حرکت به سمت دهه های طلایی پرورش میگو /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

حرکت به سمت دهه های طلایی پرورش میگو /گ

یک‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

حرکت به سمت دهه های طلایی پرورش میگو
دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد به سال های طلایی پرورش میگو در ایران معروف است که پس از آن سالها رو به افول نهاد اما مدتی است که مورد توجه جدی قرار گرفته است و به تازگی نیز ۴۰۰ مزرعه پرورش میگو درکشور فعال شده است.
دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد به سال های طلایی پرورش میگو در ایران معروف است که پس از آن سالها رو به افول نهاد اما مدتی است که مورد توجه جدی قرار گرفته است و به تازگی نیز ۴۰۰ مزرعه پرورش میگو درکشور فعال شده است. دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد به سال های طلایی پرورش میگو در ایران معروف است. در این سالها به علت سودآوری مناسب، اقشار مختلف مردم تمایل بسیار زیادی به سرمایه گذاری در صنعت پرورش میگوی ایران داشتند و ارائه تسهیلات بانکی و حمایت های مناسب از طرف شیلات ایران زمینه مناسبی برای رشد صنعت پرورش میگو در ایران فراهم کرد. در این سالها سود حاصله از صنعت پرورش میگو و همچنین مزیت های دیگر این صنعت از جمله اشتغالزایی برای ساکنان مناطق ساحلی جنوب و مسائل اجتماعی چنان امیدوار کننده بود که سازمان شیلات ایران سایت های مختلفی در استانهای ساحلی جنوب شناسایی و راه اندازی کرد و حتی از شمال کشور نیز غافل نشد و سایت گمیشان نیز به متقاضیان واگذار شد.

پس از مدتی آنچنان که باید به این صنعت توجه نشد و میزان کارایی و سود آن رو به افول نهاد اما مدتی است که توجه ویژه ای به این صنعت شده است و تلاش شده است تا به سالهای طلایی این صنعت بازگردیم و تازگی نیز 400 مزرعه پرورش میگو درکشور فعال شده است.

این گزارش می افزاید: ایرنا در این رابطه به نقل از مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی و معاون وزیر جهاد کشاورزی نوشته است: "400 مزرعه پرورش میگو با مساحت پنج هزار و 300 هکتار درکشور فعال است. در این استخرها یک میلیارد و 350 میلیون بچه میگو ذخیره سازی و در حال پرورش است. پنج هزار مورد نمونه برداری از استخرهای پرورش میگو، مراکز تکثیر و غذای میگو انجام شده و 9 هزار آزمایش مولکولی روی آنها صورت گرفته است. دراین ارتباط سه هزار و 200 مورد از نمونه گیری ها و پنج هزار آزمایش مولکولی روی آنها دراستان بوشهر صورت گرفته است.

720 میلیون از مجموعه بچه میگو های پرورشی ذخیره سازی شده دراستخرهای پرورشی کشور مربوط به استان بوشهر است. در سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گلستان خطری متوجه مزارع پرورش میگو نیست و تنها شمار اندکی از مزارع پرورش میگو در استان بوشهر به بیماری لکه سفید مبتلا شده است. استان بوشهر 60 درصد میگوی پرورشی کشور را تولید می کند."

یادآور می شود: در حال حاضر تا 80 درصد صنعت پرورش میگو بومی سازی شده است. صنعت پرورش میگو، اشتغال زا است و در چهار استان جنوبی و همچنین استان شمالی گلستان توسعه یافته است. هم اکنون بیش از 27 کارخانه تولید غذای دام، طیور و آبزیان در کشور فعال است که تولیدات آنان با وارداتی قابل رقابت است.

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید