جوابیه شیلات مازندران به خبر درج شده در « شمال نیوز » (بقا به شرط جفا) /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

جوابیه شیلات مازندران به خبر درج شده در « شمال نیوز » (بقا به شرط جفا) /گ

چهار‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۴ بازدید

جوابیه شیلات مازندران به خبر درج شده در « شمال نیوز » (بقا به شرط جفا)

روابط عمومی اداره کل شیلات مازندران با ارسال جوابیه ای به خبر مندرج در شمال نیوز با عنوان « آمار سازی های دروغین اداره کل شیلات برای استاندار مازندران !+ سند » واکنش نشان داد

بخش اول:

با عنایت به قسمت اول مطلب مندرج درگزارش تحت عنوان " پیش بینی 3500 تنی برداشت ماهی " توضیحات زیر جهت تنویر افکارعمومی ضروری بنظر می رسد . همانگونه که مستحضرید منابع تولید درحوزه آبزیان ازجمله آب های شیرین و زمین و ... با محدودیت های جدی روبرو می باشدکه استفاده از آب های شورو لب شورجهت تأمین بخشی از پروتئین (آبزیان) ، ضروری به نظر می رسد که یکی از راههای مهم دستیابی به اهداف تولید براساس مطالعات شرکت مشاورو تجربه کشورهای مختلف پرورش ماهی درقفس و گونه های متناسب و سازگاربا اکوسیستم دریای خزربوده و دراین راستا و درقالب تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، پیش بینی تولید 8000 تنی درسالجاری برای استانهای شمالی هدف گذاری شده است . ( مازندران 3500 تن ، گیلان 3500 تن ، گلستان 1000 تن ) مازندران بعنوان استان پیشرو با همت تلاشگران این عرصه درحوزه ستادی و سرمایه گذاران و با حمایت و پشتیبانی مدیران کشوری و استانی بویژه استاندارمحترم مازندران اقدامات بسیار شایسته ای درزمینه ایجاد زیرساخت های لازم برداشته است و لذا تخصیص اعتبارات لازم و علاقمندی سرمایه گذاران بعنوان پایه اساسی تولید می باشد که به حول قوه الهی با حضور سرمایه گذاران با انگیزه درحال تحقق می باشد . همچنین لازم به توضیح است که علی رغم نظر نگارنده تولید هرقفس بستگی به قطر و عمق آن دارد و اعلام رقم ثابت 20 تنی منطقی بنظر نمی رسد و براساس تجربیات کشورهای مختلف رکورد 100 تنی و بیشترنیز محقق گردیده است .ضمناً تا کنون تعداد 72 قفس توسط سرمایه گذاران دراستان خریداری ، تجهیز و آماده ماهی ریزی می باشد .که درصورت ایجاد شرایط لازم ازجمله تأمین سرمایه درگردش و اعتبارات مورد نیاز قابل بهره برداری خواهد بود و درنتیجه دستیابی به رقم پیش بینی 3500 تنی کارشناسی شده دور از دسترس نیست و به عبارتی زیرساخت های اساسی جهت تولید عدد مورد هدف ایجاد گردیده است . لازم بذکراست تاکنون تعداد 22 قفس دراستان ماهی دارشده و این روند درحال اجرا می باشد .

بخش دوم:

ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در مرکز تکثیر و پرورش شهید رجایی موضوع دیگرنگارنده بوده که لازم به توضیح است براساس ابلاغیه معاون محترم وزیر ورئیس سازمان شیلات ایران و به استناد کنوانسیون نظارت برتجارت گونه های درخطرانقراض (سایتس) صید تجاری ماهیان خاویاری از دریای خزر ممنوع و تنها برای تکثیر و بازسازی ذخایر امکان پذیر بوده و برهمین اساس تنها مرجع بهره بردار و صید مجاز ماهیان خاویاری از سواحل دریای استان مرکز تکثیرو بازسازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری می باشد که به غلط نکارنده در این گزارش ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در مرکز را اعلام نموده است . بنابراین مرکز فوق با رسالت بازسازی ذخایر آبزیان دریای خزر و تأمین بچه ماهیان خاویاری مورد نیاز بخش خصوصی و براساس اسناد بالا دستی ابلاغی، اقدام به صید مولدین می نماید لذا گزارش بند فوق نیزرد می گردد.

قسمت سوم :

و اما درخصوص مزارع تکثیر و پرورش ماهی درحاشیه رودخانه هراز به اطلاع می رساند که خواستگاه و مکان مناسب پرورش ماهیان سردآبی درحاشیه و بستر رودخانه ها می باشد که با اخذ استعلام از شرکت آب منطقه ای، اداره کل حفاظت محیط زیست ، امور اراضی ،اداره کل دامپزشکی استان مجوزهای لازم صادر می گردد و برهمین اساس شرکت آب منطقه ای سالانه از پرورش دهندگان ماهیان سردآبی در این مناطق آب بهاء و اجاره بستر دریافت می نماید . لذا شیلات مازندران در راستای وظایف سازمانی و همچنین به منظور حفظ کیفیت آب مزارع پرورش ماهی و حفظ توان تولیدی مراکز تکثیرو پرورش ماهی قزل آلا درحاشیه رودخانه هراز مجموعه اقداماتی را در سال 1395 انجام و در دست پیگیری دارد تا ان شاا...ضمن هماهنگی بیشتر با دستگاههای مرتبط ومشارکت فعال پرورش دهندگان ، شاهد تولید اقتصادی و پایدار آبزی پروری در منطقه باشیم . بنابراین ضمن رد گزارش ارائه شده دراین بند، مجموعه اقداماتی که درسطح استان با محوریت شیلات جهت ساماندهی فعالیتهای آبزی پروری در محور هراز به شرح ذیل درحال پیگیری است :

1-پیگیری موضوع فعالیت غیر مجاز کارخانه های شن و ماسه و شرکت های راه سازی فعال در منطقه هراز از طریق شورای حفظ حقوق بیت المال و همچنین دستگاههای مرتبط توسط شیلات انجام شده است.

2-ممنوعیت صدور هرگونه مجوز جدید پرورش ماهی و یا افزایش ظرفیت تولید در محور هراز از یک دهه گذشته با توجه به تکمیل ظرفیت براساس نتایج مطالعات شرکت مشاور.

3- تشکیل کمیته رفع موانع تولید ماهیان سردآبی درمنطقه هراز درسال 1395 به ریاست رئیس سازمان جهاد کشاورزی و با حضور شیلات استان ، فرماندار ویژه شهرستان آمل ، شرکت آب منطقه ای ، ادارات کل حفاظت محیط زیست ، دامپزشکی ، گردشگری ،مسکن وشهر سازی و ... و برنامه ریزی برای برگزاری جلسات و پیگیری اجرای مصوبات .

4- تشکیل كارگروه بهداشت درسطح شهرستان آمل با حضور ادارات مرتبط و به دبیری بخشداری لاریجان و انجام بازدید میدانی ازمنطقه و پیگیری اجرای مصوبات .

منبع : شمال نیوز

دیدگاه خود را بیان کنید