چشم پوشی سازمان های بیمه گرازفعالیت بانوان صیاد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

چشم پوشی سازمان های بیمه گرازفعالیت بانوان صیاد /گ

سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

چشم پوشی سازمان های بیمه گرازفعالیت بانوان صیاد

صید سنتی و متفاوت ماهی متو که به پرساین دوقایقی معرفی می باشد تنها روش صیادی است که موجب اشتغال بانوان دوشادوش ملوانان می شود

همجواری استان هرمزگان با خلیج فارس و دریایی عمان و برخورداری از هزاران کیلومتر نوار ساحلی نقش بسزایی در زندگی و معیشت مردم این سرزمین دارد و فرهنگ و سنن مردم ساحل نشین الهام گرفته از این نعمت است لذا از دیرباز تاکنون با رشد فعالیت اقتصادی که منشا آن دریا محور است روز به روز نقش خود را در زندگی مردم پررنگ تر می کند.

شغل آبا و اجدادی مردم استان هرمزگان وسایر ساحل نشینان این مرز وبوم صیادی است ودریا همچون مادری مهربان آغوش پر لطفش را بر روی مردمان دیار آفتاب گسترانده تا با بهره گیری از این فرصت امرار معاش داشته باشند از این رو در تمامی فصل های سال شاهد تلاش صیادانی هستیم که با صید های خود سفره های مردم این سرزمین را از روزی دریا پر می کنند.

بنا به احتساب فصول در هر فصل از سال گونه های متفاوتی از آبزیان در استان هرمزگان صید می شود که د راین بین صید ریز ماهی متو متفاوت تر از سایر آبزیان است.

ماهی متو که از دسته ساردین ماهیان است در استان های جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس طرفداران پرشماری دارد و با وجود صید طاقت فرسای آن طعم خوش این آبزی بر سختی دستاورد آن ارزشمنداست

شهرستان های بندرلنگه، قشم و جاسک عمده مراکز صید این ریز ماهی در استان هرمزگان می باشد که با آغاز فصل پاییز صید این ماهی در سواحل هرمزگان آغاز می شود و تلاش صیادان تا اردیبهشت سال بعد به مدت هفت ماه ادامه دارد.

صید متفاوت ماهی متو که به پرساین دوقایقی معرفی است بدین شکل است که دوقایق در کنار یکدیگر با استفاده از ابزار صیادی و تلاش ملوانان این گونه آبزی را صید می کنند و این شیوه صیادی سنتی موجب اشتغال ملوان بیشتری نسبت به سایر روش های صید می شود.

فعالیت بانوان در صید و خشک کردن ماهی متو نیز از وجهه تمایز این صید است لذا تنها روش صیادی که با مشارکت بانوان صورت می گیرد، صید ریز ماهی متو است.

ملوانان هرمزگانی پس از صید متو و بازگشت به ساحل به کمک بانوان صید خود را از قایق ها تخلیه می کنند و برای خشک کردن بر روی شن های ماسه ای ساحل پهن می کنند و برای خشک شدن مناسب متو باید به صورت روزانه به مدت 10 روز ماهی ها زیر و بالا شود.

خشک کردن ماهی متو وظیفه سنگین و طاقت فرسایی که با همکاری بانوان دوشاشوش صیادان انجام می شود و با وجود اهمیت اقتصادی این صید زنان فعال در این عرصه هیچ جایگاه شغلی ندارند و سازمان شیلات و تامین اجتماعی از خدمات رسانی و پوشش بیمه زنان صیاد سروا می زنند.

علی رمضانی، رئیس شیلات شهرستان جاسک با اشاره به فعالیت گسترده صیادان جاسکی در زمینه صید ماهی متو اظهار کرد: در شهرستان جاسک بالغ بر 20 قایق و پنج لنج صیادی عملیات صید را انجام می دهد که موجب اشتغال زایی 515 نفر در فصل صید این آبزی است.

وی با اشاره به آغاز فصل صید ماهی متو از مهر ماه اظهار کرد:در سال صیادی گذشته بالغ بر شش هزارو 200تن متو از سواحل جاسک صید شد که از این میزان 95درصد برای تهیه غذای آبزیان، دام و طیور به کارخانه های پودر ماهی در سراسر کشور فرستاده شده است.

رمضانی افزود: تنها پنج درصد از ماهی خشک متو صید شده در جاسک برای مصرف خوراکی استفاده می شود که به شهرستان ها و استان های همجوار فرستاده می شود.

وی تصریح کرد: ماهی متو در تهیه سس ماهی یا مهیاوه که خوراک سنتی جنوب می باشد استفاده می شود

منبع : هرمز

دیدگاه خود را بیان کنید