار تن است که تاکنون زمینه تولید 60 هزار تن آن فراهم شده است. جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت در 20 کیلومتری جنوب بندرعباس مرکز هرمزگان واقع شده است و به دلیل مزیت ها متنوع در حوزه شیلات، یکی از قطب های این حوزه ارزیابی می شود

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید