دولت از تأمین زیرساخت ها در سایت میگو شانه خالی کرد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

دولت از تأمین زیرساخت ها در سایت میگو شانه خالی کرد /گ

دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۸ بازدید

دولت از تأمین زیرساخت ها در سایت میگو شانه خالی کرد

هرچند قرار بود که دولت تمام زیرساخت های لازم برای حضور سرمایه گذاران را در سایت پرورش میگوی گمیشان فراهم کند، اما بنا به گفته سرمایه گذاران این بخش ها را هم برعهده آنان قرار داده است

فقر و محرومیت پایش را عجیب بر گلوی مردمان این شهر فشار می دهد و آنان را مجبور می کند تا برای به دست آوردن یک لقمه نان، مشقت های زیادی به جان بخرند. دریا، تنها سفره ای است که مردم می توانند دستشان را روی آن دراز کنند اما چند سالی هست که دریا هم روی خوشی به این مردم نشان نمی دهد و سخاوتش را از آنان دریغ کرده است. آنهایی که صیاد مجاز هستند دست خالی از دریا بر می گردند و آنهایی که غیرمجاز هستند هم با خطراتی چون دستگیری و برخوردهای مسلحانه با نیروهای مرزبانی کشور همسایه رو به رو می شوند. هرچند دولت چند سالیست که به فکر توسعه منطقه از طریق آبزی پروری افتاده و تنها سایت پرورش میگوی شمال کشور را در این منطقه راه اندازی کرده است اما این مردم هنوز ارزهایی که از طریق فروش این محصول به دست می آید را بر روی سفره های خود ندیده اند. امروز لاین نخست فاز 4 هزار هکتاری این مجتمع آماده سرمایه گذاری شده با این حال به رغم گفته های مسئولان فرش قرمزی برای حضور سرمایه گذاران در این منطقه فراهم نشده است. طرحی که می توانست در صورت بهره برداری در همان فاز نخست، زمینه اشتغال حدود 5 هزار نفر از مردم این منطقه را فراهم کند.

سایت میگوی گمیشان در چند فاز پیش بینی شد و در گام نخست آن 4 هزار هکتار برای انجام عملیات زیرساختی و جذب سرمایه گذار در اولویت قرار گرفت. در سفر مسئولان ارشد کشوری از سازمان شیلات ایران تا وزیر کشور به این منطقه، بر توسعه این سایت تا 10 هزار هکتار در آینده ای نزدیک تأکید شد و استاندار نیز بارها در جلسه های مختلف، به دستگاه متولی تکلیف کرده که هرچه سریعتر شرایط لازم را برای حضور و جذب سرمایه گذار فراهم کند.

در حال حاضر هر یک کیلو میگوی تولیدی در این سایت حدود 20 هزار تومان به فروش می رسد در حالیکه هزینه تمام شده برای تولید آن حدود 9 هزار تومان خواهد بود. توجیه اقتصادی بالا و البته بازگشت زودهنگام سرمایه در این سایت، جذابیت های فراوانی را برای سرمایه گذاران فراهم کرده است، اما به نظر می رسد دولت وعده های خود برای انجام زیرساخت ها در این سایت پرورشی را پشت گوش می اندازد

یکی از سرمایه گذارانی که چند سالیست سرمایه خود را به اراضی لم یزرع این منطقه آورده است، در بازدید خبرنگاران از لاین دوم فاز 4 هزار هکتاری این سایت گفت: مجتمع آبزی پروری مروارید سفید آشوراده قرار بود 18 مزرعه 20 هکتاری که در طرح آن را به 15 مزرعه 25 هکتاری تبدیل کردیم، احداث شود. هرچند با کمک مشاوران نیوزلندی می توانستیم مزرعه 500 هکتاری یکپارچه نیز احداث کنیم اما شرایط برای این کار فراهم نشد.

نوید باقرنیا با بیان اینکه این استخرها ظرفیت تولید یک هزار تن میگو را دارد، به بخشی از مشکلات هم اشاره کرد و افزود: هفت سال قبل به دنبال سرمایه گذاری در سایت میگو بودیم اما حداقل پنج سال آن در بروکراسیهای اداری و گرفتن مجوزها گذشت و کارهای عملیاتی برای سایت را از دو سال پیش آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه تاکنون 7 میلیارد تومان سرمایه گذاری در این لاین دو فاز 4 هزار هکتاری انجام داده است، گفت: در ابتدای شروع کار در سال 88 برآورد می شد که ایجاد مزارع در سطح هزار هکتار نیاز به هشت میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته باشد اما امروز به دلیل تأخیری که در اجرای طرح به وجود آمد، فقط برای 500 هکتار مزرعه باید 36 میلیارد تومان سرمایه گذاری شود. از سویی دیگر برای برگشت سرمایه نیز در آغاز تصور ما چیزی حدود دو تا سه سال بود اما با افزایش هزینه ها و گذشت چند سال، مدت زمان برگشت سرمایه نیز طولانی تر می شود.

این سرمایه گذار با بیان اینکه دولت تأمین زیرساخت ها در این سایت را متعهد شده است، خاطرنشان کرد: از دو سال قبل که زمین را برای سرمایه گذاری در اختیار ما قرار داده اند، عملیات فیزیکی طرح 30 درصد است. دلیل این تأخیر هم به خاطر این است که دولت زیرساخت های لازم را برای تامین آب انجام نداده بود. در سه چهار ماه اخیر شیلات کانال ام سی را شروع کرده است که امیدواریم از اواخر اردیبهشت ماه سال آینده آبگیری در مزارع پرورش میگو آغاز شود.

وی با بیان اینکه دولت در لاین یک تمام زیرساخت ها و کانال اصلی آبرسان را احداث کرده است، گفت: احداث کانال اصلی آبرسان و تأمین زیر ساخت ها بر عهده دولت است و یکی از دلایل اینکه هنوز پرورش میگو در این قطعه 500 هکتاری اتفاق نیفتاده، اینست که کانال آبرسان به مزارع پرورشی ما متصل نشده در حالیکه این مسئله جزو تعهدات قانونی دولت است اما در لاین دو همه این کارها به گردن سرمایه گذار انداخته شده که اگر این مسائل حل نشود بازهم زمان را از دست خواهیم داد.

گلایه های این سرمایه گذار تنها یک نمونه از فرصت سوزی هاییست که در این استان اتفاق می افتد. هرچند مسئولان ارشد استان بارها تأکید کرده اند که برای حضور سرمایه گذار فرش قرمز پهن کرده اند اما در عمل، سیستم اداری دارای نواقص زیادیست که سرمایه گذار را ماه ها و حتی سال ها در بلاتکلیفی قرار می دهد. از سویی دیگر مدیران بخش اقتصادی استان از رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گرفته تا مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان معتقدند که هنوز زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه گذار در استان فراهم نشده، برای همین است که پای سرمایه گذاران به این استان باز نمی شود. تأکید بر تکمیل زیرساخت ها از جمله در سایت میگوی گمیشان توسط بخش دولتی مدتهاست که مطرح است اما اینکه متولیان بنا به گفته سرمایه گذاران از زیر بار مسئولیت شانه خانه می کنند، به طور قطع باید در این زمینه ها پاسخگو باشند.

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید