چین در صف متقاضیان محصولات شیلات ایران /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

چین در صف متقاضیان محصولات شیلات ایران /گ

پنج‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

چین در صف متقاضیان محصولات شیلات ایران
جایگاه ایران در صنعت آبزی پروری باعث شده برخی از کشورها به دنبال واردات محصولات شیلاتی ایران باشند در لیست این کشورها اسامی روسیه، نروژ، کره جنوبی و فرانسه به چشم می خورد و حال چین نیز در صف متقاضیان محصولات شیلات ایران قرارگرفته است

آبزی پروری از شاخه‌های صنعت است و هدف از آن پرورش دادن آبزیان نظیر ماهیان، میگوها، گیاهان آبزی و جلبکها جهت مصارف خوراکی و صنعتی است. این صنعت می‌تواند سود خوبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند اما توسعه این بخش و درآمدزایی ارزی آن نیازمند برنامه‌ریزی‌ مدون و مدیریت صحیح بر عملیاتی شدن طرح ها است. کشورمان دارای منابع بکری برای پرورش آبزیان است و در حوزه صادرات این محصولات نیز حرفهایی در عرصه جهانی دارد.

جایگاه ایران در این صنعت باعث شده برخی از کشورها به دنبال واردات محصولات شیلاتی ایران باشند در لیست این کشورها اسامی روسیه، نروژ، کره جنوبی و فرانسه به چشم می خورد و حال چین نیز در صف متقاضیان محصولات شیلات ایران قرار گرفته است. ایرنا در این زمینه به نقل از حسن صالحی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور نوشته است: "قرار است این کشور سه میلیارد دلار در حوزه شیلات ایران با اولویت قشم و بندرعباس سرمایه گذاری کند. چین تولید 30 تا 40 میلیون تن محصولات شیلاتی در پنج اقیانوس جهان را مدیریت می کند و می تواند ظرفیتی عظیم برای توسعه زیرساخت های صنعت شیلات ایران به ویژه در جنوب کشورمان به شمار آید."

این گزارش می افزاید: تولید آبزیان پرورشی از 125 هزار تن در سال 1383 به 415 هزارتن در سال 1394 رسید که به معنی بیش از سه برابر شدن میزان تولید است و با افزودن آبزیان صید شده در آب های تحت حاکمیت و آب های فراسرزمینی و بین المللی، مجموع تولید آبزیان کشور در سال 1394 به بیش از یک میلیون تن می رسد. میزان مصرف سرانه آبزیان کشور در سال 1394 بیش از 10 کیلوگرم برآورد شده است.

یادآور می شود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و معرفی ظرفیت های حوزه شیلات قشم به سرمایه گذاران هفت کشور فرانسه، روسیه، نروژ، ایسلند، چین، تایلند و کره جنوبی، این جزیره به کانون توجه قطب های مهم صنعت شیلات جهان تبدیل شده است. جزیره قشم نخستین اولویت سازمان شیلات کشور برای جذب سرمایه گذاران خارجی است. دولت تدبیر و امید فضای مناسبی برای جذب سرمایه گذاران خارجی فراهم کرده است و در این چارچوب وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات نگاه ویژه ای به سرمایه گذاری در مناطق آزاد به ویژه قشم در جهت افزایش تولیدات صادرات محور در حوزه تولید و پرورش ماهی در قفس، میگو و بسته بندی دارد

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید